Prepare Brands växlar upp med ny DTF-printer

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 9 februari 2024
UPPDATERAD: 13 februari
Ulf Norström förbereder den nya DTF/DTG-printern från Epson.

Prepare Brands är en av veteranerna på den hårt konkurrensutsatta profilmarknaden i Karlstad. Familjeföretaget följer trenden med allt mindre serier och har investerat i en ny DTF/DTG-printer från Epson för att öka produktionstakten.

Företaget grundades av Hasse Norström i mitten på 1980-talet. Till en början reste han runt själv och sålde profilprodukter och arbetskläder. 1985 importerade Hasse en transferpress och köpte plastisoltransfer från England och började trycka t-shirts.

Printern kan trycka både på film och textil.

Efter några år utvecklades verksamheten med en butik i Kil utanför Karlstad. Där låg firman en bra bit in på 2000-talet. Företaget växte med fler kunder och utvecklade olika produktsegment.

– 2005 skulle de flytta från sin lokal och undrade vad de skulle hitta på. Då hoppade vi i familjen på och gjorde något lite större av det, säger sonen Ulf Norström.

Hasse och Ulf Norström på familjeföretaget Prepare Brands.

De flyttade då företaget till Karlstad där de startade en liten butik. I den nuvarande lokalen i ett industriområde strax utanför stadskärnan har de funnits i ett år. Tillsammans med sin syster Sara, mamma Britt-Inger, pappa Hasse och Ann Eriksson som anställd utgör de personalstyrkan idag.

Verksamheten består av två huvuddelar, profil/promotion och arbetskläder. Inom profildelen erbjuder de allt från kläder till sportflaskor och kontorssaker. I webbshoppen finns över 10 000 produkter.

I butiken och på nätet säljer de också yrkeskläder. Profildelen omsätter cirka tre miljoner, medan arbetskläder genererar en omsättning på 3,5–4 miljoner.

Uppstickare och veteraner

Det är tuff konkurrens om kunderna i Karlstad. Det finns många profilföretag med många år i branschen men även nya uppstickare.

– Det är nästan överetablerat. Det finns många duktiga. Jag brukar säga kollegor för det är oftast det. Ibland, konkurrenter, säger Ulf med ett skratt.

Epson Surecolor F2200 gör det billigare och enklare att leverera textiltryck.

– Man springer ibland på samma kund och så kommer någon och gör ett bättre säljjobb. Då kanske man tycker att det är en konkurrent men oftast känner jag att det är kollegor. Vi drar åt samma håll. Om företag köper profilprodukter så gynnar det branschen. Samtidigt finns det en gräns. Vi kan inte vara hur många som helst i Karlstad.

Prepare Brands har sysslat på med transfertryck sedan mitten på 1980-talet.

– Vi köper otroligt mycket transfer av våra leverantörer, för runt 250 000 kronor om året.

Exempel på hur man kan marknadsföra sitt företag med profilprodukter som till exempel vattenflaskor.

De trycker loggor både på yrkeskläder, profilkläder och promotionartiklar. Nya kunder brukar hitta företaget på nätet eller via kontakter.

– Sedan får vi försöka möta upp det med det som de är intresserade av. Det blir skissförslag, offerter och så får man förhoppningsvis till en affär. Det är lite samma förlopp om de kommer in i butiken.

Prepare Brands har en webbshop som mest används av avtalskunder.

– Men det händer mer och mer att det kommer in någon order i veckan från en ny kund någonstans i Sverige.

Det är bekvämt när affären sker via nätet. Ordern och korrekturet sker online och priset är redan bestämt.

– Det är tacksamt för man behöver inte förhandla något utan de har gjort sina val redan. Det får gärna går mer åt det hållet.

Erbjuder kundshoppar

Prepare Brands har anpassat sig till rådande marknadstrender genom att erbjuda kundshoppar där företag och föreningar kan beställa sina produkter direkt.

Den utvecklingen beror på efterfrågan berättar Ulf Norström. Kunderna efterfrågar det och andra aktörer erbjuder det.

– Så man får helt enkelt följa med. Jag tror att det kommer bli mycket mer av det.

Ett företag kan till exempel ha en webbshop där anställda kan välja bland ett antal klädesplagg med firmans logga på. Produktionen sker on demand. Tidigare var det vanligare att företag köpte samma plagg till alla anställda i större orders. Kontorsföretag tillåter sina anställda lite friare val över vad de vill ha för produkter eller kläder.

– Det kanske har en gemensam jacka och sedan har de lite olika tröjor och skjortor som de trivs i. På arbetsklädessidan tycker både vi och kunden att det är kul om de har ett samlat sortiment. Att man ser lika ut när man kommer till byggarbetsplatser och när service- och installationsföretag åker ut till kunder är de ”uniformerade”.

Ann Eriksson arbetar i produktionen. Här trycker hon på varselvästar åt en av stadens trafikskolor.

Profilklädeskunderna kommer från branscher som till exempel hantverkare, entreprenad, transport, redovisning, städ och så vidare. De säljer också till idrottsföreningar.

– Vi täcker in det mesta men vi har inte så mycket vård. Häst och hund växer, det är ett sortiment vi sett dragit i gång.

Vi kommer att prata om vilka trender det går inom profil och promotion. Ulf Norström berättar att de säljer färre men mer exklusiva kepsar. 30-kronorskepsen har fått ge vika för exklusivare flexfit- och truckerkepsar.

– Man kostar gärna på kepsen lite idag. Vi märker tydligt att det ska vara rätt grejer. Företag och fackföreningar köper lite finare och dyrare grejer som 3D-brodyrer.

Samma trend går att ana på mössidan. Ulf vänder sig om och tittar i hyllan som är full med profilprodukter.

– Den här retromössan har vi sålt en del av. Den har varit borta ett tag men kommit tillbaka. Det är många leverantörer som börjar göra den. En byggfirma kan köpa från 50 mössor och ge till kunder och anställda.

Nyinvestering i DTF

Prepare Brands märker av trenden med små serier. Det har bidragit till att de köpt en DTF/DTG-skrivare av leverantören Folier. Med Epson Surecolor F2200 blir det billigare och snabbare att leverera textiltryck.

– En stor anledning till att vi köpte maskinen av Folier är att det blir fler affärer med färre grejer. Det är mer efter behov. Man köper inte 50 t-shirts utan kanske sju eller beställer till en mässa. Man vill göra korta små serier helt enkelt, säger Ulf Norström.

Prepare Brands flyttade nyligen till nya lokaler i Karlstad.

Skrivaren är snabb och enkel att arbeta med vilket gör att de kan korta ledtiderna.

– Vi kan erbjuda flerfärgstryck i färre antal och fortfarande hålla ett vettigt pris till kunden. Vi vill sänka kostnaden till kund men samtidigt ska vi tjäna på det också.

Varför är det viktigt att korta ledtiderna?

– Om du kommer in idag och vill ha 20 t-shirts med din logga på så skulle vi kunna göra det under dagen. Förut hade vi varit tvungna att beställa det. Då tar det från kanske fyra till åtta arbetsdagar innan det kommer hem.

Ulf Norström visste att printern var bra men har ändå överraskats av kvaliteten. Den klarar allt från fotografier till tonade loggor eller loggor med många detaljer.

– Jag är otroligt imponerad av detaljnivån. Det hade vi inte förväntat oss riktigt. Små fina linjer har den varit väldigt bra på, säger Ulf Norström.

Om de behöver screentryck eller transfer så lägger de ut produktionen på andra.

– Sedan är det så klart så att när man jobbar med en transfer så är det hela färger som är screenade. Det är väldigt kompakta och fina färger. Här blir det som en utskrift, som en bläckstråleskrivare hade gjort den. Det blir kanske inte lika rena färger utan det blir utskriftsfärger.

Ulf Norström förbereder limpulvret till DTF-trycket.

Han berättar att man med DTF-skrivaren kan printa direkt på plagget eller på folie/film som sedan värms på kläderna.

De små serierna, utskriftshastigheten och att det går att skriva ut många färger till ett bra pris är andra fördelar med maskinen. Skillnaden i pris blir inte så stor oavsett om man printat i vitt eller i många färger, säger Ulf Norström.

– Köper du ett femfärgstryck från en transferleverantör så drar det i väg i kostnad. Vill du göra ett bandtryck på tio t-shirts med lite färger så var det ett projekt att göra med screen. Nu kan vi lägga i det i maskinen och köra ut det ganska fort över dagen om tid finns.

Han berättar att det minskar miljöpåverkan och behovet av transporter att producera internt.

Efter DTF-maskinen installerats bestämde de sig för att göra provtryck och tvättprov.

– Sedan tog jag ett telefonsamtal och när jag gick tillbaka hade Sara kört ut en logga till en kund och tryckt på ganska dyra plagg direkt. Varför vänta?, skrattar Ulf. Det tog väl en kvart från att den vara installerad till att vi levererade något. Det är galet egentligen. Sedan installationen har vi använt den varje dag.

Under tiden har de provtryckt, provtvättat och testat olika lim och filmer med gott resultat.

Hyllar Folier

Inför investeringen tittade de på flera olika märken.

– Vi var inte alls inne på den här och hade siktat in oss på en Brother. Folier presenterade en leasingform som passade och framför allt att den kommer funka. Skulle den inte funka så löser de det. För oss som inte haft en sådan här tidigare så blev det avgörande att vi fick garantierna på plats med service, installation och en tydlig och klar prisbild, säger Ulf Norström.

Hasse Norström startade Karlstadsföretaget Prepare Brands i mitten på 80-talet.

Han säger att med andra leverantörer var slutpriset mer otydligt. Det kunde tillkomma kostnader för kurser eller debitering om man behövde hjälp i efterhand.

Det är första gången de samarbetar med Folier och Ulf Norström berömmer deras paketering kring maskinförsäljningen.

– Jag har tänkt att de är ett säljbolag som kan säljdelen. Men de kan produkter också. När vi var nere på mässan i Jönköping (Nordic Profile Fair) i augusti så hade vi pratat med fyra olika företag som säljer maskiner. Jag fick mejl inom två veckor från alla men från Richard Rindelaub på Folier så kom det dagen efter mässan med ett fint kompendium med alla för- och nackdelar och priser. Allt var så tydligt. Det tillsammans med garantierna gjorde att det blev en affär.

Har investerat i brodyrmaskin

Prepare Brands har också flera transferpressar, mössmaskiner och två skärplottrar. De ska också få en brodyrmaskin.

– Det är av samma anledning som Epson-maskinen. Att kunna göra små serier i stället för att skicka till våra samarbetspartners. Vi känner att det går mot mindre serier. Det är avrop i webbshopparna. Det är praktiskt försäljning för det tar ingen tid. Det kommer in en order och sedan gör man den.

Sedan är det så klart trevligt med besök i butiken men det tar mer tid oavsett om ordern är stor eller liten, förklarar Ulf Norström.

Retromössor är på modet igen.

Att ha både webbshop och butik ger dynamik.

– Jag gillar att vi är lokala och jag gillar att vi inte behöver vara lokala hela tiden. Vi har en kund i Sundsvall som vi aldrig träffat men vi hörs på mejl och telefon och det rullar jättefint.

Bra år bakom sig

Ulf Norström berättar att 2023 var ett bra år med undantag från höstlovet och fram då det gått ner lite i försäljning. Även december var lugn.

– Yrkesdelen rullar på ungefär som vanligt. Profilen har gått ner lite och julklappsförsäljningen har varit mycket sämre. Inte i antal men i pris. Vi hade något företag som handlade för 79 kronor och det är lite skillnad från maxgränsen på 400 kronor som många köper för annars. Det gör skillnad för oss.

Yrkesbutiken hos Prepare Brands går bra.

Han tror att våren kan bli tuff för många företag i branschen.

– För första gången på många år har vi tänkt på att man är lite spänd på hur det går. Vi har gått igenom covid och haft den smällen. Sedan flyttade vi förra året och det kostade också pengar. Vi har lite grann tömt kassan för det. Samtidigt har 2022 och 2023 varit bra år.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Här invigs DS Smiths nya jätteanläggning

– Vi finns i ett område som är något av en motor för Sverige, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Norden.
Intervju

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1