Det händer på årets Fespa-mässa

PUBLICERAD: 15 februari 2024
UPPDATERAD: 26 februari
Två månader innan mässan var det närmare 500 utställare som registrerat sig, berättar Fespa-chefen Michael Ryan. Foto: Pressbild

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.

I vanlig ordning höll Fespa ett digitalt pressevent inför årets mässevenemang som hålls den 19–22 mars. Vanligtvis brukar Fespa arrangeras i slutet av maj, men i år hade det blivit mässkrock eftersom Drupa i Düsseldorf arrangeras vid denna tid. Kanske är det därför som några av de stora utställarna saknas, som exempelvis HP och Fujifilm. På utställarlistan finns dock andra välkända namn som Agfa, Epson, Swissqprint och Zünd, för att nämna några.

Fespas vd, Neil Felton. Foto: Arkiv

Fespas vd Neil Felton inledde med lite kort information om vad som hänt i organisationen sedan förra mässan. Bland annat publicerades undersökningen Print Census i höstas där hela 71 procent svarade att de var optimistiska när det gäller framtiden för den egna verksamheten. Felton lyfte även fram det faktum att 72 procent av tryckköparna efterfrågar miljövänlig produktion. Två resultat som rimmar väl med den kommande mässan och Neil Felton summerade årets innehåll som ”otroligt starkt” och på hemsidan är rubriken ”The Best FESPA Show yet”. Förväntningarna är höga alltså.

Totalt sex hallar

Årets ledord är ”Opportunities”, möjligheter. Ambitionen är att visa möjligheterna inom de fyra olika mässorna som går parallellt: Fespa Global Print Expo, European Sign Expo, Personalisation Experience och Sportswear Pro. De delar utrymmet i sex hallar på Amsterdam RAI, där Fespa höll sin första mässa redan 1973 och senast 2021 efter att restriktionerna efter pandemin hävts.

– Vi uppmanar folk att upptäcka alla nya möjligheter som visas. Besökarna kommer att få se nya applikationer, ny hårdvara och mjukvara samt hållbara processer och trender, säger Michael Ryan, chef för Fespa Global Print Expo.

I slutet av januari var det närmare 500 utställare som registrerat sig. Av dessa var 170 helt nya eller återkommande utställare som inte medverkade i München förra året.

– Vi är speciellt glada över att se många återvändande utställare, säger Michael Ryan och nämner företag som Mimaki, Roland och Han Glory.

Vidare berättar han att antalet utställare på European Sign Expo är 49 procent fler än förra gången. Intresset för skyltning är stort och på mässan visas allt ifrån traditionella skyltar till LED-skyltar.

I år har 49 procent fler utställare registrerat sig till European Sign Expo jämfört med förra året. Foto: Arkiv/Claes Nordström
Utskriftsprover får nytt liv

Vad är då nytt för i år? Bland annat något som Fespa kallar World Map Initiative. Syftet är att minska avfallet från utskriftsprover från mässan. Istället för att skriva ut ”fåglar eller bilar” uppmanas utställarna att printa en världskarta som kan få ett liv även efter mässan.

– Tanken är att de ska skänkas till skolor eller bibliotek. De får gärna ha neonfärger eller andra specialeffekter för att visa vad industrin kan göra, säger Michael Ryan.

En annan nyhet är Digital Signage Lounge som fokuserar på digital skyltning. Det ska vara en samlingsplats för nätverkande och en utställningsyta för de senaste innovationerna inom såväl hårdvara som mjukvara inom digital signage. Dessutom blir det workshops med branschexperter och panelsamtal i mindre grupper.

Personalisering är en röd tråd under mässan. Foto: Arkiv/Claes Nordström
Fokus på sportkläder

Sportswear Pro lanserades 2019 men lades sedan på is på grund av covid. Nu gör mässan för personaliserade sportkläder comeback. Två månader innan mässan var det 85 utställare som registrerat sig och enligt arrangörerna kommer denna avdelning att vara ett komplement till övriga Fespa-mässan.

– Det är en av de snabbast växande industrierna och i Amsterdam kommer det att vara en full lineup med utställare som visar allt ifrån sublimering och transfer till DTF. DTF är en trend som är överallt, säger Michael Ryan.

Det hålls även ett event om allt ifrån produktionsdesign till tillverkning av sportkläder och med särskilt fokus på hållbarhet, Personalise Make Wear. Fespas textilambassadör Debbie McKeegan håller i eventet där besökarna kan följa med på en guidad tur genom produktionen, från början till slut.

Sustainability Spotlight återkommer på årets mässa med fullt fokus på hållbarhetsfrågor. Foto: Arkiv/Anja Degerholm
Favoriter i repris

Hållbarhet är även temat under Sustainability Spotlight, där exempel på hållbara textiler och grafiska material visas upp. Ett återkommande och populärt inslag från tidigare år.

En annan favorit i repris är World Wrap Masters där de bästa wrapparna i världen gör upp om titeln världens bästa wrappare. Den 19–20 mars hålls den regionala europeiska tävlingen och den 21–22 mars avgörs finalen. Förutom själva tävlingen blir det även expertdemos och workshops i samarbete med The Wrap Institute.

Även Personalisation Experience, som sätter ljus på skräddarsydda och kundanpassade produkter, återkommer i år. Det bjuds bland annat på en konferens för att visa möjligheterna med personalisering för alla parter i värdekedjan och vilka teknologier som finns tillgängliga.

Avslutningsvis slår Fespa-teamet ett slag för årets Fespa Party som äger rum den 21 mars på Supperclub i Amsterdam, för den som är festsugen efter en lång mässdag.

Under Fespa-veckan ska en världsmästare i wrapping utses. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Läs vidare

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm