Modersmålet en fördel i kampen om kunderna

PUBLICERAD: 1 februari 2024
UPPDATERAD: 7 februari
Sercan Nacar och David Fener berättar att de nästan bara har turkiska kunder i Sverige. Mats Hammarstedt är professor i nationalekonomi och säger att det är vanligt att företag som drivs av utlandsfödda har kunder från den egna etniska gruppen och att en del känner sig bortvalda av den svenskfödda kundgruppen.

Många kunder uppskattar att medarbetarna på Detalj Reklam & Tryckeri kan turkiska. Just språket kan vara en affärsmässig fördel. Samtidigt har tryckeriet nästan inga svenska kunder.

Detalj Reklam & Tryckeri i Norsborg i Botkyrka kommun startade i liten skala 2017. Sedan dess har verksamheten vuxit för de två ägarna.

Företaget fokuserar på lokal närvaro, service och att erbjuda helhetslösningar inom tryck. De hjälper ofta restauranger och pizzerior med trycksaker, hemsidor, skyltar och digital signage.

– Mina kunder är turkar. Jag har nästan inga svenskar. Det är en trygghet för de som kommer från utlandet till Sverige. De kan berätta bra och de tycker att vi förstår när de förklarar. De pratar själva språket så därför väljer de oss, säger Sercan Nacar.

Han berättar att många av kunderna är turkar eller kurder som också kan turkiska.

Verksamheten ligger i Norsborg i södra Stockholm.
Startade hemma

Sercan Nacar kommer själv från Turkiet där han läste en grafisk utbildning på universitetet. Han flyttade till Sverige tack vare kärleken.

– När jag kom till Sverige tänkte jag hur ska jag göra? Jag började först sakta hemma men har det blivit ett eget företag med bra omsättning och bra jobb. Jag har 150-200 kunder, säger han.

Hur hittar du dina kunder?

– De hittar oss. Många kommer från Turkiet och kan samma språk, säger Sercan Nacar.

Är det en fördel för er att ni kan turkiska?

– Just nu tänker jag inte så. Det intresserar mig inte. Vi gör allt själv, trycker, designar, monterar och gör hemsidor. Vi skapar allt själva.

Är det lättare för er att samarbeta med den typen av kunder, just för att ni kan språket?

– Nej, det är inte lättare. Ibland är det svårare.

Utrikesfödda företagare vittnar om diskriminering

Mats Hammarstedt är professor i nationalekonomi på Linnéuniversitetet. Hans forskning har varit inriktad mot integration av utrikesfödda på den svenska arbetsmarknaden och deras sysselsättning, inkomster och egenföretagande.

Han berättar att det är vanligt att utrikesfödda företagande har en kundgrupp från den egna etniska gruppen.

Mats Hammarstedt, professor vid Linnéuniversitetet, forskar bland annat kring integration och företagande.

– Det är inte så att de vänder sig från den svenska kundgruppen utan de mekanismerna uppstår ändå. De får kunder som tillhör den egna gruppen.

När man i enkäter frågar utomeuropeiska företagare vilka problem de stöter på så nämner många diskriminering av kunder, berättar Mats Hammarstedt.

– De upplever en känsla av att den inhemska gruppen väljer bort en. Sedan har de säkert några kunder inom den gruppen också, säger Mats Hammarstedt.

Andra problem som nämns i enkäterna med utrikesfödda företagare är svårigheter att få tag i pengar och finansiering.

– Enkäterna ger en helt annan bild än företagandet bland inrikes födda, säger Mats Hammarstedt.

Om man vänder på det. Kan det finns fördelar med att hitta en kundgrupp inom den egna etniska gruppen?

– Det tror jag definitivt. Det kan vara komparativa fördelar, att man har identifierar ett kundbehov som svenska företagare inte hittat.

Ingen homogen grupp

Forskning visar att det finns en överrepresentation av utrikesfödda som driver enskilda firmor.

– Det har att göra med saker som integration på arbetsmarknaden att göra bland annat. Men det är fel att prata om utrikesfödda som en heterogen grupp för vi kan till exempel se ett högt företagande hos de som har bakgrund i Mellanöstern, Turkiet och Libanon medan andelen är låg hos utrikesfödda från Chile.

Bland utrikesfödda från Europa är andel företagare ungefär som bland födda i Sverige.

– Men vi kan också se att utrikesfödda tenderar att lämna företagandet i stor utsträckning.

 

Senaste nytt

Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Zünd visade, med bara två maskiner, bredden i möjligheterna med deras skär- och fräsutrustning.

Screenshot
Med hög modularitet levererar Zünd det som kunderna behöver

Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0199
Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Varje år arrangerar pappersbutiken Rum för papper en möjlighet för Göteborgs designstudenter att få synas och lyfta fram sina verk. Årets tema har handlat om att genom sin formgivning skänka hopp, som Johanna Svantesson lyckades allra bäst med. Hennes verk trycks nu av Sandstens Tryckeri på olika papperssorter som Antalis sponsrar med.

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Det här visar Spandex på sina dubbla öppna hus

Material- och maskinåterförsäljaren Spandex slår till med dubbla öppna hus. De kommer bland annat visa nya hybridskrivaren HP R-530.

_DSC0116
Det här visar Spandex på sina dubbla öppna hus

Läs vidare

Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Återförsäljaren Primotek ser fram emot nya storformatsskrivare och skärbord från Handtop och JWEI. Framför allt jublar de åt en ny exklusiv LED-UV-planskrivare med upp till tio färger.

_DSC0199
Primotek gläds åt maskinnyheter från Handtop och JWEI

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Varje år arrangerar pappersbutiken Rum för papper en möjlighet för Göteborgs designstudenter att få synas och lyfta fram sina verk. Årets tema har handlat om att genom sin formgivning skänka hopp, som Johanna Svantesson lyckades allra bäst med. Hennes verk trycks nu av Sandstens Tryckeri på olika papperssorter som Antalis sponsrar med.

Vinnarbidragen trycks av Sandstens tryckeri

Omtag för Marabu efter Vanguards sorti

Bläcktillverkaren och maskinåterförsäljaren Marabu söker nya partners. Nyligen bestämdes att Vanguard, som tillverkar flatbäddsskrivare, lämnar den europeiska marknaden till förmån för Durst, som äger varumärket.

_DSC0228
Omtag för Marabu efter Vanguards sorti

Durst satsar på egen flatbädd när Vanguard fasas ut

På årets Fespa bjöd Durst Group på fyra premiärer, inte minst nya flatbädden P5 X som ska bli företagets starka kort i Europa när försäljningen av Vanguard upphör.

Durst Christian
Durst satsar på egen flatbädd när Vanguard fasas ut