Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment

PUBLICERAD: 25 april 2024
UPPDATERAD: 25 april
Paul Salmon och Per Larsson kommer att vara på plats under Drupa för att möta den nordiska kunderna. Foto: Pressbild

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.

Xeikon deltar på Drupa för sjunde gången.

– Låt oss vara uppriktiga, precis som många andra branscher har tryckeribranschen varit igenom en turbulent period som har påskyndat strävan mot digitalisering. Denna förändring är ett svar på framväxande trender som kräver större flexibilitet, ett engagemang för hållbara lösningar och ökad effektivitet, säger Dimitri Van Gaever, Director Business Development på Xeikon, i ett pressmeddelande.

På Drupa kommer Xeikon att visa lösningar inom flera nyckelsegment. När det gäller produktion av flexibla förpackningar visas Xeikon TITON som är ett svar på efterfrågan på mer hållbara och miljövänliga förpackningslösningar. Med denna teknologi är det möjligt att trycka på pappersbaserade flexibla förpackningar som ett alternativ till plast. En lösning som uppfyller stränga krav på livsmedelssäkerhet, temperatur, kemisk och mekanisk beständighet.

För wellpapp är det Xeikon IDERA som står i fokus, även den för säkra tryck på livsmedelsförpackningar.

Inom det grafiska området visas Xeikon SIRIUS med torrtoner som ska lämpa sig för kostnadseffektivt kommersiellt tryck vid medelstora volymer.

Slutligen visas två kompletterande lösningar för etikettryck: Panther (UV inkjet) och LION (torrtoner) som båda erbjuder hastighet och kvalitet, enligt tillverkaren.

Xeikon lyfter även fram sina ECO toners som är utvecklade för att minska klimatavtrycket. De är tillverkade med mer än 60 procent återvunnet material och ska kombinera såväl livsmedelssäkerhet som hållbara val.

Två nordiska försäljningschefer kommer att finnas på plats under mässan för att möta kunder från Norden, Per Larsson den 28 maj–2 juni och Paul Salmon den 2–7 juni.

Läs vidare

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke