Konica Minolta och Fujifilm i strategiskt samarbete

PUBLICERAD: 26 april 2024
UPPDATERAD: 26 april
Naoki Hama, president och CEO för Fujifilm Business Innovation Corp och Toshimitsu Taiko, president och CEO för Konica Minolta Inc. tror på stora möjligheter för sitt samarbete. Foto: Kollage av pressbilder

Konica Minolta och Fujifilm Business Innovation Corp. meddelar att de har undertecknat ett avtal med avsikt att undersöka möjligheterna till ett strategiskt samarbete. Fokus för samverkan ska vara inom multifunktions-, kontors- och produktionsskrivarsegmenten.

I ett pressmeddelande skriver de att de överväger ett affärssamarbete för att stärka sin affärsgrund, inklusive utveckling av ett robust leveranssystem för sina produkter.

Samarbetet kan också omfatta områden såsom gemensam inköpsverksamhet för att samordna inköp av råvaror och delar, samt ett affärssamarbete för tonerutveckling och produktion.

– Genom att dela en gemensam bedömning av de utmaningar företagen står inför kommer vi att kunna maximera våra styrkor genom detta samarbete. Jag ser fram emot att arbeta tillsammans för att förbättra investeringseffektiviteten, kostnaderna och konkurrenskraften, stärka möjligheterna till stabil leverans, miljöinitiativ och affärsplaner (BCP) samt följa potentialen för att öka företagets motståndskraft som globala tillverkare, säger Toshimitsu Taiko, President och CEO, Konica Minolta.

Det framgår också av avtalet att Fujifilm kommer att bli majoritetsägare i det berörda företaget om det blir verklighet.

– De pågående diskussionerna om detta affärssamarbete är av enorm betydelse eftersom vi strävar efter att stärka vår konkurrenskraft och utvidga vår globala närvaro för att ta ett betydande steg framåt. Vi är övertygade om att detta partnerskap kommer att skapa en ny ram för att förbättra vår leveranskedja och bygga en solid affärsgrund, säger Naoki Hama, President och CEO, på Fujifilm.

Läs vidare

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke