Framtiden för SPG: "Nu accelererar vi igen"

PUBLICERAD: 22 februari 2024
UPPDATERAD: 22 februari
”Ge mig ett år eller två så kommer vi tillbaka starkt”, säger Esben Mols Kabell, vd för SPG-koncernen. Foto: Pressbild

Det har varit lite tyst kring Scandinavian Print Group (SPG) på sistone. Det finns en förklaring till det – och det kommer att hända saker framöver.

För ett och ett halvt år sedan publicerade vi en intervju med koncern-vd:n Esben Mols Kabell i vår danska systertidning Sign Print & Pack, där vi frågade om toppen var nådd. Fram till dess hade det bara gått uppåt och uppåt för Scandinavian Print Group. Det var ingen åsikt han prenumererade på, och det irriterar honom faktiskt lite idag att de efterföljande räkenskaperna visade på ett fall i omsättningen, trots att siffrorna på sista raden var mer eller mindre detsamma.

– Men ge mig ett år eller två så kommer vi tillbaka starkt, säger han när jag träffar honom den här februaridagen.

Nyförvärv på gång

Tystnaden har också varit slående när det gäller förvärv av andra företag. Inte för att det är något de brukar skylta med, men Esben bekräftar att det har varit så här och säger:

– Det senaste stora förvärvet var Cool Grey, men det senaste året har präglats av att våra ägare har funderat på att sälja SPG. Det är nu lagt på hyllan och vi är redo att accelerera igen. Vi fortsätter att ha vårt fokus på Danmark och Sverige och kommer i allt högre grad också att blicka mot norra Tyskland, speciellt området från Hamburg upp till gränsen. Den är väl ansluten till vår logistiklinje mellan Aarhus och Szczecin (Polen).

Esben Mols Kabell förklarar också att det inte är i konflikt med deras tyska moderbolag att de etablerar sig i Tyskland. Onlineprinters har en mycket strikt produktion med standardvaror och kan därför inte förvärva på samma sätt som SPG. SPG köper vanligtvis ett företag och lägger ner deras produktionsapparat, men behåller det lokala försäljningskontoret och det varumärke de kan ha byggt upp. Det betyder att de kan fortsätta att leverera alla de produkter de vanligtvis levererar, inklusive specialbeställningar, men nu från SPG:s produktionsanläggningar i Århus eller Polen.

Nyligen kunde man läsa på den svenska nyhetssajten Branschkoll att LaserTryck.se i Sverige har rekryterat åtta anställda från konkursade Brand Factory. Så här säger Esben om det:

– Vi hade hållit ett öga på dem som ett intressant tillskott till vår organisation i Sverige. Nu gick de i konkurs och vi behövde inte köpa deras produktionsanläggningar. Istället kunde vi anställa en grupp kompetenta säljare och projektledare. Det kommer bland annat att vara bra för vår verksamhet i Sverige där vi också letar efter nya lokaler som kan rymma den expansion vi planerar.

Utmaning med en vikande marknad och ökad effektivitet

En av Esben Mols Kabells käpphästar är kapacitetsutnyttjandet och det är grunden för SPG:s framgång. Men på en vikande marknad, där maskinerna samtidigt blir snabbare och effektivare, är det en utmaning att producera tillräckligt och samtidigt göra en rimlig avkastning på den.

Det väckte ramaskri när Esben för 6-7 år sedan, i samband med ett seminarium anordnat av Lis Lykke och undertecknad, förutspådde att det om 10 år bara skulle finnas 20 tryckerier kvar i Danmark. Tryckerier i bemärkelsen företag med tryck som huvudverksamhet och en produktion som matchar de allmänna tryckbehoven.

Förutsägelsen bygger på antagandet att med en modern produktionsapparat behövs inte fler än 20 tryckerier. Tjugo effektivt utnyttjade produktionsanläggningar klarar den erforderliga omsättningen i Danmark alldeles utmärkt, förklarar Esben Mols Kabell och frågar retoriskt om vi verkligen inte är nere på de 20 enheter han förutspådde skulle finnas kvar?

Som exempel på effektiviteten säger han att de i oktober bytte ut en av sina fyra HP Indigo 12K mot nya HP Indigo 100K, som har fler kassetter för olika papperskvaliteter och är cirka 35 procent snabbare än sin föregångare.

Utmaningen med det ständigt pressade kapacitetsutnyttjandet påverkar givetvis även SPG och det är bland annat mot bakgrund av det man nu återigen är på jakt efter ytterligare intäkter.

Drupa, Landa och AI

Vad ska du se efter på Drupa?

– Vi måste absolut titta närmare på möjligheterna att effektivisera efterbehandlingen. Tyvärr finns det en leverantör som har fokuserat hårt på de mer industriella lösningarna. Detta återspeglas i priserna, så vi tittar på om det finns några intressanta alternativ.

Dessutom nämner han digitaltryck som ett område där mycket kommer att hända. Framför allt tror han att vi kommer att få se en rad nya digitala lösningar i B2-formatet, både med toner- och inkjetteknik. Esben berättar att han har avsatt en hel vecka för Drupa.

Vad blev det egentligen av din plan att köpa en Landa-tryckpress?

– Det var 2016 som vi köpte in oss i projektet, och jag tror att vi lämnade det igen efter några år, så jag är inte på något sätt uppdaterad om var de står i dag. Men dels hann vi inte vänta på att maskinen skulle bli färdigutvecklad, och dels hade de en del tekniska utmaningar som jag helt enkelt inte förstod att de kunde ha. Dessutom höll inte de ekonomiska mål vi hade i sikte. Därför lämnade vi projektet och investerade i några HP-maskiner, som hittills motsvarat våra förväntningar.

Kommer AI (artificiell intelligens) att spela en roll för dig?

– Det gör det redan. Vår utvecklingsavdelning använder AI för att utveckla kod för våra IT-system och successivt kommer vi förmodligen även att använda det gentemot våra kunder. AI är också redan väl integrerat på flera ställen i vår prepress. Nästa steg är troligen inom kundservice och i några av de andra tjänster vi erbjuder, till exempel grafiskt arbete.

– På en lite mer generell nivå kan AI innebära ett lyft för tryckt marknadsföring. Idag består kostnaderna för en trycksak främst av design och innehållsgenerering. Trycket kan stå för 10–20 procent av den totala kostnaden. Om AI kan hjälpa till att minska kostnaderna för innehåll och design kan det bli mer attraktivt att göra tryckt marknadsföring i framtiden. Man har rätt att hoppas, avslutar Esben Mols Kabell.

Läs vidare

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

Åtta45 förvärvar grafiskt företag

Åtta45 Print & Media öppnar plånboken och köper ett grafiskt bolag i Stockholm.
åtta45-webb

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm