Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Foto: Pressbild
PUBLICERAD: 26 april 2024
UPPDATERAD: 26 april
Drupa arrangeres på Messe Düsseldorf i Tyskland mellan 28 maj och 7 juni. Årets tema är «We create the future».

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.

Drupas direktör, Sabine Geldermann, menar att de har mycket bättre förståelse för marknad och behoven som finns efter corona-pandemin.

Pandemin satte stopp för Drupa 2020 och höll nästan på att ta kål på Drupa-organisationen, som lever på att arrangera denna enda grafiska mässa vart fjärde år.

De genomförde en minimalistisk digital mässa 2021, som ingen egentligen efterfrågat. Efter det turnerade de runt och höll en rad lokala konferenser, vilket hjälpte till att återuppliva Drupa som organisation, berättar Drupas direktör, Sabine Geldermann. Enligt henne har detta inneburit att de nu har ännu bättre känsla för företagen och marknaden och därför kan organisera ett evenemang som återspeglar marknadens behov.

Mässan verkar vara lite mindre än när jag senast besökte Drupa 2016. 18 hallar är i bruk, men det kan inte uteslutas att ombyggnader och sammanslagningar spelar en roll.

Det finns över 1 500 utställare från 49 länder. Kina är representerat med flest utställare – över 380. Tio utställare är från Sverige, sex från Danmark och en från Norge.

De sex största trenderna

För sjätte gången sedan år 2000 hade Drupa kallat in pressen till en Pre-Drupa Pressbriefing, där 18 av de största utställarna valt att berätta om sina ansträngningar på mässan.

De flesta betonade vad de såg på marknaden och förklarade därmed sina insatser. Det finns en ganska stor enighet om trender eller utmaningar som branschen står inför, även om de betonar dem lite olika.

Direktör för Koenig & Bauer och chef för styrgruppen Drupa Committee, dr. Andreas Plesske, nämnde hållbarhet som den första och största globala trenden, vilket lyckligtvis passar grafiska företag bra.
  1. Hållbarhet

VD för Koenig & Bauer och ordförande för Drupa Committee, Dr. Andreas Plesske, nämnde hållbarhet som den första och största globala trenden.

– Hållbarhet är överallt. Det handlar inte bara om lagar och regler. Frågan drivs till stor del av stora varumärken och sipprar sakta ner genom marknaden. Vi får vänja oss vid det. Hållbarhetsfrågan är här för att stanna. Den goda nyheten är att det inte är i motsats till våra egna affärsintressen. Kostnaderna för energi och råvaror har exploderat och genom att arbeta målinriktat med att minska dessa hjälper vi både världen och oss själva.

Men hållbarhet handlar om mycket mer än att minska spill och energiförbrukning. EU arbetar med ett projekt som syftar till att rensa upp den snårskog av certifieringar som finns, vilket förhoppningsvis gör det lättare att fatta hållbara beslut om material. Men det är i alla fall tydligt att många leverantörer har budskap om att de har lägre energiförbrukning eller använder nya tekniker som minskar spill.

  1. Digitalisering

Alla leverantörer, utan undantag, nämner digitalisering som en av de största och mest relevanta trenderna. Med detta menar de främst att digitala teknologier kommer att stå för den största tillväxten de kommande åren, precis som de har gjort de senaste åren. Man skulle kunna tro, med allt prat om toner- och inkjetbaserade tryckmaskiner, att de redan dominerar produktionen idag, men det är långt ifrån fallet. Det finns flera skäl till att de inte gör det (till exempel hastigheter och priser), men det innebär också att det finns enorm potential, eftersom både priser och hastigheter blir allt mer fördelaktiga.

Idag finns det digitala skrivare för nästan alla applikationer. Skyltmarknaden arbetar nästan uteslutande med digitalt framställda produkter och många branschexperter förutspår att digital etikettproduktion kommer att vara dominerande före 2030. Bokproduktion är också ett område som rör sig mot en helt digital tillverkning.

Det andra som digitalisering innebär är att alla processer i allt högre grad blir digitala. Det leder oss till integration, som också blir ett av Drupas stora buzzwords.

  1. Integration

Integrationen av processer, både internt i företaget, men också gentemot underleverantörer och kunder, står inför något som liknar en revolution. En framtid där det mesta sker automatiskt och bara behöver godkännas. För endast på det sättet kan man få en effektiv och ett mindre felaktigt flöde av data och produkter.

Många integrationslösningar har vuxit fram ur olika programvarupaket som har haft specifika mål för ett effektiv produktionsflöde. Därför presenteras det helhetslösningar för integration från företag som ESKO, Hybrid Systems, HP, Canon, Heidelberg och Müller Martini för att nämna några.

Ett av de områden där den digitala integrationen har kommit längst är tydligen inom bokproduktion. Där kommer det att finnas demonstrationer av 100 procent automatiska bokproduktionslösningar på flera montrar.

  1. Automatisering

Integrationen leder också till automatisering. När data flödar fritt kan åtgärder sättas i gång utan att någon person behöver fatta beslutet. Därför kan även automatiska programvaruåtgärder sättas in för till exempel e-postförfrågningar. Produktion kan startas om dokumentet är färdigt och maskinen är ledig och robotar kan användas för att hantera mekaniska, tunga och tidskrävande uppgifter som att flytta runt råvaror och färdiga produkter.

Det råder ingen tvekan om att vi kommer att se massor av automatiseringslösningar på Drupa. Flera av dem drivs till och med av tidens stora underverk – AI.

  1. Brist på kvalificerad arbetskraft

Automatiseringen ses också som en del av svaret på en av dagens stora utmaningar – bristen på kvalificerad arbetskraft. Det är inte bara i Danmark eller Sverige där medelåldern är ovanligt hög inom den grafiska branschen. På grund av effektiviseringar och konsolideringar har det under många år inte funnits någon större efterfrågan på nya medarbetare, men nu börjar det gå upp för de flesta att försörjningskedjan är bruten.

Därför kommer branschen dels att uppfinna jobb som kan locka unga, talangfulla människor, dels att inse att mer måste automatiseras, eftersom det inte längre finns någon som vill flytta runt på pallar eller lägga papper och plåtar i skrivaren.

Det finns mycket som tyder på att vi kommer att se en hel del lösningar inriktade på just det problemet. Canon, Komori (MBO), Zünd och Horizon har tidigare visat upp robotdrivna lösningar, och den här gången kommer ännu fler att göra sig tillgängliga, bland andra ECO3 och HP.

  1. Ökad efterfrågan på förpackningar och etiketter

På global nivå får vi en allt större medelklass. Människor har mer pengar att spendera och efterfrågar fler varor. Det kan avläsas direkt i efterfrågan på förpackningar och etiketter, som fortsätter att växa. Det visar sig också genom att allt fler leverantörer, särskilt av skrivare, kommer med lösningar för just etikett- eller förpackningstillverkning. Det kommer knappast att finnas någon skrivartillverkare som inte erbjuder någon form av utrustning inom det segmentet. Så det kommer att finnas mycket att titta på här.

Mer än en mässa

Under två dagar, den 30:e och 31:a maj, erbjuder Drupa en Imaging Summit om teknik, affärer, hållbarhet, innovationer och artificiell intelligens och det särskilda förhållandet mellan bilder, bilddata och tryck. Över 20 olika branschspecialister håller tal i 20 minuters längd.

Touchpoint är flera speciella utställningsområden där man fokuserar på förpackningar, hållbarhet och textilier. Utvalda företag och specialister som har gjort sig framträdande inom var sitt område visar och berättar hur de har nått dit de är idag.

Läs vidare

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150

Senaste nytt

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150