Brandmästarens baseballjackor hett mode

PUBLICERAD: 30 januari 2024
UPPDATERAD: 30 januari
Jonas Andersson Hemert driver Baseballjackor Sverige sedan 20 år tillbaka.

Baseballjackor Sverige firar 20 år i år. Helsingborgsföretagets jackor bärs av allt från företag till föreningar, skolor och musiker från Mando Diao och Lasse Stefanz.

I samband med att företaget startade var den klassiska baseballjackan på modet.

– Jag tänkte var kan man hitta sådana jackor? Men det fanns inga riktiga jackor utan bara billigare bomullsjackor. Jag tänkte att det kanske kan vara något man kan prova så jag smällde upp en webshop. Efter en vecka började det rulla in orders. Då började jag fatta att det fanns en efterfrågan och ett behov. På den vägen är det, säger ägaren Jonas Andersson Hemert som också arbetar som brandmästare på räddningstjänsten.

Inledningsvis sålde han åt alla som var intresserade men nu sker försäljningen via återförsäljare.

– Upplägget är att vi vill att företag, idrottsföreningar och skolor ska ha företagsjackor eller klubbjackor som sticker ut. Företagets färger ska gå igen i företagsjackan, klubbens färger ska gå igen i klubbjackan, säger Jonas Andersson Hemert.

Kunden kan själv designa allt från färgen på fickorna till ärmarna och knapparna.

– Därigenom kan man få fram en unik jacka som ingen annan har. Man ska på avstånd kunna se sina lagkompisar eller arbetskompisar.

Rockband och företag som kunder

Artister som Mando Diao, Takida, Lasse Stefanz, Arvingarna och Kent finns på kundlistan. Helsingborgsföretaget har också arbetat med Luleå hockey och Coca Cola.

Det finns också en del privata gymnasium som nappat. Bland idrottsföreningarna som har jackorna finns allt från kampsport till gymnastik.

– Jag har stora kunder som återkommer varje år. Vissa år är det mycket när det är ”inne”. Det är en klassisk jacka som aldrig är omodern men vissa år är det en extra trend och då märker man ett uppsving, säger Jonas Andersson Hemert.

Han är delägare i en fabrik utomlands som tillverkar jackorna. Personalen är delaktiga i att plocka fram designen och applikationerna.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Nystartade Lasergravyren i Borås såg en öppning på marknaden när ett annat företag gick i konkurs. Idag hjälper de både lokala kunder och industriföretag runt om i Sverige med lasermärkning, gravyr, digitaltryck och transfer.

LasergravyrenDSC_0064
Lasergravyren plockade upp stafettpinnen

Spandex spänner musklerna

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden, både vad det gäller materialval och produktion, för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
Spandex spänner musklerna

Daniel Forsgren till Scandraft

Viscom- och textilexperten Daniel Forsgren ansluter till materialåterförsäljaren Scandraft. 

FotoJet---2025-06-04T124200.623
Daniel Forsgren till Scandraft

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Varje år arrangerar pappersbutiken Rum för papper en möjlighet för Göteborgs designstudenter att få synas och lyfta fram sina verk. Årets tema har handlat om att genom sin formgivning skänka hopp, som Johanna Svantesson lyckades allra bäst med.

t1
Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri