Årets första nummer av Sign&Print är här!

PUBLICERAD: 1 februari 2024
UPPDATERAD: 1 februari

Den här gången tar vi tempen på några av landets mångsidiga profil- och promotionföretag. Vi är glada över att kunna bjuda på en exklusiv intervju med New wave groups vd Torsten Jansson från huvudkvarteret i småländska Kosta. Vi har också besökt Nordic Profile Fair i Jönköping.

I Karlstad är konkurrensen om profilkunderna stor vilket veteranerna TAG Reklam och Prepare Brands vittnar om. Med två olika inriktningar har de hittat varsitt sätt att bli framgångsrika och lönsamma.

I skånska Arlöv har tre kompanjoner med erfarenhet från stora grafiska företag startat e-handelsföretaget Tidaj. Med snabba beslutsvägar och målet att göra det enkelt att göra sin beställning så har de lyckats få stora kunder som uppdragsgivare.

Vi har träffat New Wave Groups vd Torsten Jansson som i ett längre reportage berättar om resan från källartryckeri till internationell miljardkoncern.

På Nordic Profile Fair träffade vi företag som erbjuder allt från profilvatten och baseballjackor till brodyrmaskiner, pennor och kepsar. På mässan pratade vi med arrangören och branschorganisationen PWA som berättade om varför vissa aktörer föredrar att mässan anordnas på våren medan andra ser hösten som den bästa tiden att visa upp sina nyheter.

I Glasriket träffade vi Reklamlabbet som länge velat uppgradera sitt textiltryck. Nu har företaget investerat i Mimakis DTF-lösning.

Ett annat framgångsrikt företag hittar vi i Skåne. Ystad Wrappings grundare Mattias Averfalk hade tänkt foliera fordon för sin egen skull men det visade sig att det fanns ett stort uppdämt behov och snart var företaget fött. Nu har de börjat printa vinylerna i huset.

Läs också om Ricohs nya affärsområdeschef Marie Jonson de Sharengrad som har lång erfarenhet av den grafiska branschen och säger att företagen står inför stora teknikskiften.

Trevlig läsning!

Läs vidare

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Hexis förstärker med tidigare världsmästare

Jonas Sjöström, tidigare vinnare av World Wrap Masters, blir ansvarig för Hexis affärsområde Automotive, som bland annat omfattar wrapfolier, solfilm och varumärket Bodyfence.
Foto_Jonas_Sjöström_2

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland