De närmar sig 50 miljoner i omsättning – Inleder utbyggnad

PUBLICERAD: 19 april 2024
UPPDATERAD: 19 april
Anders Jacobsson pekar ut en ökning bland nästan alla produkter de tillverkar, kombinerat med förvärv, som bidragande till de goda siffrorna. Akrivfoto

Nilssons Tryckeri närmar sig drömgränsen 50 miljoner kronor i omsättning. Företaget har flyttat sitt nya varumärke Jako till Skåne och håller nu på att bygga ut lokalerna.

Nilssons Tryckeri i Bjärnum utanför Hässleholm tillverkar bland annat etiketter, blanketter, anteckningsböcker och pärmar. Företaget som fyller 80 år i år går bra och har bara svarta siffror senaste decenniet. Nu är bokslutet för 2023 klart och omsättningen landade på 49,6 miljoner kronor med 1,4 miljoner kronor i vinst.

– Det beror på en ökning bland i princip alla produkter som vi tillverkar och lyckade förvärv de senaste fem åren, säger Anders Jacobsson, vd.

2018 förvärvades trycksaksförmedlarna Dataform och Häftdesign i Kumla. 2022 köptes konkurrenten Jako som har ett liknande utbud. Förra året flyttades Jako från Torup i Halland och dotterbolaget införlivades med resten av verksamheten i Göingebygden.

– Flytten och intrimningen drar med sig ganska stora kostnader och verksamhet på två ställen vilket gav lite sämre resultat, säger Anders Jacobsson.

”Känns bättre nu”

Han tycker att det varit en trög start på nya året.

– Men det har varit bättre i mars och förhoppningsvis resten av året. Det känns bättre nu än i början på året.

Nu håller tryckeriet på att bygga till runt 1 500 kvadratmeter.

– Efter flytten av Jako och några ”nya” maskiner så får vi inte riktigt plats och det ska bli skönt med mer yta på ett ställe.

Anders Jacobsson hoppas att lägre hyreskostnader och annat kommer ge utslag på resultat för 2024 men det beror också på den totala beläggningen.

Senaste nytt

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Läs vidare

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Uppgraderingar av Colorcut-serien

För tre år sedan blev brittiska Intec Printing Solutions en del av Plockmatic. Det innebar ett tillskott av digitala skärmaskiner i Colorcut-serien.

Plockmatic Colorcut
Uppgraderingar av Colorcut-serien