Fördel PVC-fritt i mätning av CO2-avtryck

PUBLICERAD: 19 januari 2024
UPPDATERAD: 19 januari
De PVC-fria produkterna i ImagePerfect EverGreen-serien visade på lägre CO2-avtryck i mätningen. Foto: Arkiv/Pressbild

Spandex har låtit ett konsultföretag göra en oberoende validering av koldioxidavtrycket för populära print- och skärfolier i ImagePerfect-serien. Resultaten visar att de PVC-fria produkterna lämnar ett lägre avtryck jämfört med traditionella folier.

Förra vintern lanserade Spandex en helt ny linje med självhäftande PVC-fria print- och skärfolier för skyltmakare, ImagePerfect EverGreen, som tillverkas av Spandex-ägda Eikon i Storbritannien. Målet med lanseringen var att göra det enklare för kunden att välja material med lägre miljöpåverkan, men med samma pris och kvalitet som deras ursprungsprodukter.

För att få svart på vitt hur mycket bättre för miljön dessa produkter är gav Spandex ett analysföretag i uppdrag att mäta CO2-avtrycket för några utvalda produkter. Syftet med mätningen är att ge kunderna fakta om produkternas avtryck, men även för att branschen som helhet ska kunna ta steg i en riktning mot mer hållbar produktion.

Fyra olika material

CarbonQuota är ett erkänt företag i tryck- och förpackningsbranschen när det gäller mätning och analyser av miljöpåverkan. I det här fallet har fyra olika produkter testats: de bästsäljande ImagePerfect IP 5700 skärfolie och IP 2503 printfolie samt ImagePerfect EverGreen skär- och printfolier Signage/Digital.

Mätningen har gjorts från ”vagga till port”, vilket omfattar alla utsläpp från tillverkningen av produkten fram till det att den lämnar porten på produktionsstället, inklusive transport av råvaror till anläggningen.

”Kalkylerbar fördel”

Resultaten ger klara besked i jämförelsen mellan konventionella och PVC-fria alternativ. De två produkterna i EverGreen-sortimentet visar ett 15 respektive 22 procent lägre koldioxidavtryck än standardprodukterna. Enligt Spandex bekräftar detta det miljöfokus som ska genomsyra hela EverGreen-produkterna, inklusive film, lim och liner samt hur rullarna presenteras, skyddas och packas.

– Analysen visar att det finns en betydande, kalkylerbar fördel med att välja miljövänliga alternativ framför konventionella material. Detta bör ge branschen för visuell kommunikation förnyad motivation att intensifiera arbetet med produktinnovation och koldioxidreduktion i produktionen, säger Stefano Nigrone, vd för Eikon i ett uttalande.

Tabellen nedan visar resultaten av valideringen:

ImagePerfect 5700 Signage 614g CO2e/m2
ImagePerfect 2503 Digital 594 g CO2e/m2
ImagePerfect EverGreen Signage 519 g CO2e/m2
ImagePerfect EverGreen Digital 461 g CO2e/m2

 

Senaste nytt

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Läs vidare

Åtta45 förvärvar bokbinderi

Koncernen fortsätter sin förvärvsresa.

Lagbild-2048x1332
Åtta45 förvärvar bokbinderi

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning