De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

PUBLICERAD: 19 april 2024
UPPDATERAD: 19 april
Anders Jacobsson pekar ut en ökning bland nästan alla produkter de tillverkar, kombinerat med förvärv, som bidragande till de goda siffrorna. Akrivfoto

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.

Nilssons Tryckeri i Bjärnum utanför Hässleholm tillverkar bland annat etiketter, blanketter, anteckningsböcker och pärmar. Företaget som fyller 80 år i år går bra och har bara svarta siffror senaste decenniet. Nu är bokslutet för 2023 klart och omsättningen landade på 49,6 miljoner kronor med 1,4 miljoner kronor i vinst.

– Det beror på en ökning bland i princip alla produkter som vi tillverkar och lyckade förvärv de senaste fem åren, säger Anders Jacobsson, vd.

2018 förvärvades trycksaksförmedlarna Dataform och Häftdesign i Kumla. 2022 köptes konkurrenten Jako som har ett liknande utbud. Förra året flyttades Jako från Torup i Halland och dotterbolaget införlivades med resten av verksamheten i Göingebygden.

– Flytten och intrimningen drar med sig ganska stora kostnader och verksamhet på två ställen vilket gav lite sämre resultat, säger Anders Jacobsson.

”Känns bättre nu”

Han tycker att det varit en trög start på nya året.

– Men det har varit bättre i mars och förhoppningsvis resten av året. Det känns bättre nu än i början på året.

Nu håller tryckeriet på att bygga till runt 1 500 kvadratmeter.

– Efter flytten av Jako och några ”nya” maskiner så får vi inte riktigt plats och det ska bli skönt med mer yta på ett ställe.

Anders Jacobsson hoppas att lägre hyreskostnader och annat kommer ge utslag på resultat för 2024 men det beror också på den totala beläggningen.

Läs vidare

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke