HP-topp tror på uppsving för direktreklam

PUBLICERAD: 1 februari 2024
UPPDATERAD: 1 februari
Haim Levit, senior vice president på HP tror tror att digitalisering, förmågan att hantera korta tryckserier och fokus på hållbarhet kommer leda till nya fabriker och innovativa produktionsmetoder. Foto: Pressbild

Även om tryckbranschen har krympt sedan pandemin finns det många positiva trender som kan få företagen att växa. Det säger Haim Levit, senior vice president och divisionschef för HP industrial Print. Han tror att direktreklam som marknadsföringskanal kommer göra en stark comeback. 

Kommersiellt tryck är på tillbakagång. Pandemin har förvärrat några av de trenderna och även om det finns tecken på återhämtning så når marknaden inte upp till nivåerna innan världen stängde ner. Det skriver Haim Levit i en framtidsanalys.

”Det enda vi vet är att inom specifika segment fortsätter trycket att växa när det görs digitalt. Denna utveckling handlar inte bara om den digitala tidsålderns inflytande utan också om att effektiv kommunikation gett kortare, mer anpassade upplagor och digitalt tryckta böcker”.

Ett återtåg för tryckt reklam

Haim Levit tror att direktreklam komma göra en stark comeback. I Storbritannien använder hela 80 procent av annonsörerna reklam i brevlådan, vilket han tycker understryker effektiviteten och varaktigheten för direktreklam som kanal.

Han menar vidare att olika varumärken mer och mer ser värdet av att kombinera reklam online med direktreklam för att nå målgrupper.

”Den återkomsten belyser den bestående kraften hos fysiskt marknadsföringsmaterial i en digital tidsålder som borde hjälpa till att på nytt stabilisera den kommersiella tryckmarknaden.”

Böcker trycks oftare digitalt

En av de viktigaste förändringarna som syns inom till exempel förlagssektorn är övergången till mer hållbar produktion mer korta serier. För att kompensera för stigande produktionskostnader förlägger Bokförlag produktion utomlands, för initialt mindre upplagor.

Men de antar också en metod som innebär kortsiktig produktion och print-on-demand i början av en boks livscykel. Samtidigt trycks nya upplagor tidigare och oftare för att möta oförutsägbar efterfrågan.

Strategin gör det möjligt att snabbt och kostnadseffektivt hantera om böckerna eventuellt tar slut på lager.

Förlag utnyttjar också speciella efterbehandlingstekniker för att höja det upplevda värdet av en bok eftersom det känslomässiga och upplevelsemässiga värdet blir viktigare för konsumenter.

Så förändras affärsmodellerna

En annan spaning är att tryckerierna anammar nya affärsmodeller. De förstår hur man hanterar många kortare tryckserier och hur man erbjuder kunderna plattformar för print-on-demand.

Haim Levit tror att 2024 och utvecklingen av mer automatisering och digitalisering kommer att innebära en acceleration mot ett digitalt tankesätt. Den kommande transformationen kommer att omfatta hållbarhetsfrågan och hantering av korta serier mer effektivt. Det kommer i sin tur leda till nya fabriker och innovativa produktionsmetoder med mindre mänsklig handpåläggning, enligt Levit.

”På Drupa 2024 kommer ett besök i HP:s monter vara värt ett stopp då vi visar hur vi föreställer oss framtiden för det kommersiella trycket” avslutar HP-toppen.

Läs vidare

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Hexis förstärker med tidigare världsmästare

Jonas Sjöström, tidigare vinnare av World Wrap Masters, blir ansvarig för Hexis affärsområde Automotive, som bland annat omfattar wrapfolier, solfilm och varumärket Bodyfence.
Foto_Jonas_Sjöström_2

Direct Color Systems visar LED-printers på Fespa

Direct Color Systems ska demonstrera sina LED-printers på Fespa. Flatbädden UV-44 DTS släpptes förra året och är en mångsidig printer i mellanformat.
3_4View2_3846-1536x1119

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland