De har vågat sätta punkt och börja med nya segment

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 25 april 2024
UPPDATERAD: 25 april
Johan Olsson arbetar mycket med Epson SC S86100L. Föregångaren stod inte för några problem på sju år och därför var valet lätt att välja Epson igen.

Fyra Punkter har satsat på ett (drift)säkert kort när de investerat i en storformatsskrivare från Epson. Tryck på vinyl och storformat har blivit alltmer viktigt för mediebyrån i Värnamo som fyller 50 år i år.

Storformatsskrivaren Epson SC S86100L är det senaste tillskottet i maskinparken. Maskinen har Fyra Punkter köpt och fått levererad av leverantören NI Solutions.

Fyra punkter har haft storformatsskrivare i verksamheten i 20 år. Den förra printern var en Epson SC8600 som de hade i sex–sju år.

– Vi var väldigt nöjd med den förra. Vi hade inte några problem över huvud taget på sju år. Det är otroligt. Den är driftsäker, säger Johan Olsson, delägare.

Skulle den stått stilla en dag så är det bara att starta den.

– Även om det varit en månads semester. För den rengör och underhåller sig själv. Det är fantastiskt, säger Johan Olsson.

Mats Jönsson är vd på Fyra Punkter i Värnamo och Tobbe Carlsson arbetar med sälj, print och projektledning.

Printern kändes som ett bra val på grund av driftsäkerheten de upplevt med föregångaren.

– Vi behöver inte ha en reservmaskin som man normalt sett måste ha när det är korta bollar i branschen. Så vi bytte in vår gamla maskin. Ett alternativ hade varit att behålla den som back-up. Den är så stabil att man vågar ha bara en, säger Mats Jönsson, vd och delägare.

Skulle något hända så har mediebyrån samarbetspartners de kan ta hjälp av vid behov.

Den nya storformatsskrivaren har dock en viss skillnad – det har blivit billigare att trycka.

– Vi bytte till en likadan fast med större färgpatroner. Det gör att det bli mer ekonomi i trycken. Färgen är 20–30 procent billigare när man köper den här typen av patroner. Det är färgen som är den stora kostnaden, säger Johan Olsson.

Har eco-solvent

Enligt tillverkaren står skrivaren för precisa och exakta utskrifter och fungerar på en mängd olika typer av material. Maskinen kommer med tio färger. En viktig faktor till att de satsade på Epsonskrivaren vid den förra maskinen var att det var eco-solvent, att den använder ett mer miljövänligt bläck.

– Det gjorde att det blev trevligare att ha den i kontorsmiljön för den luktade inte så mycket. Det var också en avgörande faktor. Sedan skulle den ge bra kvalitet på trycket. I och med att vi gjorde den investeringen så ökade vi också volymerna, säger Johan Olsson.

Mats Jönsson.

Epson SC S86100L har den senaste generationen av dubbla Epsons PrecisionCore TFP-skrivhuvuden och UltraChrome GS3-bläck.

Skrivaren är speciellt anpassad för skyltmaterial. Fyra Punkter producerar mycket displaymaterial i sin storformatsskrivare. De gör också mycket roll-ups, banderoller, vepor, canvas och affischer.

– Vi kör väldigt mycket vinyl. Vi stripar en del bilar. Vi kör mycket som vi sedan laminerar för att skydda vinylen, säger Johan Olsson, delägare.

När Sign&Print hälsar på printar maskinen vinyl som ska sättas på en hantverksfirmas bil. Motivet är av en svetsare och textremsor som ska skäras. Storformatsskrivaren jobbar i synk med en Mimaki-cutter på 130 centimeter.

Fyra Punkter har gjort ett par maskininvesteringar sedan de flyttade till nya lokaler inom Värnamo för två år sedan.

– Vi lyfte in en ny digitalpress, Ricoh 9200. Vi har även en digital skärmaskin, iEcho som konturskär trycksaker, säger Mats Jönsson och visar bordspratare och förpackningar som med enkla medel går att producera.

Sedan tidigare finns även lamineringsmaskin, digitalpress och kuverttrycksmaskin i lokalerna.

Mimakiplottern CG-FXII är granne med storformatsprintern.

 

Vågar tänka om

Fyra Punkter är ett företag som ständigt anpassat sig efter marknaden genom att dra ner på segment som minskat och vågat prova nya verksamhetsområden. Bakgrunden i reproproduktion och offset har gett vika för hemsidesproduktion, kampanjmaterial, fototjänster och digitaltryck. Från början var de ett reproföretag

– Sedan förändrades tekniken och 1998 gav vi oss in på print och köpte digitalpressar. Vi var även delägare i ett offset-tryckeri en period, säger Mats Jönsson.

I dag är print en stor del av verksamheten. Storformat är en stor del och de jobbar också med mässmontrar och exponering i olika former.

Björn Lundqvist visar det kinesiska skärbordet iEcho.

Företaget jobbat också mycket med grafisk design, illustrationer, foto och bildretusch. De har en liten fotostudio som främst används till produktfoto och jobbar en del med video. För fyra år sedan började Fyra Punkter med hemsidor och webbtjänster.

– Vi är ganska breda även om vi är ett litet företag. Ibland har vi nästan själva funderat på om vi ska vara så här breda eller ska vi nischa in oss ännu mer. Men vi gillar nog att vara det här breda erbjudandet mot våra kunder. Det känns rätt, säger Mats Jönsson.

Applikationer som går att åstadkomma med det digitala skärbordet iEcho.

Fotografi och bilder har varit en viktig del för företag under alla år.

– Det är sedan prepress och reprotiden. Då vi egentligen bara jobbade med bilder och färgställningar mot fysiska färgprover, säger Mats Jönsson.

På reprotiden producerades reprofilmer i två-skift. På den tiden var de som max 32 personer på företaget. Idag består styrkan av sex personer.

”Vimlar av företag”

Mats Jönsson berättar att de flesta kunderna finns inom en tiomilsradie runt Värnamo.

– Det vimlar av företag i den här bygden så vi har otroligt många presumtiva kunder. Kanske 85–90 procent av kunderna ligger här sedan har vi lite kunder i Stockholm, Göteborg och Malmö. Typen av kunder är ganska brett. Det finns större företag som vi gör tryckeritjänster för. Det finns hela spektrat ner till ett enmansföretag i Värnamo som behöver hjälp med visitkort, säger han.

Morgan Svensson med digitalpressen Ricoh Pro C9200.

Även om de märker av mindre efterfrågan på print så är det ett viktigt ben för företaget och de ser möjligheter.

– Vi satsar fortfarande på digitaltryck för vi känner att det är något som kommer leva vidare. Vi ser utvecklingen att upplagorna minskar men att det finns större möjligheter med digitaltryck och mindre, anpassade, upplagor. Variabelt och så vidare, säger Mats Jönsson.

Samtidigt finns det en hotbild även mot digitaltryck när allt fler tjänster blir online, säger han. Därför är det nog klokt att Fyra Punkter också kan ställa upp med att bygga hemsidor och skapa reklamfilmer. Ytterligare ett viktigt ben som växer är mässor där det nästan alltid ingår trycksaker. En annan del som ökat är dekaler.

– Egentligen har vi inte jobbat så aktivt mot det utan förfrågningarna har kommit in. Sedan har det tickat på ganska bra. Där använder vi Epsonskrivaren.

De arbetar också med fönsterdekor och foliering av butiksfönster.

– Även bildekor är en del som växer men fortfarande i väldigt liten skala. Det är fortfarande någonting som ökar, det är spännande.

”2024 har startat bra”

2023 var ett ”helt okej” år för Fyra punkter. De omsatte runt 10,5 miljoner och hade en vinstmarginal på 8–9 procent. Bokslutet är inte klart.

– 2024 har startat bra. Januari är normalt sett en trög månad för oss men vi har fått in en del nya kunder. Sedan kan vi känna en liten avmattning med förfrågningar. Men ganska positivt ändå. Det är svårt att förutsäga vad som kommer hända. Vi har en del återkommande jobb som inte påverkas så mycket av konjunkturen utan rullar på. Men det är väl tur att man har en liten mix. Det kan säkert bli så att det är många företag som drar lite i handbromsen, säger Mats Jönsson.

Fyra Punkter framstår som ett stabilt och välskött företag med många verksamhetsben, hög vinstmarginal och små omkostnader.

– Det känns inte som vi har några jätteutmaningar. Vi har några stycken ben att stå på. Det känns bra, avslutar den verkställande direktören.

Läs vidare

Konica Minolta: "Vi kommer visa de största maskinerna någonsin"

Konica Minolta planerar att visa upp ett 20-tal europeiska premiärer på Drupa. Med 2 400 kvadratmeter kommer de ha en av de största montrarna på mässan.
Allfors-Wennerberg

De lockar med 16 förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda 16 olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
image005

Epson vill ändra spelreglerna för små tillverkare

Under temat 'Precision, kompakt och energibesparande' lanserar Epson sina planer för Drupa. Det finns flera spännande nyheter att se fram emot.
Epson_Drupa

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Senaste nytt

Konica Minolta: "Vi kommer visa de största maskinerna någonsin"

Konica Minolta planerar att visa upp ett 20-tal europeiska premiärer på Drupa. Med 2 400 kvadratmeter kommer de ha en av de största montrarna på mässan.
Allfors-Wennerberg

De lockar med 16 förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda 16 olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
image005

Förändringar i Elanders ledning

Åsa Vilsson är ny CFO (chief financial officer) på Elanders.
åsa

Stibos köp av V-Tab: "En dröm jag haft i tio år"

Efter många turer är nu danska Stibo Completes köp av V-Tab i Vimmerby klart. Samtidigt innebär det att verksamheten i Norrahammar lägger ner. Stibo Completes vd Søren Henrikssen pekar ut riktningen i en intervju med Sign&Print.
stibo_soren_henriksen