Den ofrivillige tryckeridirektören: "Vi är uppväxta med stickers"

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 14 mars 2024
UPPDATERAD: 14 mars
Tobias Martinsson driver hybridbyrån Ride all day som har ett flertal egna varumärken inom ”lifestyle brands”.

Tobias Martinsson är grundare till stickersvarumärket Prettygoodstickers och Motoproworks som säljer dekalkit under licens. Från början var inte tanken att bygga upp egen produktion men han tröttnade på ett arbetsflöde som var lite föråldrat.

På Ringön i Göteborg ligger produktionsbyrån Ride All Day. Trots 1 000 kvm produktionsyta är det inte företaget i sig självt som får fokus utan deras egna varumärken och digitaliserade arbetsflöden.

Det var egentligen inte tänkt att bolaget skulle ha en tryckeriverksamhet.

– När jag bestämde mig för att öppna det här så var det för att jag gjorde egna klädkollektioner och trycksaker för egna varumärken men vi åkte på bristande kvalitet i takt med att vi inte fick någon smidig hjälp med beställningar, säger Tobias Martinsson.

Startskottet till egen produktion blev det till slut när en utländsk producent lurade bolaget och det var droppen.

– Då blev jag sur och köpte en skrivare, laminator och skärplotter och bildade ett tryckeri. Allt var under premissen att jag skulle starta on demand själv, säger Tobias Martinsson.

– Grunden i allt vi gör är att skapa en smidig process och då jag själv varit kund intalar jag mig att jag åtminstone vet vad jag själv önskar i form av smidighet, snabba visuella bekräftelser och kvalitet. Det vi själva strävar efter är on demand och right demand, både för att slippa onödigt spill för alla parter men också för att alla ska kunna skapa oberoende av storlek och budget.

Verksamheten ligger på Ringön i Göteborg.

Det var för sex år sedan och sedan har verksamheten vuxit ordentligt. Företaget har idag åtta medarbetare. 2022 omsatte Ride all day tolv miljoner kronor och gjorde 400 000 kronor i vinst. 2023 års bokslut i april visar goda tecken på att hamna runt 15 miljoner i omsättning och ökningen ser ut att hålla i sig.

Kundbeteende analyseras

De olika varumärkena under Ride all day-paraplyet ligger i framkant när det gäller att nå ut.

– Vi är maniska när det gäller analytics, marknadsföring, köpdata och beteende. Det är sådant jag tagit med mig från mitt gamla liv som nu passar som hand i handske på tryckerifronten och gör det möjligt att skala på ett annat sätt.

Prettygoodstickers låter kunder själva ladda upp och skapa sina egna stickers online. Några krav på minimumkvantiteter finns inte.

Prettygoodstickers.

Förklara hur stickers kan ha sådan betydelse för er och andra?

– Tänk dig en gammal skateboard, eller dina första sneakers. Du fick alltid med lite klistermärken. Du satte dem på kylskåpet, datorn, brädan eller i skolan. Vi är uppväxta med stickers och det är en del av vårt dna.

Stickers är så mycket mer om man tänker på det i en vidare kontext, förklarar Tobias Martinsson.

– För oss är det klistermärken, eller stickers. För andra är det en dekal och en dekal är lättare att förstå för företag. Sedan byter du namn på produkten igen och kallar det för en etikett och då uppstår ett behov hos en butikskedja eller blombutik men gemensamt är att det är en fysiskt produkt, med adhesive.

”Epson är strålande”

Det som Ride all day trycker allra mest är just stickers. Nyligen köpte de två storformatsprinters, Epson SureColor S80600L, från Color Systems och en tredje är på gång. Tobias Martinsson är nöjd med prestandan och kvalitén.

– Vi producerar primärt högkvalitativ vinyl där vår kombination av vinyl och laminat passar utmärkt med det här maskinerna främst för deras Pantone-skala, att den träffar så högt. Tillsammans med våra egna back-end system och automatiseringar gör det livet enkelt för både oss och våra kunder. De får vad de har sett. Jämfört med andra märken tycker jag Epson är strålande. Jag har testat en bunt. Jag är väldigt nöjd.

”Jag är supernöjd” säger printoperatören August Adrial om Epson SureColor S80600L.

Tobias Martinsson vill inte gärna sätta ord på sin skejtboardbakgrunds betydelse för sitt sätt att driva företag.

– Du vet ju hur det låter, skrattar han. Självklart har bakgrunden format både företag och varumärke. Den härstammar ju från vad man i vuxentermer kallar för lekfullhet, kreativitet och uttryck.

Men skejtare har ju sällan organiserat sig?

– Men du hade alltid kompisgäng som åkte. Du hade alltid kompisar att skejta med. Mognaden och fördelen med att komma från bakgrunden är att du kommer väldigt långt med något passionsdrivet. Sedan måste du också hitta förankringen hur du får det hållbart. Hållbarhet att få din passion att leva vidare, finansiera det, kvalitet och glada kunder. Det lär man sig.

Ride all day har två Epson Sure Color S80600L storformatsskrivare och en tredje är på väg in. I maskinerna kör de sin stickers/dekal-produktion.
”Hamnade i Los Angeles”

Tobias Martinsson kommer från IT-världen och är uppvuxen i centrala Göteborg.

– Jag är högskoleutbildad men jag gick inte på Handels. Jag hamnade i Los Angeles när jag var 20 år och i jämförelse är Göteborg är en väldigt liten stad så lockelsen har alltid varit att bygga varumärken globalt.

Motoproworks är ett annat av Ride all days varumärken. De säljer dekalkit med licens från bland andra KTM och Husqvarna.

– Vi säljer till 42+ länder och har byggt upp en kvalitetsstämpel, både i det grafiska med också i urvalet av våra underleverantörer.

Grunden i allt är att skapa något de själva står för och gillar, förklarar han.

– Vi råkar vara en bunt designers, kultur- eller musikintresserade eller vad det nu kan vara. Där i attraktionen i print. Därmed blir det on demand.

Vart vill ni nu? Är det fler varumärken eller bygga de ni har?

– Jag vill inte ge någon framtidsprognos. Vi satsar väldigt mycket på varumärkena vi har. Vi ser ett positivt och gynnsamt klimat och det är väldigt spännande.

Men det är inte Sverige?

– Jo. Sverige är en starkt växande marknad nu när vi riktat in oss på den. Men vi är och kommer alltid vara ett väldigt internationellt bolag. Jag har alltid jobbat internationellt så det är helt uteslutet att bara vara nationell. Men vi bygger svenska versioner av våra sajter. Det är snarare så att folk blir förvånade att vi inte är amerikanska eller något liknande.

”Att definiera framgång är att stagnera och stanna upp. Det är jag inte intresserad av” säger Tobias Martinsson.

Hur definierar du framgång? Vad får dig att gå i gång?

– Bygga saker. Jag har ingen definition av framgång för att definiera framgång är att stagnera och stanna upp. Det är jag inte intresserad av. Jag har fullt upp med att bygga. Min passion är att bygga varumärken och bygga entiteter. Det är det jag tycker är roligast.

I fabriken finns butiken Manufakturgatan.

Läs vidare

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.
Zund 2

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Senaste nytt

De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.
nilssons-1

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Epson lanserar storformatsskrivare för fotoutskrifter

Epson lanserar en ny storformatskrivare för de professionella fotografi-, konst- och affischmarknaderna.
Epson_P20500Series

Fujifilm visar sin förstärkta B2-uppsättning på Drupa

Tillsammans med en stor del av Fujifilms omfattande sortiment kommer ett par nya B2-skrivare att visas upp i Fujifilms monter på Drupa, som inte är mindre än 2 420 m2 stor, vilket motsvarar ungefär tre handbollsplaner.
drupa24_fujifilm