Mässpremiär på Drupa för Zünds Q-Line

PUBLICERAD: 16 april 2024
UPPDATERAD: 16 april
Q-Line med BHS180 lanserades våren 2023 och premiärvisas nu på en mässa. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Den schweiziska skärbordstillverkaren Zünd ställer ut under mottot ”Performance across the board” och tar med sig Q-Line som lanserades förra våren och nu visas på en mässa för första gången.

När Q-Line presenterades i april 2023 hade det gått över ett decennium sedan Zünd lanserade sin tredje generation skärmaskin, G3. Uppföljaren är ett helautomatiskt system som riktar sig framför allt till producenter av förpackningar och POS-material (Point of Sales). Q-Line har ett underrede som är tillverkat i en stabil betong- och mineralblandning och bommar i kolfiberförstärkt komposit som gör dem betydligt lättare än föregångaren. Maskinen har plats för åtta olika verktyg och dessa byts helt automatiskt.

Q-Line kommer med BHS180, ett ”Board Handling System”, för produktion som går från pall till pall med en robotlösning för på- och avläggare. Ett liknande system som tidigare funnits tillgängligt för G3:an, men med ett antal nya funktioner som en integrerad kamera som läser av QR-koder på skivorna underifrån.

I samband med lanseringen beskrev Aleksandar Lazic, chef för produktområdet förpackningar på Zünd, Q-Line som ”en milstolpe” för Zünd.

– Det är en ny generation skärmaskin som sätter en ny standard för digital skärning, med hög hastighet, genomströmning och kvalitet – och en lägre kostnad per del, sade han till Sign&Print vid avtäckningen.

Hela lösningen med skärbord samt BHS180 har aldrig tidigare visats på en mässa, men på Drupa tar denna stora pjäs plats i montern.

Hela uppsättningen med robot för av- och påläggare demonstreras på Drupa. Foto: Pressbild
Rätt lösning för varje kund

Mottot ”Performance across the board” handlar om att Zünd vill kunna erbjuda hög produktivitet till alla kunder oavsett behov och budget. Målet är att digitalisera och automatisera värdekedjan för att öka konkurrenskraften.

– På Drupa 2024 kommer vi att presentera innovativa och högproduktiva lösningar för att hjälpa våra kunder att digitalisera sin produktion på individuell basis efter deras behov. Under våra samtal med kunderna tar vi oss tid att verkligen lära känna deras specifika krav, ända in i minsta detalj. På så sätt kan vi sätta ihop exakt rätt kombination av lösningar de behöver för att säkerställa ett framgångsrikt och konkurrenskraftigt arbetsflöde i produktionen. Vi stödjer dem aktivt i deras transformation mot en digitaliserad framtid, säger Lars Bendixen, chef för det grafiska segmentet hos Zünd.

Lars Bendixen, chef för det grafiska segmentet hos Zünd. Foto: Arkiv/Anja Degerholm
Uppdaterad mjukvara

Förutom Q-Line kommer Zünd att visa det nya tillvalet med undercam som nu finns tillgängligt för den tredje generationen skärsystem. På Drupa visas det på ett G3-skärbord. Dessutom blir det livedemonstrationer av Robot PortaTable130 med robotarm som automatiskt plockar och sorterar de färdigskurna detaljerna.

Zünd demonstrerar även den uppdaterade mjukvaran ZCC, Zünd Cut Center, med nya funktioner och ett mer användarvänlig utseende. ZCC ska hjälpa användaren att optimera produktionsprocessen såväl före som under och efter skärjobbet. Prepress-programmet Caldera PrimeCenter visas också, en mjukvara för automatiserad förberedelse av tryck- och skärfiler.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922