Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 23 februari 2024
UPPDATERAD: 23 februari
Reklamlabbet i Glasriket drivs av äkta paret Fredrik och Sara Källqvist.

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.

Mitt i de småländska skogarna ligger den lilla bruksorten Klavreström. Här finns familjeföretaget Reklamlabbet i Glasriket som drivs av äkta paret Fredrik och Sara Källqvist. Fredriks mamma Margith har hand om ekonomin och sedan förra året har företaget även två anställda inom produktionen.

Reklamlabbet erbjuder allt ifrån foliering, skylttillverkning och textiltryck till uppdrag åt industrin, till exempel märkning med laser.

– Vi har alltid haft fyra ben att stå på och det är egentligen på grund av efterfrågan från kunderna. Det har nog varit vår styrka, säger Fredrik Källqvist.

Han startade företag redan som 15-åring tillsammans med sin bror och en kompis. Med en vinylskärare från Roland på 16,5 centimeters bredd började de producera skuren vinyl.

– Det var roligare att pyssla med något själv än att bara hänga vid kiosken, säger Fredrik om att vara ung entreprenör.

Det var med denna maskin allt började en gång i tiden. Sedan dess har maskinparken utökats ganska rejält.
Stort bussprojekt

Så småningom flyttade såväl kompisen som Fredriks bror från orten och han började då att fundera på att starta något eget. Efter plugg och en kort karriär som bilrekondare öppnade Reklamlabbet 2006 med en Roland VersaCAMM print and cut-lösning.

Sedan starten har mycket handlat om foliering av fordon, allt ifrån bussar och lastbilar till hela flottor av tjänstebilar. Företaget hyr in sig hos ett lokalt åkeri där de har tillgång till en hall med egen lift för de riktigt stora fordonen.
Under hösten har de gjort ett stort projekt och folierat 78 regionbussar.

– Det handlade om runt 3 500 kvadratmeter print och det mesta har gått i vår Epson som vi köpte för det projektet. Det har varit mycket att göra och vi har knappt sett annat än gröna bussar, säger Fredrik och skrattar.

Förutom investeringen i en Epson SureColor SC80600L innebar projektet att Reklamlabbet också kunde utöka personalstyrkan med två anställda, Axel och Liam som numera båda jobbar i produktionen.

Innan jul installerade Signcom Mimakis DTF-printer med tillhörande efterbehandling från Adkins.
DTF sparar tid

Efter en hektisk höst fick företaget strax innan jul också förstärkning i form av en DTF-printer (direct-to-film) från Mimaki med tillhörande efterbehandling från Adkins. Fredrik och Sara hade spanat på olika DTF-lösningar under några års tid, men det var först under hösten som det blev ett avslut.

– Vi hade även tittat på DTG och det är också kul, men lite mer begränsande. Vi har haft både transfertryck och brodyr tidigare, men med DTF kan vi spara väldigt mycket tid. Det är alltid kort om tid när det gäller textiltryck, kunderna vill ofta ha gjort det snabbt, helst skulle det varit gjort igår. Dessutom kan vi ta ut svängarna designmässigt utan att det behöver kosta så mycket mer för kunden, säger Fredrik.

– Vi har klämt och känt på maskinen tidigare och lagt ut några trevare till olika leverantörer, men den här gången stod stjärnorna helt rätt. Det ska bli kul att experimentera med den, säger Sara Källqvist som tidigare haft hand om textiltryck och brodyr.

Adkins Powder Shaker Cure Unit lägger på ett lager torrt pulverlim som fastnar i det blöta printade bläcket på rullen. Rullen förs sedan vidare in i en värmeugn som smälter limmet innan det är dags för upprullning.
Uppgradera till snabbare modell

Mimakis första DTF-system, som har namnet TxF150-75, släpptes våren 2023. Skrivaren har en tryckbredd på 80 centimeter och kan producera transfer från rulle till färdig produkt. Skrivaren är utrustad med en recirkulationsfunktion för att förhindra att den vita färgen kloggar igen munstyckena. Övriga färger är ”avgasade” och levereras i aluminiumpåsar. Mimakis egna färger är ECO-Pass-certifierade, så att de tryckta textilierna kan få OEKO-TEX-märkningen.

Adkins så kallade Powder Shaker Cure Unit är ett inlinesystem som lägger på ett lager torrt pulverlim som fastnar i det blöta printade bläcket på rullen. Rullen förs sedan vidare in i en värmeugn som smälter limmet innan det är dags för upprullning.
Reklamlabbet har en option hos leverantören Signcom om att uppgradera till modellen TxF300-75 som är tre gånger snabbare än föregångaren.

– Vi hade fått in ett större jobb med 2 000 transfer, så vi var tvungna att ha en maskin på plats eftersom den andra modellen kommer först under våren, säger Sara.

Lasermärkning är ett annat ben som Reklamlabbet står på och de gör ofta uppdrag åt industrin.
Nöjda kunder

Maskinen hos Reklamlabbet blev snabbt satt i produktion och när Sign&Print var på besök efter årsskiftet hade de redan hunnit fått positiv respons.

– Kunderna är riktigt nöjda. De lägger ut bilder på sociala medier och taggar oss, det är såklart roligt att det ser så bra ut. Det finns många superlativer som kan användas för att beskriva maskinen, säger en imponerad Fredrik Källqvist och fortsätter:

– När vi hördes talas om den så tog det bara en halvtimme att bestämma oss. Vi har haft flera Mimaki-maskiner tidigare som vi varit väldigt nöjda med.

Två av dem, av modellen JV300-160 Plus med fyra respektive åtta färger, rullar varje dag och är riktiga trotjänare. Enda gången de är lite kinkiga är när de får stå stilla, som under julledigheten, berättar Fredrik. Efter tre år i full produktion börjar det bli dags att se efter efterträdare, när det ges tillfälle.

Reklamlabbet har investerat stort i maskiner de senaste åren, bland annat en frigolitskärare och CNC-fräs. I produktionen finns även tre skärmaskiner, två Summa S2 160 och en äldre Mimaki-modell. Det finns också fyra lasermaskiner, en laminator, arbetsbord från Rolls Roller och en UV-printer, plus några till mindre maskiner.

Pennor som ska gå i UV-printern med en hemmasnickrad jigg som är tillverkad i CNC-fräsen.
Företagstät region

Fastigheten på Vinkelgatan i Klavreström äger Reklamlabbet sedan 13 år tillbaka. Tidigare har de delat den med ett par hyresgäster, men numera förfogar de över hela ytan och under våren är planen att bygga om. En ny entré med showroom och kontor i anslutning till det ingår i ombyggnadsplanerna liksom en appliceringshall för bildekor.

Fredrik och Sara säger att det kan vara en fördel som grafiskt företag att ligga en bit från händelsernas centrum och att de därför vågar satsa.

– Det finns gott om företag här i trakten, allt från enmansföretag till stora börsnoterade företag. Så behoven finns, till exempel material till mässor och liknande, säger Sara.

Fredrik nickar instämmande.

– Det är lite Gnosjöanda med många företag här vilket innebär att alla kan vara med och få en del av kakan.

CNC-fräsen är ett uppskattat tillskott och den används till all möjlig skyltproduktion.
Fordonsfoliering och dekor är en stor del av företagets verksamhet.

Läs vidare

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Hon startar ny era för Kaffe Skog & Tryck

Mia Vindelhed kommer senast från skidbranschen. Nu glider hon in och tar över tryckeriet och pappershandelns Kaffe Skog & Tryck i Västerbottniska Vindeln norr om Umeå.
mia1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm