
De tre kompanjonerna bakom det unga profilföretaget Tidaj har alla bakgrund i den grafiska branschen. Trots det har de medvetet valt att lägga ut all produktion. Verksamheten omsatte tillsammans med bolagets andra varumärke 7,5 miljoner kronor senaste räkenskapsåret.
Robin Freij, Johan Lennartsson och Nicolai Leo är grundare av Enkla i Malmö som driver de två e-handelsvarumärkena Enklapack och Tidaj. De har arbetat på flera större företag i den grafiska branschen med print, profil och kläder.
2021 startade de Enklapack i ett garage i Tygelsjö utanför Malmö.
– Enklapack är ”brandad packaging”, det vill säga packtejp, boxar, påsar och förpackningstillbehör med egen design, säger Robin Freij.
När det började bli för kallt och trångt i garaget efter några månader skaffade de lokaler i ett industriområde i Arlöv.
Dags för nästa varumärke
Våren 2023 drog de också igång Tidaj.se som säljer reklam- och profilprodukter.
– Kunderna frågade mycket om profil och merch. Vi startade upp Tidaj.se för att hålla isär det. Det blir lite tydligare och enklare för våra kunder, säger Robin Freij.

I e-handeln går det att beställa saker som pennor, vattenflaskor, kassar, profilkläder och företagsgåvor med tryck och mycket mer.
I lokalerna finns transferpressen Stahls Hotronix men förutom lite tryck på tygpåsar, t-shirts och hoodies så lägger de ut all produktion.
– Vi har tidigare jobbat med tillverkning på stora tryckerier men vi bestämde från start att vi inte ska bygga upp produktion när det finns så många duktiga fabriker redan. Det behövs inte en till. I stället satsar vi på att hjälpa kunderna att hitta bra lösningar, säger Johan Lennartsson.
De har lagt ner mycket möda på att hitta rätt samarbetspartners och leverantörer.
– Vi har valt ut de fabrikerna som är bäst på respektive produkt. De ska vara nischade. Det ska inte vara en fabrik där de gör allt möjligt utan de ska vara specialister på sin grej, förklarar Johan Lennartsson.

Robin har jobbat mycket med försäljning. Nicolai är en fena på e-handel och Johan har arbetat grafiskt och tekniskt med prepress och försäljning.
När Sign&Print kommer på besök har de precis anställt Jenny Regnander som har stor erfarenhet av att arbeta med profilkläder. Just profilkläder är ett segment de vill utveckla och lägga mer fokus på framöver.
Bolagets företrädare är tre försiktiga generaler. I alla fall när de navigerar i vad de vill berätta om i tidningen och vad de hellre håller för sig själva för att inte avslöja något för konkurrenterna.
– Vi har hittat lite produkter som vi tagit tempen på marknaden med och sett om kunderna gillar det. En del av det vi säljer mycket av är vi ganska ensamma om, Robin Freij.
Det ska vara enkelt
Tidaj och Enklapack arbetar med allt från små kunder till större börsnoterade bolag.
– Vi har jobbat med print länge. Vi fortsätter jobba personligt med kunder som vi alltid gjort. Denna känsla försöker vi ta med in i vår e-handel. Det ska inte vara ett så stort avstånd mellan kunderna och tryckeriet eller förpackningstillverkaren. Vi förenklar beställningssättet för kunderna och vi hjälper till och förklarar. Vi tar ner det på en nivå så att man förstår det, säger Johan Lennartsson.
En central del i affärsidén är just att förenkla beställningsprocessen för kunderna.
– Förenkling kommer naturligt eftersom vi jobbar kombinerat med personlig försäljning och e-handel. Ska man sälja något online så måste det vara en produkt som är lätt att förstå. Vi försöker jobba på samma sätt med den personliga försäljningen också, att man köper en mer färdig produkt eller lösning, säger Johan Lennartsson.

Stora kunder
Bland kunderna som företaget jobbar med finns drakar som Addnature, Nord-Lock Group, Ikea och Norban.
– Att större företag vill jobba med oss är för att vi har möjlighet att hjälpa dem med helheten. Vi är inte ett renodlat profilföretag. Vi har en bred bakgrunden inom print, storformat och profil.
De berättar att arbetet med kunderna kan börja i det lilla för att sedan blomma ut och växa.
– Det börjar ofta med en enkel förfrågan och där är vi ofta fiffiga på att skala upp det till något större. Det brukar börja med att vi ska göra ett jobb för kunderna vi arbetar nära med. Sedan slutar det med att vi sätter upp en webbportal, lagerhåller och tar helheten, säger Robin Freij.
Det senaste räkenskapsåret omsatte de 7,5 miljoner kronor och gjorde över 600 000 i vinst.
– Vi startade i ett garage och vi har byggt från scratch. Vi har varit tvungna att vara lönsamma från början och bygga i lagom takt. Vi jobbar stenhårt med våra kunder. Stor som liten får superservice. Sedan får det ringar på vattnet, säger Johan Lennartsson.
Hur kom ni på namnet Tidaj (till dig på skånska)?
– Vi satt och spånade ganska länge på ett namn. Och domänerna får inte vara tagna. Jag satt i telefon med en kompis och han sa massa knasiga namn. Men sedan sa han ”Till daj från maj”. Tidaj är inte så dumt.
Flyger namnet över huvudet för folk utanför Skåne?
– Jo, men det är vi medvetna om. De här nere tycker det är kul. Men vi hör att när folk som inte kommer här ifrån säger det är det är bara ett ord. Det är vi fullt medvetna om och det gör ingenting, säger Nicolai Leo.