Åtta45 förvärvar grafiskt företag

PUBLICERAD: 17 april 2024
UPPDATERAD: 18 april
”Det här säkrar produktionen” säger Patrik Hedman, vd på Binderi & Reklamtjänst.

Binder & Reklamtjänst blir en del av Åtta45 Print & Media. Solnaföretaget arbetar med efterbehandling och bokbinderi.

– Vi är väldigt glada. Åtta45 känns som ett starkt bolag i vår bransch och det är skönt att tillhöra dem. Det har varit mycket negativt i branschen så länge och Åtta45 satsar stenhårt och det ska bli roligt att tillhöra det bolaget, säger Patrik Hedman, vd på Binderi & Reklamtjänst.

Vad är bakgrunden till affären?

– Åtta45 har varit en stor kund till oss. De grejer de behövt hjälp med som inte funkat in house har vi hjälpt till med som svår falsning, bipacksedlar, kartor och bruksanvisningar och produktion i udda format, stora som små. Det är en stor kund och det känns som en naturlig grej. Marknaden har sjunkit så mycket och det är inte så många som kan hålla oss med offsetjobb längre. Det har försvunnit mycket tryckerier, säger Patrik Hedman.

Så det är en del av en rådande trend?

– Det är liten del av den trenden. Det här säkrar produktionen och vi säkrar vår fortsättning i grafiska branschen. Åtta45 tar över verksamheten och personalen uppgår i den verksamheten, säger Patrik Hedman.

Flytt under året
Binderi & Reklamtjänst håller till i Solna.

Produktionen kommer under året flyttas över till Åtta45 i Järfälla.

– Vi har inte spikat något datum. Vi får känna efter lite vilka maskiner från vår verksamhet som behövs. De är ju Sveriges största bokbinderi så vi får se till att de inte får dubbletter. Det är ju skrymmande så vi får överväga noga vad vi tar med oss, säger Patrik Hedman.

Binderi & Reklamtjänst omsatte 6,3 miljoner kronor förra året och har sex anställda.

”Nu breddar vi alla de möjligheter inom efterbehandling som finns i Järfälla. Vårt stora utbud av bokbinderi kompletteras med mer komplicerade falsningar som används till vid exempelvis kartor och bruksanvisningar” skriver Åtta 45 i en kommentar.

Tomas Reinhed, produktionsansvarig och Erik Maurtizon, vd, på Åtta 45. Foto: Pressbild

Läs vidare

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke