Succémetoden: Väljer fabrikerna som är bäst på varje produkt

PUBLICERAD: 13 februari 2024
UPPDATERAD: 13 februari
Johan Lennartsson, Nicolai Leo och Robin Freij startade Tidaj och Enklapack i ett garage.

De tre kompanjonerna bakom det unga profilföretaget Tidaj har alla bakgrund i den grafiska branschen. Trots det har de medvetet valt att lägga ut all produktion. Verksamheten omsatte tillsammans med bolagets andra varumärke 7,5 miljoner kronor senaste räkenskapsåret.

Robin Freij, Johan Lennartsson och Nicolai Leo är grundare av Enkla i Malmö som driver de två e-handelsvarumärkena Enklapack och Tidaj. De har arbetat på flera större företag i den grafiska branschen med print, profil och kläder.

2021 startade de Enklapack i ett garage i Tygelsjö utanför Malmö.

– Enklapack är ”brandad packaging”, det vill säga packtejp, boxar, påsar och förpackningstillbehör med egen design, säger Robin Freij.

När det började bli för kallt och trångt i garaget efter några månader skaffade de lokaler i ett industriområde i Arlöv.

Dags för nästa varumärke

Våren 2023 drog de också igång Tidaj.se som säljer reklam- och profilprodukter.

– Kunderna frågade mycket om profil och merch. Vi startade upp Tidaj.se för att hålla isär det. Det blir lite tydligare och enklare för våra kunder, säger Robin Freij.

Jenny Regnander rekryterades under hösten för att bland annat arbeta med profilkläder.

I e-handeln går det att beställa saker som pennor, vattenflaskor, kassar, profilkläder och företagsgåvor med tryck och mycket mer.

I lokalerna finns transferpressen Stahls Hotronix men förutom lite tryck på tygpåsar, t-shirts och hoodies så lägger de ut all produktion.

– Vi har tidigare jobbat med tillverkning på stora tryckerier men vi bestämde från start att vi inte ska bygga upp produktion när det finns så många duktiga fabriker redan. Det behövs inte en till. I stället satsar vi på att hjälpa kunderna att hitta bra lösningar, säger Johan Lennartsson.

De har lagt ner mycket möda på att hitta rätt samarbetspartners och leverantörer.

– Vi har valt ut de fabrikerna som är bäst på respektive produkt. De ska vara nischade. Det ska inte vara en fabrik där de gör allt möjligt utan de ska vara specialister på sin grej, förklarar Johan Lennartsson.

Jenny Regnander rekryterades under hösten för att bland annat arbeta med profilkläder.

Robin har jobbat mycket med försäljning. Nicolai är en fena på e-handel och Johan har arbetat grafiskt och tekniskt med prepress och försäljning.

När Sign&Print kommer på besök har de precis anställt Jenny Regnander som har stor erfarenhet av att arbeta med profilkläder. Just profilkläder är ett segment de vill utveckla och lägga mer fokus på framöver.

Bolagets företrädare är tre försiktiga generaler. I alla fall när de navigerar i vad de vill berätta om i tidningen och vad de hellre håller för sig själva för att inte avslöja något för konkurrenterna.

– Vi har hittat lite produkter som vi tagit tempen på marknaden med och sett om kunderna gillar det. En del av det vi säljer mycket av är vi ganska ensamma om, Robin Freij.

Det ska vara enkelt

Tidaj och Enklapack arbetar med allt från små kunder till större börsnoterade bolag.

– Vi har jobbat med print länge. Vi fortsätter jobba personligt med kunder som vi alltid gjort. Denna känsla försöker vi ta med in i vår e-handel. Det ska inte vara ett så stort avstånd mellan kunderna och tryckeriet eller förpackningstillverkaren. Vi förenklar beställningssättet för kunderna och vi hjälper till och förklarar. Vi tar ner det på en nivå så att man förstår det, säger Johan Lennartsson.

En central del i affärsidén är just att förenkla beställningsprocessen för kunderna.

– Förenkling kommer naturligt eftersom vi jobbar kombinerat med personlig försäljning och e-handel. Ska man sälja något online så måste det vara en produkt som är lätt att förstå. Vi försöker jobba på samma sätt med den personliga försäljningen också, att man köper en mer färdig produkt eller lösning, säger Johan Lennartsson.

Produkterna i shoppen ska vara enkla att förstå sig på.
Stora kunder

Bland kunderna som företaget jobbar med finns drakar som Addnature, Nord-Lock Group, Ikea och Norban.

– Att större företag vill jobba med oss är för att vi har möjlighet att hjälpa dem med helheten. Vi är inte ett renodlat profilföretag. Vi har en bred bakgrunden inom print, storformat och profil.

De berättar att arbetet med kunderna kan börja i det lilla för att sedan blomma ut och växa.

– Det börjar ofta med en enkel förfrågan och där är vi ofta fiffiga på att skala upp det till något större. Det brukar börja med att vi ska göra ett jobb för kunderna vi arbetar nära med. Sedan slutar det med att vi sätter upp en webbportal, lagerhåller och tar helheten, säger Robin Freij.

Det senaste räkenskapsåret omsatte de 7,5 miljoner kronor och gjorde över 600 000 i vinst.

– Vi startade i ett garage och vi har byggt från scratch. Vi har varit tvungna att vara lönsamma från början och bygga i lagom takt. Vi jobbar stenhårt med våra kunder. Stor som liten får superservice. Sedan får det ringar på vattnet, säger Johan Lennartsson.

Hur kom ni på namnet Tidaj (till dig på skånska)?

– Vi satt och spånade ganska länge på ett namn. Och domänerna får inte vara tagna. Jag satt i telefon med en kompis och han sa massa knasiga namn. Men sedan sa han ”Till daj från maj”. Tidaj är inte så dumt.

Flyger namnet över huvudet för folk utanför Skåne?

– Jo, men det är vi medvetna om. De här nere tycker det är kul. Men vi hör att när folk som inte kommer här ifrån säger det är det är bara ett ord. Det är vi fullt medvetna om och det gör ingenting, säger Nicolai Leo.

Läs vidare

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Han trycker HTV för MC-klubbar, Österlenturister och hårdrockare

Signs n’ Shirts trycker kläder och stickers åt allt från motorcykelklubbar och hårdrocksband till turister på Österlen. Sedan firman flyttade till en butik i Tomelilla under hösten har allt fler lokala företagare fått upp ögonen för verksamheten.
SS1

Milstolpen: 300 sålda DTF-skrivare

Mimakis första DTF-skrivare släpptes för nästan exakt ett år sedan. Nu har antalet sålda maskiner i EMEA-regionen passerat 300 enheter.
TXF-150-75

Senaste nytt

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w