Grafiska företagen kritiserar att staten äger Strålfors

PUBLICERAD: 12 mars 2024
UPPDATERAD: 12 mars
Eva Glückman. Foto: Pressbild

I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. ”Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution”.

Debattartikeln i den liberala tidskriften Tidningen Nu har Grafiska företagen skrivit tillsammans med Fria postoperatörers förbund, 21 Grams och Svensk direktreklam.

De tycker att Postnord stör marknaden utan att tillföra ytterligare värde i fallet Strålfors och att det är problematiskt eftersom det håller konkurrenterna utanför stora delar av värdekedjan, delar som de menar annars effektivt hade tillgodosetts av privata aktörer.

De menar att Postnords ägande av Strålfors har medfört inlåsningseffekter på marknaden för tryckeritjänster. Debattförfattarna är också kritiska till att Postnord erbjuder en rabatt som ger lägre porto hos Portnord om avsändaren trycker sitt brev hos Strålfors.

 

Läs vidare

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Fem sätt AI förvandlar tryckproduktionen på

AI kommer förändra grafisk tryckproduktion. Sander Sondaal, chef på Commercial Print Sales på Ricoh Graphic Communications, listar fem sätt på hur det kommer att ske.
FotoJet-(52)

Canon blickar mot nya marknader

Det är ett Canon i toppform som, med sin 4 800 kvadratmeter stora monter på Drupa, visar varför de är ledande inom flera teknologier.
Drupa_Canon

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm