Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
Enligt Olaf Lorenz, som är General Manager för Global Brand Experience på Konica Minolta, möter de kunderna utifrån ett antal observationer som de vill ta upp:
Den första är att marknaden för kommersiellt tryck lider av sjunkande resultat och behöver fortsatt konsolidering och effektivisering. Många kommer att vända sig mot etikett- och förpackningsmarknaden. Förpackningar kommer att bli en allt viktigare del av produkten. Slutligen ökar automatiseringsmöjligheterna med personalisering och AI kommer att se till att vi utvecklar ännu bättre förpackningslösningar. Därför visar de bland annat:
AccurioJet 60000 – bläckstråleskrivare B2
En av höjdpunkterna är nya AccurioJet 60000. Det är nästa generation av B2 High-Speed UV-bläckstråleskrivare. Den ökar kvaliteten och funktionaliteten jämfört med AccurioJet KM-1 och KM-1e, som har funnits på marknaden sedan 2016. AccurioJet 60000 har en produktivitet på upp till 6 000 ark/timme och en högre grad av automatisering. Genom att använda HS-UV-färg (High-Definition, Single-pass UV) uppnås en hög bildkvalitet som närmar sig offsettryck.
AlphaJET – helt integrerad förpackningslösning
AlphaJET är en helt integrerad produktionslinje från tryck till efterbehandling. AlphaJet utför alla processer som krävs för att skriva ut exklusiva förpackningar, från bläckstråleutskrift till foliering och lackering, allt i ett arbetsflöde. Det förkortar processtiden avsevärt, minskar behovet av golvyta och avfall och ger enligt Konica Minolta en renare arbetsmiljö. Konica Minolta kommer att visa en dynamisk visning av hela systemet för första gången på denna Drupa.
Andra höjdpunkter
Konica Minolta kommer även att visa sin AccurioPress c84hc (hög färg) med en speciell tonerteknologi som gör det möjligt att nå långt fler färger i Pantones register.
De har också under många år arbetat med så kallad eye tracking i butiksmiljöer för att stödja varumärkesägares beslut kring design av förpackningar. Detta har lett till en AI-baserad mjukvara, Kansei, som kan bedöma hur en människa kommer att reagera på en förpackning och därmed hjälpa till med optimeringen av produkten. Den kommer troligen också att visas på Drupa, tillsammans med en rad andra väletablerade produkter som AccurioLabel 400, produktionsmaskinen C14000 och en ny inline-pärm från Plockmatic.