Vässat sortiment av pennor

PUBLICERAD: 19 januari 2024
UPPDATERAD: 19 januari
Mats Åsbrink med en storsäljande klassiker: Ballograf Epoca. Foto: Anja Degerholm

Ingli är ett av Sveriges äldsta företag inom produktmedia med 40 år i branschen. De senaste 20 åren har de nischat sig på framför allt pennor.

– Jag skulle säga att vi är den bredaste och största grossisten av pennor i Norden, säger vd:n och delägaren Mats Åsbrink.

Ingli Sweden startades 1981 och riktade sig då till slutkunder, men ett decennium senare togs beslut om att enbart agera som grossist och vända sig till återförsäljarledet. Efter ytterligare några år beslutades att fokusera på pennor. I sortimentet finns i dag pennor från välkända varumärken som Bic, Pilot och Ballograf, men även det egna märket Ingli.

Inför Nordic Profile Fair hade Ingli tagit fram en särskild katalog för miljöpennor, en växande marknad, bokstavligen talat. Som en produktnyhet: en blyertspenna gjord på cellulosa som kan planteras när den är färdiganvänd och då få nytt liv som kryddväxt, till exempel basilika.

Företaget har eget tryckeri i Haninge och Täby och all produktion sker inhouse. I produktionen finns en bred maskinpark för screen-, digital- och tampotryck samt gravyrutrustning. Att tillverkningen finns i Sverige är viktigt, enligt Mats Åsbrink:

– Då kan vi leverera imorgon bitti om kunden behöver det. Vi har i normalfallet satt 10–15 dagars leveranstid efter lagd order, och det hade vi inte kunnat hålla med produktion i Kina.

Penna eller kryddväxt, eller både och? Denna blyertspenna kan planteras när den har gjort sitt.

Läs vidare

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150

Senaste nytt

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx