Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment

PUBLICERAD: 25 april 2024
UPPDATERAD: 25 april
Paul Salmon och Per Larsson kommer att vara på plats under Drupa för att möta den nordiska kunderna. Foto: Pressbild

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.

Xeikon deltar på Drupa för sjunde gången.

– Låt oss vara uppriktiga, precis som många andra branscher har tryckeribranschen varit igenom en turbulent period som har påskyndat strävan mot digitalisering. Denna förändring är ett svar på framväxande trender som kräver större flexibilitet, ett engagemang för hållbara lösningar och ökad effektivitet, säger Dimitri Van Gaever, Director Business Development på Xeikon, i ett pressmeddelande.

På Drupa kommer Xeikon att visa lösningar inom flera nyckelsegment. När det gäller produktion av flexibla förpackningar visas Xeikon TITON som är ett svar på efterfrågan på mer hållbara och miljövänliga förpackningslösningar. Med denna teknologi är det möjligt att trycka på pappersbaserade flexibla förpackningar som ett alternativ till plast. En lösning som uppfyller stränga krav på livsmedelssäkerhet, temperatur, kemisk och mekanisk beständighet.

För wellpapp är det Xeikon IDERA som står i fokus, även den för säkra tryck på livsmedelsförpackningar.

Inom det grafiska området visas Xeikon SIRIUS med torrtoner som ska lämpa sig för kostnadseffektivt kommersiellt tryck vid medelstora volymer.

Slutligen visas två kompletterande lösningar för etikettryck: Panther (UV inkjet) och LION (torrtoner) som båda erbjuder hastighet och kvalitet, enligt tillverkaren.

Xeikon lyfter även fram sina ECO toners som är utvecklade för att minska klimatavtrycket. De är tillverkade med mer än 60 procent återvunnet material och ska kombinera såväl livsmedelssäkerhet som hållbara val.

Två nordiska försäljningschefer kommer att finnas på plats under mässan för att möta kunder från Norden, Per Larsson den 28 maj–2 juni och Paul Salmon den 2–7 juni.

Läs vidare

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

PrintVis levererar omedelbara CO2-beräkningar

PrintVis, den molnbaserade plattformen för administration inom den grafiska industrin, har tillkännagett ett strategiskt partnerskap med CarbonQuota för att integrera automatiserade CO2-beräkningar i sin lösning för tryckhantering.

Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

PS Nordic utvecklar nya affärsområden

Skyltkoncernen PS Nordic breddar verksamheten med elinstallationer, entreprenad och fler typer av montage. 

PS

Senaste nytt

InkClub-koncernen ingår partnerskap för tillväxt

Samarbetat ska stödja inkClubs tillväxt både i och utanför Norden och förenkla kundresan för koncernens olika företag.

FotoJet---2025-01-10T085922.415

Justnu köper Stockholmstryckeri

Tryckerikoncernen förvärvar verksamhet i centrala Stockholm.

Roy-Blom-och-Martin-Ghaoui

Digital tryckteknik från Xeikon ger flexibilitet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.

Nordic-label

Addbrand vill växa så in i Norden: ”Vår ambition är ständig tillväxt”

De senaste åren har Addbrand gjort flera förvärv, både i Sverige och övriga Norden, och ambitionen är att växa ytterligare. Sign & Print har besökt företagets huvudkontor i Bankeryd för att höra mer om pågående satsningar och framtida tillväxtplaner.

Kartong