Konica Minolta och Fujifilm i strategiskt samarbete

PUBLICERAD: 26 april 2024
UPPDATERAD: 26 april
Naoki Hama, president och CEO för Fujifilm Business Innovation Corp och Toshimitsu Taiko, president och CEO för Konica Minolta Inc. tror på stora möjligheter för sitt samarbete. Foto: Kollage av pressbilder

Konica Minolta och Fujifilm Business Innovation Corp. meddelar att de har undertecknat ett avtal med avsikt att undersöka möjligheterna till ett strategiskt samarbete. Fokus för samverkan ska vara inom multifunktions-, kontors- och produktionsskrivarsegmenten.

I ett pressmeddelande skriver de att de överväger ett affärssamarbete för att stärka sin affärsgrund, inklusive utveckling av ett robust leveranssystem för sina produkter.

Samarbetet kan också omfatta områden såsom gemensam inköpsverksamhet för att samordna inköp av råvaror och delar, samt ett affärssamarbete för tonerutveckling och produktion.

– Genom att dela en gemensam bedömning av de utmaningar företagen står inför kommer vi att kunna maximera våra styrkor genom detta samarbete. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans för att förbättra investeringseffektiviteten, kostnaderna och konkurrenskraften, stärka möjligheterna till stabil leverans, miljöinitiativ och affärsplaner (BCP) samt följa potentialen för att öka företagets motståndskraft som globala tillverkare, säger Toshimitsu Taiko, President och CEO, Konica Minolta.

Det framgår också av avtalet att Fujifilm kommer att bli majoritetsägare i det berörda företaget om det blir verklighet.

– De pågående diskussionerna om detta affärssamarbete är av enorm betydelse eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utvidga vår globala närvaro för att ta ett betydande steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa en ny ram för att förbättra vår leveranskedja och bygga en solid affärsgrund, säger Naoki Hama, President och CEO, på Fujifilm.

Senaste nytt

Spandex spänner musklerna

Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden både vad det gäller materialval och produktion för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
Spandex spänner musklerna

Durst stärker närvaron i Norden

Durst Group tar över Molanders Sign & Display AB. Bolaget byter namn till Durst Nordic AB och har rekryterat en ny vd.

Img
Durst stärker närvaron i Norden

Sidels robot laddar etikettrullar

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar.

CoboREEL_3x
Sidels robot laddar etikettrullar

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Läs vidare

Strålfors listiga drag efter köpet av 21 Grams: Ingår partnerskap med säljaren

Nu tillkännager Postnord Strålfors och säljaren Banqup Group att affären är slutförd och att de dessutom inleder ett nytt strategiskt samarbete.

FotoJet---2025-06-09T090758.010
Strålfors listiga drag efter köpet av 21 Grams: Ingår partnerskap med säljaren

Nu är nya Sign&Print här!

Det här bjuder vi på i nya numret!

SOP581_omslag_sid3beskuren
Nu är nya Sign&Print här!

Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeras med nytt samarbete med Manroland och öppnandet av världens största Print Media Center.

H175_01
Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Daniel Forsgren till Scandraft

Viscom- och textilexperten Daniel Forsgren ansluter till materialåterförsäljaren Scandraft. 

FotoJet---2025-06-04T124200.623
Daniel Forsgren till Scandraft