Epson går i personaliseringens spår

PUBLICERAD: 22 mars 2024
UPPDATERAD: 22 mars
Richard Garp och Kai Olsen från svenska respektive norska Epson med UV-nyheten SureColor SC-V1000. Foto: Anja Degerholm

Mindre serier med kundanpassade produkter, det är en tydlig trend i den grafiska branschen. Epson lanserade två nyheter inom detta segment på Fespa: en UV-skrivare och en DTF/DTG-skrivare. Båda instegsmodeller av desktopstorlek.

Hela montern gick i personaliseringens tecken under temat ”Personalisation Studio”. Det fanns även möjlighet att gå en virtuell tur i montern, för den som inte kunde vara på plats i Amsterdam.

– Epson brukar inte vara först på bollen, men lanserar produkter när marknaden är mogen. Jag har hört kunder här på mässan som sagt att de väntat i tio år på den här typen av produkter. Personifiering är ett spår som Epson går åt mer och mer, säger Richard Garp, Business Account Manager i Sverige för Epsons kommersiella och industriella trycklösningar.

Textilhybriden SC-F1000 är utrustad med vitt bläck och kan därför användas för att trycka även på mörka textilier.
Når en ny målgrupp

De två nya modellerna är SureColor SC-V1000 med UV-LED och SureColor SC-F1000 som är en DTF/DTG-hybrid med samma chassi.

– Bägge riktar sig till mindre erfarna kunder som inte har någon utbildad tryckeripersonal, säger Richard Garp.

Att det handlar om instegsmodeller innebär att de är lägre prissatta än till exempel SC-F2100 som många profilföretag med större volymer använder.

– Vi har varit väldigt lyckosamma med SC-F2100 inom profilbranschen, men med de här nya skrivarna når vi en helt annan målgrupp. Det är prissatta så att det inte är orimligt för en butik att köpa in DTF/DTG-maskinen för att till exempel trycka t-shirts. Det kan också vara en inhouseavdelning på ett större företag som kan göra eget reklammaterial istället för att lägga ut jobbet, säger Richard Garp.

– Det gör det möjligt för kunder inom retail som fotoblabb och små sportbutiker att trycka personifierade produkter, fyller norska kollegan Kai Olsen i.

DTG/DTF-hybriden har vitt bläck och kan trycka direkt även på mörka textiler och överföringsfilm. Det gör det möjligt att producera allt från t-shirts, hoodies, sweatshirts och kuddar, vilket gör att skrivaren passar bra för utskrifter direkt i butik.

Profilartiklar i små serier, som golfbollar, är ett användningsområde för SC-V1000.
”En rimlig lösning”

Den modell som kanske väckt mest uppmärksamhet under mässan är UV-LED-flatbädden SureColor SC-V1000 för tryck upp till A4-format. V1000 har Epsons SureColor-teknik och klarar att printa på material upp till 70 millimeter, inklusive akryl, polykarbonat, PVC, aluminium, metall, polyester, kapaskivor, styren, trä och sten. Printern har ett integrerat bläckhållarsystem med sex färger, CMYK och vitt samt lack.

– Det är en rimlig lösning jämfört med konkurrenternas lösningar. En automatiserad maskin som kräver lite underhåll och som avger lite lukt. Dessutom har den bläck i påsar istället för kassetter, som är ett miljövänligare alternativ, säger Kai Olsen.

Den kan användas för att trycka allt ifrån golfbollar och mobilskal till presentartiklar med företagslogga i mindre serier.

– Det är ett jätteintressant segment som är nytt för oss, men som vi tror mycket på, avslutar Richard Garp.

SC-V1000 kan trycka liten text väldigt högupplöst.
Under Fespa visades inga produktnyheter inom industriellt textiltryck, men senare i år kommer en ny modell av Monna Lisa som enligt Richard Garp har en revolutionerande dropp-teknik som gör att hela tyget inte behöver förbehandlas.

Läs vidare

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Innovation eliminerar val mellan mjuka och hårda PU-ringar

Heidelberg har börjat utrusta alla sina Stahlfolder falsmaskiner med de nya Perfect Grip-falsrullarna.
20241002_Perfect_Grip_2_IMAGE_RATIO_1_5

Tilde Tryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tilde Tryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560