Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Sign&Print har rest till Mölndal för att höra mer om investeringarna i maskiner från Canon, storformatsskrivaren Colorado M-Series och digitaltrycksmaskinen imagePRESS V1000.
Ackert Reklam har ett tiotal anställda och är specialiserade på produktion av rollups, banderoller, textilvepor, bildekor, reflexdekor och butiksmaterial. För företaget är det viktigt att allt produceras på plats eftersom det ger full kontroll på slutprodukten.
– Vi kommer från storformatsvärlden. Min pappa startade redan 1982. Jag började 2008 och min pappa pensionerade sig 2021, säger Martin Ackert, vd.
1996 när delägaren Claes Larsson började, startade företaget med produktion.
För två år sedan tog Ackert Reklam steget att bredda sig mot digitaltryck.
– Eller småformat som vi kallar det. Vi har i alla tider sagt att ”sådant där trams ska vi inte hålla på med”, säger Martin Ackert med glimten i ögat.
Med företagets fundament i storformat måste man ändå fråga sig. Vadan detta?
Han berättar att det var de många storformatskunder som bad om digitaltryck. Kunde Ackert inte hjälpa till med 2 000 flyers också när de ändå var i gång?
Tryckeriet har vid önskemål tidigare hjälpt kunder med digitaltryck genom att lägga ut jobben.
– Och det vill vi ju inte för vi vill ju ha full kontroll! Vi har ganska stor bredd i det vi gör och när vi började titta på det såg vi att vi ändå inte hade kunnat ducka på vissa saker. ”Vi kan väl fixa det då”. Det finns faktiskt ett case vi kan ro hem. Det gör att vårt erbjudande blir ännu mer komplett, säger Martin Ackert.
Segment som överlappar
Digitaltrycket kompletterar den befintliga verksamheten. Dessutom har digitaltekniken utvecklats på ett sätt som gör att det idag finns applikationer som är snarlika det Ackert gör i storformat.
– Man skär ut små konstruktioner. Det är inte bara visitkort, utan ett litet mervärde i produkten. Det överlappade lite, säger delägaren Claes Larsson och ser sig runt omkring i konferensrummet där de visar upp allehanda kampanjmaterial, från större reklamskyltar och lådor ner till bordspratare, popcornbägare och allt där emellan.
Mölndalsföretaget satsar stort på att ha en toppmodern maskinpark.
– Vi försöker ligga i framkant men vi vill helst inte vara först. Men vi är alltid nyfikna och ligger långt fram och vill vara bland de första som har något nytt, säger Martin Ackert.
Det är en konkurrensfråga, förklarar Claes Larsson.
– Vår produktion måste vara up to date. Det går inte att snåla och låta bli att köpa nya maskiner för det kommer i kapp en i slutändan. Det funkar inte, säger Claes Larsson.
Nu har digitaltryck i småformat blivit en naturlig del i kunderbjudandet.
– Där teamade vi ihop med Canon. Vi började med en maskin från dem. Sedan skulle det komma en ny som var lite bättre och eftersom vi tycker om att hänga med och vara i framkant så bytte vi till den. Canon trycker mycket på att man kan trycka på kuvert och strukturerade material vilket kan vara svårt i andra maskiner. Det är jättespännande, säger Martin Ackert.
Nya imagepress V1000 kan skriva ut 100 sidor i minuten och har automatisk dubbelsidig utskrift. Den ska till exempel printa häften, vykort, broschyrer och kuvert.
– Man kan köra long sheets, upp till 1 300 mm långa. Det klarar den att göra dubbelsidigt, säger Claes Larsson.
V1000 har en inbyggd kylenhet för att minska temperaturjusteringarna för varje ark vilket ska ge hög produktivitet för olika typer av utskriftsjobb och upprätthålla samma hastighet.
– Den är lite snabbare och lite bättre, en uppgradering. Man hade plockat teknik från de dyrare digitalpressarna till den här plattformen, säger Martin Ackert.
Digitaltryck är än så länge en mindre del av vad Ackert gör.
– Småformat är en mindre del av verksamheten men det finns en bra utvecklingspotential där. Än så länge är det bara en service, poängterar Claes Larsson.
De uppskattar att det hos Canon finns en stor och kunnig organisation bakom vilket passar bra om något oförutsett inträffar, då det ofta är korta ledtider på produktionerna.
Uppdaterar sig på storformat
På storformatssidan har tryckeriet haft flera maskiner från Canon tidigare. Senast Colorado 1650.
– Men samma sak där, det kom en M-series! Då var vi tvungna att byta till den, säger Martin Ackert.
Colorado M-series M5W är en modulär rulle-till-rulle-skrivare på 1,6 meter. Den har UV-gel för grafik i storformat. Vitt bläck finns som tillval och är enligt Canon ”problemfritt”, det vill säga, det ska inte täppa igen munstyckena och kräva extra rengöring. M-series har en utskriftshastighet på upp till 159 kvadratmeter i timmen.
– Den kör vi jättemycket och det är en riktigt trevlig teknik och en trevlig maskin. Du kan ha dubbla rullar laddade och köra med vitt och blanda blankt och matt. Hela plattformen fungerar jättebra, säger Martin Ackert.
Han har mycket gott att säga om den nya investeringen.
– Den är snabb, stabil och pålitlig. Den håller också formen och färgerna bra. Den är allt man kan önska sig. Du har två platser där du alltid kan ha material laddat. Vi har en där vi kör material väldigt ofta och en plats där vi byter mellan olika material. Det är väldigt smidigt, säger Martin Ackert.
Enligt tillverkaren har M-series också låg energi- och bläckförbrukning och lite materialavfall.
Vad är största förändringen sen bytet från Colorado 1650 till M-serien?
– Det är att det går att köra vitt. Blankt och matt i samma. Även om man inte gör det så ofta så går det. Det är en rolig feature, säger Martin Ackert.
För ett företag av Ackerts snitt är det fundamentalt att maskinerna kan producera med samma resultat varje gång.
– Det som är viktigt för oss är ju stabilitet. Att man vet att den funkar och att det blir samma resultat varje gång. Vi vill kunna återskapa samma sak varje gång. Ordning och precision ska det vara! säger Martin Ackert.
– Många i den här branschen är konstnärer. Det är inte vi. Vi driver ett industriföretag. Visst är vi känsliga för design men vi ser det som en fabrik. Det finns inga utrymmen för egna idéer. Vi ska göra det kunden vill ha, säger Claes Larsson.
– Sedan kan man ha massa idéer om att så här borde vi göra. Då utvärderar vi det och så är det så man gör, förklarar Martin Ackert.
Sedan behöver man bra affärssystem och automatiserade flöden, berättar kompanjonerna. Produktionen sker on demand. De försöker undvika handpåläggning genom automatiserade flöden för hur filerna kommer in, kontrolleras och fortsätter vidare ut i produktionen.
Martin Ackert tar visitkortsproduktionen som exempel på en automatiserad process. Företaget producerar flera 100 000 visitkort om året.
– Då är det extremt viktigt för oss att det går in automatiskt, lägger sig för kontroll och kommer ut. Annars finns det ingen ekonomi det, säger han.
Kvalitet viktigare än prispress
Om det finns två huvudspår för att sticka ut i konkurrensen, pris eller kvalitet, så har Ackert alltid satsat på det senare.
– Billigare kan vi inte vara så då måste vi vara bättre. Vår idé är att ladda erbjudandet med andra värden än bara produkten som leveranssäkerhet, kontroll, flexibilitet och snabbhet. De vi jobbar med uppskattar det vi tillför i processen.
Många av de uppdrag som Ackert utför har tajt deadline. Där har de en fördel mot produktion på andra sidan Östersjön.
– Vi jobbar mycket med kampanjer åt kunderna. Volvo till exempel hade ”Öppet-helg” nyligen och lanserade nya bilen. Många av de grejerna vi gör är väldigt tidskritiska. Det får inte komma på måndag för då är kampanjen över, säger Martin Ackert.
Dekaler på världshaven
Det är storformat som är Ackerts identitet. De gör till exempel storskalig dekor till fartyg runt om i världen.
Just nu producerar de för tio fartyg som byggs i Kina.
Annat som produceras mycket av i huset är banderoller, tyger, textilvepor, flaggor och inte minst bildekorer som man gör flera tusen av per år. De monterar också dekor på flera bilar om dagen på plats.
Ett annat betydande segment för Ackert är reflexdekoren. De producerar dekor till alla Sveriges polisbilar, från Volvo
– Volvo ställer höga krav på oss som leverantör, vilket vi uppskattar och gör oss ännu bättre. Detta är något vi sedan har stor nytta av i resten av vår produktion, säger Martin Ackert.
God lönsamhet
Ackert har bara svarta siffror i bokslutet de senaste tio åren. 2023 omsatte de 24 miljoner och gjorde 6,5 miljoner i vinst.
Vad är nyckeln till era siffror?
– Noggrannhet, engagemang. Framför allt att vi hela tiden tittar över vad vi gör, varför och hur vi gör det. Att vi har smarta flöden och automatiserar. Engagemang i varje del. Ingen kedja är starkare än den svagaste länken. Köper du inte in grejerna rätt spelar det ingen roll på hur bra du är på att producera. Producerar du inte rätt, med rätt effektivitet så spelar det heller ingen roll. Du måste vara noggrann från att originalen kommer in till du levererar och fakturerar, säger Claes Larsson.
Ni har fin omsättning och hög vinst men det har legat väldigt jämn senaste tio åren. Varför ökar ni inte?
– Det är inte viktigt för oss att vi ska omsätta mer eller bli större. Det viktiga är att vi tjänar pengar och levererar bra grejer. Växer vi så gör vi det men vi strävar inte efter att ha 20 anställda i stället för tio, säger Claes Larsson.
– Vi kan gärna växa, vi har maskiner för att göra fler saker. Men vi måste göra det kontrollerat så att alla delar hänger med, säger Martin Ackert.
Mer om Ackert i Sign&Print: Storformatstryckeri gör rekordresultat.