Samma dag som Fespa öppnade gick Signcoms vd Robert Nyblom ut med att han driver vidare maskinverksamheten i ett nytt bolag. Sedan dess har bitarna fallit på plats och vägen framåt är solklar.
– Strategin är enkel – vi ska utveckla maskinaffären, säger Robert Nyblom, vd även för nya bolaget Signcore.
Sign&Print träffar honom under Fespa tillsammans med Simon Nyman, som varit affärsområdesansvarig för hårdvara hos Signcom och kommer ha samma roll även i Signcore. Företagsnamnet är precis registrerat hos Bolagsverket och med nytryckta t-shirts och visitkort är de i Amsterdam för att träffa tidigare leverantörer men även knyta nya kontakter.
– Telefonen gick varm när nyheten gick ut, jag tror jag räknade till 150 samtal den dagen. Kunderna har varit väldigt positiva till att vi fokuserar enbart på maskin, säger Robert.
Två minoritetsdelägare
Till en början kommer bolaget bestå av Robert, Simon samt tre tekniker. Simon Nyman går in som minoritetsdelägare tillsammans med Loic Evain, tidigare ansvarig säljare i Stockholms-regionen för Signcom. Därefter är tanken att anställa en eller två tekniker till för att stärka den tekniska kompetensen.
– Vi vill att säljarna ska lära sig mer om det tekniska och teknikerna ska även lära sig om sälj. Det är viktigt att alla kan allt i ett litet bolag, säger Simon Nyman som jobbat i Signcom i totalt 13 år med en avstickare till Antalis två år däremellan.
Både han och Robert Nyblom har en maskinbakgrund och de är tydliga med att fokus för Signcore kommer att vara maskin, maskin och maskin.
– Målet är att vi ska bli väldigt nördiga när det gäller maskiner. Det ligger i vårt DNA och i Signcoms historia och vi tror att vi kan utveckla det erbjudandet ännu mer, säger Robert.
Företaget kommer att ha flera stora leverantörer i sin portfölj: Mimaki, Aristo, VHF och Roll-X.
– Vi är ensamma distributörer av Mimaki i Sverige och vi har fått mycket uppbackning från dem, det är tillmötesgående trots att vi är ett nystartat bolag, säger Simon.
Flera nyheter hos Mimaki
Mimakis europeiska bolag firar i år 20 år. Signcom har varit en trogen partner under alla dessa år tillsammans med sju andra europeiska återförsäljare, vilket uppmärksammades i samband med en jubileumsmiddag under Fespa. Men nu tar alltså Signcore över stafettpinnen.
Det tillkommer förmodligen även nya varumärken, kanske redan efter Fespa.
– Vi letar nya varumärken för kringutrustning som kan komplettera vårt kärnutbud, säger Robert.
– Vi har också en del instegsmaskiner som vi gärna vill komplettera med maskiner inom efterbehandling, laminatorer, pressar och så vidare även i premiumsegmentet, säger Simon.
När det gäller Mimaki så kommer Signcore att erbjuda hela sortimentet. Under Fespa visades en hel radda med nyheter. Den som Simon Nyman beskriver som mest intressant är rullmatade UV-LED-printern UCJV330-160 med print and cut-funktion. Det senaste tillskottet i 330-familjen där syskonen med solventbläck visades på Sign&Print Scandinavia i höstas. Uppföljaren till storsäljaren UCJV300-160 som var den första rullmatade UV print and cut-maskinen på marknaden.
– Det tror jag kan bli en storsäljare, speciellt till de företagen som köpte föregångare för 7–10 år sedan och behöver byta ut sin gamla maskin. Den är helt rätt för den kundgruppen med alla de uppgraderingar som gjorts i den nya modellen, bland annat med nya skrivarhuvuden vilka genererar en högre hastighet och med tillval som rullmagasin med plats för tre rullar är detta en riktig arbetshäst! Fortsatt med samma låga strömförbrukning, säger Simon.
En demomaskin kommer att installeras hos Signcore någon gång i april-maj. Ambitionen är att vara kvar i Signcoms tidigare lokaler i Borås och inrätta ett demorum där.
Steget efter DTF
TRAPIS, Textile Pigment Transfer Printing System, var en annan nyhet som visades tillsammans med bläckstråleskrivaren TS3300-1600. En lösning som ska vara miljövänlig och lättanvänd för textilapplikationer, och framför allt spara nästan 90 procent spillvatten jämfört med traditionella metoder.
Det handlar om en enkel tvåstegsprocess där mönstret trycks i skrivaren med ett speciellt bläck på transferpapper, som sedan överförs till applikationen via en kalendrerare. Processen kräver ingen förbehandling eller tvätt av tyget vilket sparar cirka 14,5 liter vatten per kvadratmeter jämfört med digitalt färgtryck. Det går att trycka på i princip vilken textil som helst, inte enbart polyester.
– Det är nästa steg för de som börjat med DTF och vill vidareutveckla sin verksamhet och göra något mer, säger Simon Nyman som kallar lösning revolutionerande, då detta är en lösning som inte funnits sedan tidigare, utvecklad i ett samarbete mellan Klieverik, Coldenhove och Mimaki.
Mimaki visade även uppföljaren till deras första DTF-skrivare, TxF300-75, som tack vare ett extra printhuvud kan printa tre gånger snabbare. Simon Nyman berättar att Signcom sålt 15 maskiner sedan förra årets Fespa och att intresset för DTF bara ökar hela tiden.
Starka inom små flatbäddar
När det gäller efterbehandling har Mimaki tidigare haft ett antal skärbord, men det har inte varit tillverkarens största fokusområde. Nu har man lanserat en större variant som ska matcha de flatbäddsskrivare som man erbjuder.
– Vi har redan Aristo och VHF, men följer utvecklingen av Mimakis skärbord med spänning. Det är en fördel att printer och skärbord kan ”prata samma språk”, säger Simon.
Ytterligare en nyhet var Kebab HS, ett tillbehör till en flatbädd i småformatsklassen med möjlighet att printa på roterande föremål.
– Det har funnits en variant av Kebab tidigare, men den nya är mycket snabbare och lämpar sig för tillverkning i små serier, säger Simon.
– Småformat flatbädd ihop med Kebab HS är perfekt för profilföretag som trycker någon termos eller annat cylindriskt objekt då och då eller bilskrapor och pennor. Det är en allt-i-ett-lösning för dem, säger Robert.
Mindre flatbäddsskrivare är ett av Mimakis starkaste kort, och det har det varit även för Signcom. Den kompetensen tar Signcore med sig.
– Det är ett starkt sidoben och vi har haft mellan 60 och 80 procent av marknadsandelen inom det segmentet i Sverige. Det är svårt att slå oss på fingrarna där. Våra kärnkunder finns dock inom storformat, säger Robert.
Lågkonjunkturen ett stresstest
Signcore kommer att ha flera strategiska samarbeten i branschen kring såväl material som hårdvara, bland annat med Signcom/Scandraft, men även med andra leverantörer.
– Det är redan flera företag som räckt ut handen och vill ha ett samarbete med oss. Vi blir mycket mer flexibla nu när det gäller partnerskap än vi var under Signcom-flagg, säger Robert.
Kommer verksamheten se ut ungefär som Signcom eller är planen att utöka utbudet?
– Vi börjar med en kärna och tanken är att bygga på den efterhand med fler lager. Exakt vad det kan innebära kan jag inte säga nu, säger Robert.
Det är lågkonjunktur, hur vågar ni satsa trots det?
– Jag känner mig trygg i det grundsortiment som vi har, det är vår bas. Sedan är jag en obotlig optimist och jag tänker att det blir lite av ett stresstest att starta nu. Klarar vi det så blir det glassigt och härligt när högkonjunkturen kommer, säger Robert Nyblom.