BCB Tryckeri & Media skalade ner och studsade upp

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 11 april 2024
UPPDATERAD: 11 april
Kim Carlsson är fjärde generationen som arbetar på familjetryckeriet.

För tre år sedan stod anrika BCB Tryckeri & Media inför ett avgörande beslut – lägga ner eller anpassa kostymen. Efter att ha sålt av sina offsetpressar, dragit ner på personal och flyttat till mindre lokaler har nu verksamheten studsat uppåt med fina stabila siffror. Det gör att Varbergstryckeriet senare
i år kan fira sin 120:e födelsedag.

Det är inte mycket som skvallrar om att tryckeriet har 120 år på nacken när Sign&Print hälsar på. Företaget ligger i ett nybyggt industriområde i byn Träslövsläge strax utanför Varberg.

Det skulle kanske vara att en Heidelberg-vinge faktiskt är i gång med pappersperforering som visar att det finns en längre historik.

Idag är företaget en helhetsleverantör inom tryck, storformat och profilreklam.

Fram till för några år sedan hade BCB Tryckeri & Media offsetproduktion i fyrfärg.

– Vi tröttnade på att kriga om de jobben med de stora. Vi sålde av alla offset-maskiner. Vi har en liten A3 kvar. Vi flyttade hit och satsade på digitalt. Det var antingen gör vi så eller så går vi omkull, säger Eskil Carlsson, vd.

Mindre kostym

Från 2011 gick det bara neråt för BCB Tryckeri & Media. När pandemin kom gick de igenom företaget, vad de skulle behålla och vilka kunder de hade. De landade i att byta lokal.

– Och anpassa kostymen. Vi hade inte täckning för vårt offsettryck. Vi kunde lägga över mycket offset-jobb till digitalt när upplagorna minskade. Vi hade väldigt hög hyra och mycket större lokaler. Det var knackigt. Vi stod vid ett vägskäl. Ska vi gå vidare eller ska vi lägga ner?

Kim och Eskil Carlsson med sin nya storformatsprinter från Mimaki.

De valde att fortsätta kämpa och se om sitt hus. De har blivit färre anställda, tack vare naturliga pensionsavgångar. Idag arbetar bara tre personer i produktionen och en deltid med ekonomin.

– Hade vi kört på som vi gjorde hade vi nog inte funnits idag, säger Eskil Carlsson.

Något större behov att husera centralt finns inte längre.

– Vi har ingen anledning att ligga i stan för det är ingen som bara hoppar in och köper en trycksak. Allt kommer på mejl eller telefon. Sedan kör vi det mesta in till stan. 80 procent av kunderna är lokala. 20 procent är ute i hela Sverige. Det funkar bra. Det är inte allt för långt bort om någon vill komma och hälsa på eller hämta någonting.

BCB Tryckeri har på senare år minskat sin omsättning men ökat sin vinst.

– Nu senaste två åren har det börjat ordna upp sig. Det har gått upp lite varje år, säger Kim Carlsson, som är Eskils son.

– Nu har vi låg omsättning men stabil. Vi har ökat 400 000 kronor under 2023, säger Eskil Carlsson.

Kim är son till Eskil. Eskil och Bertil är bröder. I verksamheten jobbar också Kims syster Jenny som sköter ekonomin på halvtid.

På företaget arbetar också Eskils bror Bertil och dottern Jenny, som sköter ekonomin.

Sedan flytten har de fått lägre hyra och mindre omkostnader.

– Vi låg bara någon kilometer härifrån, närmre stan. Det är ett trevligt område. Det passar bättre och man syns mer här, säger Kim Carlsson.

Anrik historia

När de var som flest arbetade 35 personer i företaget. Men det var på 60–70-talet. Företaget startades av Eskils farfar och hans bror och BCB står för Bröderna Carlsson boktryckeri. Senare delade de på sig och brodern startade Falkenbergs tryckeri som senare blev Falk Graphic som tyvärr lades ner förra året.

Ny storformatsskrivare och plotter

Storformat har blivit ett allt viktigare segment för företaget. De har köpt en Mimaki JV 330-160 storformatsprinter via återförsäljaren Signcom. De har tidigare haft en Mimaki Print & Cut.

– Vi valde Mimaki den här gången med för vi är Svanencertifierade och deras bläck är Svanengodkänt. Vi var med och fick den godkänd när vi hade den gamla för något år sedan.

– Det är en mycket bra investering. Den printar oerhört bra och snabbt. Det torkar fort. Det underlättar väldigt mycket. Det är bättre prestanda. Printern är lite billigare med större bläckpatroner som håller längre, säger Kim Carlsson.

”Det är en mycket bra investering. Den printar oerhört bra och snabbt” säger Kim Carlsson.

Det blir ungefär 30 procent billigare med större bläckpatroner.

– Man kan printa med lägre upplösning och det är ändå bättre än den förra när vi körde nästan maxupplösning, säger Kim Carlsson.

Skrivaren hanterar både papper och vinyl. Den har två skrivarhuvuden.

– Det blir bättre och det går åt mindre bläck. Kör du med ett huvud måste du hade lite mer. Vi använder inte så mycket toner längre, säger Eskil Carlsson.

– Fördelen är också att om ett huvud går sönder så kan du fortfarande printa med det andra, säger Kim Carlsson.

Dekaltryck på gång.

Bildekorer har blivit alltmer viktigt för det halländska tryckeriet. De började trycka bildekorer när de köpte sin förra Mimakiskrivare 2015–2016.

– Då började vi gå över mer till den branschen. Det gick rätt fort faktiskt. 95 procent är företagskunder, säger Kim Carlsson.

I Mimakiskrivaren trycker de också banderoller och dekaler. Just idag gör de dekaler åt Hylte kommun som de ska ha på sina återvinningsstationer.

– Det är budskap som att här lägger du ljusa eller mörka flaskor, säger Eskil Carlsson.

Bra tryck i färgerna

De har också märkt skillnad i resultatet på jobb som har mycket färger.

– Vi gör lite grejer åt Holdit som gör mobilskal. De brukar skicka ganska mycket affischer och dekaler med mycket färger och det blir riktigt bra med de nya. Det är mycket foton på skal och det ska vara skarpt. Det blir väldigt bra. Det är mycket bättre färgtäckning än förr. Det är roligt, säger Kim Carlsson.

Storformatsskrivaren trycker CMYK. Den går också att köpa med orange och grått för den som har behov.

– Det krävs inte lika mycket rengöring på den. Det är ett annat system. Det kladdade mycket på den förra. Bläcket sprutar inte lite överallt som förr. Det är en annan viper som suger upp bläcket. Förr var det en skrapa, förklarar Kim Carlsson.

Samtidigt som storformatsskrivaren investerade de i en plotter, en Mimaki CG-130AR också den från Signcom.

– Vi ville ha en plotter så att vi kan köra parallellt hela tiden. Med den förra blev det att man printade och laminerade i samma maskin, säger Kim Carlsson.

De har också slagit till på en plotter från Mimaki.

Vilka segment växer för er?

– Det är digitaltryck och storformat som vi tror kommer växa och som vi kommer satsa på framöver. Det finns så mycket man kan bygga på digitalmaskiner med som stans och big. Jag tror att storformat kommer växa mest, säger Kim Carlsson.

De har också börjat trycka lite profilkläder med transfertryck men även lite brodyr.

– Man får gå in på alla spår man kan nästan, säger Kim Carlsson.

Börjar få upp farten

– 2024 har börjat som vanligt. Januari är nästan död och sedan ökar det på. Jag känner igen det här. Vi hoppas det ska ge mer. Vi är Svanencertifierade så vi håller på med de nya kriterierna som är ganska tuffa. Det är deadline 31 mars. Vi har stora kunder som kräver att vi ska vara certifierade så det gäller att vi ska hänga med, säger Eskil Carlsson.

Det fungerar bra att arbeta tillsammans med familjen.

Företaget lever mycket på sin snabbhet.

– Vi göra många trycksaker samma dag eller dagen efter beställning, säger Eskil Carlsson.

– Det är vår ambition, bra kvalité och snabb ledtid. Vi brukar få höra av våra kunder att vi kan leverera snabbt, säger Kim Carlsson.

Ni firar 120 år i år. Kommer ni uppmärksamma det?

– Ja, vi har lite planer men vi har inte riktigt kommit till vad än. Det blir någon slags firande. Vi kan ha lite öppet hus och happening. Jag har kontakt med en eventkille som gärna vill vara med och hjälpa till. Det har funnits tankar på att hela området skulle ha öppet hus-dagar men vi får se hur det blir med det. Det hade passat bra att ha det samtidigt.

Försiktigt frågar jag om hur det går att arbeta tillsammans med familjen.

– Det funkar oftast bra. I slutet av dagen har vi oftast gjort det vi kommit överens om, säger Kim Carlsson med ett leende.

– Vi skäller på varandra ibland självklart. Jag är ju den gamla som alltid vet hur vi alltid gjort, säger Eskil Carlsson.

Heidelbergvingen vittnar om fornstora dagar.

Eskil har inga planer på att lägga av men kanske att börja trappa ner lite.

– Jag är egentligen pensionär men jag tycker att det är kul att jobba. Sedan får han anställa någon. Han kan ju inte göra det jag kan. Just efterbehandlingen och offset-trycket. Det får vi se den dagen. Jag har inga planer än på att lägga av. Så länge kroppen vill så är det bara att köra på, säger Eskil Carlsson.

Trycker böcker digitalt

När Sign&Print hälsar på ska tryckeriet trycka en bok digitalt som sedan ska skickas till ett bokbinderi för att bli limbunden. De håller också på att ta fram lite logotyper åt kunder. Samtidigt sköter Bertil den gamla Heidelbergvingen som står och perforerar.

Bertil Carlsson perforerar med Heidelbergvingen.

– Man gör lite allt möjligt samtidigt när man har det som vi har det. Både storformat och digitaltryck och layoutarbeten parallellt. Det är det som är det roliga när vi är så få, att man får göra det mesta och hoppa bland de olika. Förr i tiden var det lite mer folk på olika stationer, säger Kim Carlsson.

– Då hade chefen råd att sitta på kontoret. Det har man inte längre. Nu måste alla jobba, säger Eskil Carlsson.

Läs vidare

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke