
I en debattartikel kritiserar Grafiska Företagens vd Eva Glückman att staten via Postnord äger ett tryckeri, dotterbolaget Strålfors. ”Hela syftet med förvärvet av Strålfors var att växa i värdekedjan uppströms och skydda Postnords volymer från konkurrerande distribution”.
Debattartikeln i den liberala tidskriften Tidningen Nu har Grafiska företagen skrivit tillsammans med Fria postoperatörers förbund, 21 Grams och Svensk direktreklam.
De tycker att Postnord stör marknaden utan att tillföra ytterligare värde i fallet Strålfors och att det är problematiskt eftersom det håller konkurrenterna utanför stora delar av värdekedjan, delar som de menar annars effektivt hade tillgodosetts av privata aktörer.
De menar att Postnords ägande av Strålfors har medfört inlåsningseffekter på marknaden för tryckeritjänster. Debattförfattarna är också kritiska till att Postnord erbjuder en rabatt som ger lägre porto hos Portnord om avsändaren trycker sitt brev hos Strålfors.