Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

PUBLICERAD: 1 mars 2024
UPPDATERAD: 4 mars
Lennie Nylén är vd för Original Tryckeri i Norrland och Original Tryckeri i Lycksele. Den sistnämnda visar minussiffror beroende på minskad försäljning till Lycksele annonsblad.

Original tryckeri i Norrland gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.

Original Tryckeri i Norrland driver tryckeriverksamhet i Umeå. 2020 köpte de konkursboet efter Nya Tryckeriet i Lycksele och drev det vidare som Original Tryckeri i Lycksele. Nu har 2023 års siffror för de båda bolagen kommit.

Moderbolaget Original Tryckeri i Norrland ökade omsättningen från 22,4 miljoner kronor till 23,7 miljoner kronor mellan åren. Vinsten ökade från 1,9 miljoner kronor till 2,2 miljoner kronor.

– Jag tycker att det har varit lite tillväxt och lite ökad marginal. Jag tycker inte året varit speciellt oroväckande så som det skrivits om i media. Vi hade kanske förväntat oss ett tuffare år men det har gått ganska bra. Alla områden har ökat lite grann för oss, säger Lennie Nylén, vd på de båda tryckerierna.

Röda siffror

Tryckeriet i Lycksele har gått från en vinst på 673 000 kronor 2022 till -57 000, 2023. Omsättningen dalade över en miljon mellan åren och landade på 4,6 miljoner kronor.

– Det beror på minskad annonsering. Det är vår gratistidning som tappar lite grann, säger Lennie Nylén.

Lycksele Annonsblad är huvudsysslan för verksamheten i Lycksele.

– Sedan har vi också lite service med trycksaker, säger Lennie Nylén.

Under senare tid har tryckerierna investerat i ny utrustning. Det handlar om digitalpressen Xerox Eridess som kan trycka i guld, silver och vitt samt det digitala skärbordet Jwei som Primotek är återförsäljare för i Sverige.

Läs mer: Den 4 mars gick Gerdins invest in som majoritetsägare i Original tryckeri.

 

 

Läs vidare

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5

Senaste nytt

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare i år kan fira sin 120:e födelsedag.
BCB5