Agfa klättrar högre med nya Anapurnan

PUBLICERAD: 13 februari 2024
UPPDATERAD: 13 februari
Den nya modellen av inkjet-skrivaren Anapurna H3200 ska vara upp till 70 procent snabbare än sin föregångare. Foto: Pressbild

Ett betydande steg framåt när det gäller både hastighet och utskriftskvalitet. Så beskriver Agfa den nästa generationen av storformatshybriden Anapurna som visas under Fespa.

Den första Anapurna-modellen lanserades för över två decennier sedan och sedan dess har skrivarfamiljen genomgått förbättringar på flera plan. Den nya versionen av Anapurna H3200 är enligt Agfa nästan 70 procent snabbare än den tidigare modellen. I praktiken ska det innebära ett rejält kliv uppåt i produktivitet för skyltmakare och tryckerier som snabbt ska kunna skifta mellan en bred flora av olika jobb.

– Den nya versionen av Anapurna H3200, som är känd för sin exceptionella mångsidighet och orubbliga tillförlitlighet, kombinerar nu dessa egenskaper med en ökning av produktiviteten och förbättrad kvalitet. Det här steget understryker Agfas engagemang för innovation och att leverera förstklassiga lösningar som är i linje med våra kunders föränderliga behov, säger Philip Van der Auwera, produktchef Sign & Display på Agfa i ett uttalande.

Precis som sin föregångare har Anapurna H3200 en uppsättning med sex färger plus vitt och UV-LED-härdning. Det som skiljer dem åt är att bland annat att den nya modellen har en motor med helt ny design för att ge en betydande produktionsökning. Snabba skrivhuvuden ska se till att maskinen kan få igenom upp till 66 kvadratmeter i timmen i produktionsläge, och Agfa lovar hög utskriftskvalitet på såväl flexibla som styva material. Dessutom kan skrivarens nyutvecklade matningsfunktionen för skivmaterial ge effektiv produktion på styva material med möjligheten att printa upp till fyra skivor samtidigt.

Den förbättrade shuttle-funktionen bidrar också till förbättrad bildkvalitet, särskilt märkbart i mörkare toner. Anapurna H3200 kan skriva ut på ett brett spektrum av applikationer, från obestruket styvt media som plast till rullmedia som vinyl, banderoller, canvas och belagda textilier. Det GREENGUARD Gold-certifierade bläcket ska ge kraftiga färger och ett brett färgomfång och tillsammans med Agfas patenterade Thin Ink Layer-teknologi ska bläckförbrukningen kunna hållas på ett minimum.

Utvändigt har Anapurnan också uppgraderats för att få ett nytt fräscht utseende, men även för att bidra till en säkrare arbetsmiljö med en skyddsfunktion vid stängning.

Läs vidare

Epson vill ändra spelreglerna för små tillverkare

Under temat 'Precision, kompakt och energibesparande' lanserar Epson sina planer för Drupa. Det finns flera spännande nyheter att se fram emot.
Epson_Drupa

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Konica Minolta och Fujifilm i strategiskt samarbete

Konica Minolta och Fujifilm Business Innovation Corp. meddelar att de har undertecknat ett avtal med avsikt att undersöka möjligheterna till ett strategiskt samarbete. Fokus för samverkan ska vara inom multifunktions-, kontors- och produktionsskrivarsegmenten.
fuji-konica

Senaste nytt

Stibos köp av V-Tab klart: "En dröm jag haft i tio år"

Efter många turer är nu danska Stibo Completes köp av V-Tab i Vimmerby klart. Samtidigt innebär det att verksamheten i Norrahammar lägger ner. Stibo Completes VD Søren Henrikssen pekar ut riktningen i en intervju med Sign & Print.
stibo_soren_henriksen

Epson vill ändra spelreglerna för små tillverkare

Under temat 'Precision, kompakt och energibesparande' lanserar Epson sina planer för Drupa. Det finns flera spännande nyheter att se fram emot.
Epson_Drupa

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08