Ingli är ett av Sveriges äldsta företag inom produktmedia med 40 år i branschen. De senaste 20 åren har de nischat sig på framför allt pennor.
– Jag skulle säga att vi är den bredaste och största grossisten av pennor i Norden, säger vd:n och delägaren Mats Åsbrink.
Ingli Sweden startades 1981 och riktade sig då till slutkunder, men ett decennium senare togs beslut om att enbart agera som grossist och vända sig till återförsäljarledet. Efter ytterligare några år beslutades att fokusera på pennor. I sortimentet finns i dag pennor från välkända varumärken som Bic, Pilot och Ballograf, men även det egna märket Ingli.
Inför Nordic Profile Fair hade Ingli tagit fram en särskild katalog för miljöpennor, en växande marknad, bokstavligen talat. Som en produktnyhet: en blyertspenna gjord på cellulosa som kan planteras när den är färdiganvänd och då få nytt liv som kryddväxt, till exempel basilika.
Företaget har eget tryckeri i Haninge och Täby och all produktion sker inhouse. I produktionen finns en bred maskinpark för screen-, digital- och tampotryck samt gravyrutrustning. Att tillverkningen finns i Sverige är viktigt, enligt Mats Åsbrink:
– Då kan vi leverera imorgon bitti om kunden behöver det. Vi har i normalfallet satt 10–15 dagars leveranstid efter lagd order, och det hade vi inte kunnat hålla med produktion i Kina.