Om ett år pratar vi inte längre om AI – då använder vi det

PUBLICERAD: 23 februari 2024
UPPDATERAD: 23 februari
Kåre Bjørn Jensen äger och driver konsult- och undervisningsföretaget Intellia Consulting där han bland annat undervisar i AI och grafiska applikationer.

Vi har pratat med konsulten och läraren Kåre Bjørn Jensen från Intellia om hur AI dyker upp i de grafiska produktionsprogrammen och hur det kommer att påverka arbetet i framtiden.

Sedan 2009 har Kåre Bjørn Jensen ägt och drivit konsult- och undervisningsföretaget Intellia Consulting. Det började med applikationer och arbetsflöden för den grafiska branschen, men idag är hans konsult- och undervisningsverksamhet mycket bredare och han har idag kunder inom flera andra branscher, som omfattar både offentliga och privata företag.

Vi har bett Kåre ge sin syn på hur grafiska applikationer ser ut idag, hur de kommer att utvecklas och hur den utvecklingen kommer att påverka det grafiska arbetet.

– Om vi ​​tittar på Adobe så har de varit fantastiskt duktiga företagare som har fått med oss ​​alla när vi pratar om grafisk produktion. Men även om de har använt AI i flera år så får man inte känslan av att det är de som ligger i framkant i utvecklingen. De har ett något defensivt tillvägagångssätt och lägger hela tiden till tillräckligt med nyheter för att hålla oss fasta på vårt abonnemang. Det är inte Adobe som skapat hypen kring AI.

Adobe långt efter andra

Adobe har i flera år haft några AI-baserade funktioner i Photoshop. Det gäller till exempel Neural Filter och Content Awareness Fill. Det är några supersmarta funktioner som sparar mycket tid och till stor del är baserade på AI. Nu senast har generativ bildbehandling kommit, vilket fungerar ganska bra när det kommer till vidarebearbetning av befintliga bilder.

– Men de är långt ifrån flera av de nya generativa bildprogrammen som Dall·E när det kommer till att skapa helt nya bilder, säger Kåre och tillägger:

– Till skillnad från till exempel Dall·E, som likt Chat GPT, utvecklats av OpenAI, har Photoshop ingen särskilt bra textförståelse. Det här är inte världen de kommer ifrån. De kommer från en bildvärld och har i sin tur kontroll över bilder och rättigheter. Detta kan mycket väl vara en utmaning för många av de nya generativa bildbehandlingsprogrammen, för var får de sin data ifrån?

Han tror inte att Adobe ännu har gjort några speciella AI-integreringar i InDesign och att integrationen i Illustrator är ganska grundläggande. Av detta och andra skäl tror han att Adobe är hotat på två fronter:

– Den ena är den helt dominerande användningen av telefonen som inspelnings- och redigeringsverktyg. Kvaliteten är förvånansvärt bra och så småningom kan du göra en hel del bildbehandlingsfunktioner direkt på telefonen, inklusive beskärning. Den andra utmaningen heter Canva. Det är en onlinetjänst där du med ett abonnemang kan göra nästan allt du kan göra i Adobes Creative Tools-paket och den är i mycket större utsträckning baserad på AI. Du kan till exempel välja ett malluniversum och beskriva vilket uttryck du vill ha, och sedan anpassar programmet layouten.

För många funktioner

En fördel som Canva och andra nya program har är att nya användare tycker att de traditionella skrivbordsprogrammen är för komplicerade och med för många funktioner som de inte behöver. De nya användarna är så imponerade av att det är enkelt och intuitivt.

Vad kommer detta att betyda för framtidens arbetsplats? Kåre Bjørn Jensen tvivlar inte på att AI kommer att spela en stor roll i till exempel mediegrafikens värld. Allt fler funktioner kan fyllas av AI, både när det kommer till design och bildbehandling.

– Men det måste finnas någon som kan ta kontroll. Därför tror jag att framtidens mediegrafiker i allt högre grad kommer att bli en sorts projektledare som sköter en rad program och maskiner. Det blir ännu viktigare att kunna formulera sina tankar i ord, eftersom det är orden som kommer att sätta igång AI:n.
Jag pratade en gång med en lärare på en av yrkesskolorna, som själv uttryckte att det i framtiden förmodligen bara kommer att finnas plats för de som också behärskar AI.

Kåre Bjørn Jensen menar dock att traditionell professionalism är nödvändig dels för att en hög professionalism ökar sannolikheten för att man kan kommunicera betydelsefullt med AI, dels för att AI faktiskt är ganska bra på att göra misstag. I det avseendet simuleras den mänskliga hjärnan ganska bra, säger han med ett leende. Så det behövs någon som kan övervaka och korrigera.

Hypen kan lägga sig

Men även om AI är väldigt hajpad för tillfället tror han att det kommer att ha lugnat ner sig om ett år. Han säger:

– AI har faktiskt varit här ett tag. Just nu börjar det bli vardag och alla måste ha kurser och rådgivning för att komma med på tåget. Men det glider in i mjukvara och maskiner som ett verktyg, vilket vi kommer att vänja oss vid relativt snabbt. Så om ett eller två år har vi inte längre kurser i AI. Där har vi återvänt till de gamla programmen, som fått nya funktioner, eller så har vi hittat några nya program där AI redan är integrerat och som kan lösa de uppgifter vi jobbar med.

Läs vidare

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm