
I takt med att vi blir allt mer digitaliserade har också antalet stämplar blivit allt färre på de svenska kontoren. Det har gjort att stämpelföretagen fått tänka om.
Ett exempel på det är Unigraphics som startade som Borås Stämpelfabrik.
– Vi visste att det skulle minska efterhand och att vi var tvungna att addera något istället till vårt sortiment, berättar säljaren Göran Pettersson.
År 2009 gjordes två förvärv, Gravyrbolaget och Flagmaster, för att bredda utbudet med gravyr respektive flaggor och profilprodukter. Året efter bytte företaget till det nuvarande namnet.
– Skyltar och flaggor har kompenserat för det tapp vi gjort inom stämplar.
I dag har Unigraphics viss produktion i Borås, men köper även in tjänster från Polen och Kina. På hemmaplan finns bland annat lasergravyr och digitaltryck. Företaget gör även stålstämplar till industrin och där har det inte skett någon nedgång.
Stämplarna finns kvar men sortimentet består av betydligt fler produkter än så. Namnbrickor, skyltar i olika material, såväl standardskyltar som kundunika, expomaterial som flaggor, mässväggar, rollups och tält samt profilprodukter, till exempel logoband, pins och tatueringar.
– Vi pushar hela vårt sortiment här på mässan, avslutar Göran Pettersson.