Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
Det var en väl förberedd och självsäker Markus Weiss, General Manager EMEA på HP Industrial Print, som öppnade HP:s presskonferens i Düsseldorf. Han förklarade att HP har drivit utvecklingen av digital transformation i tryckeribranschen under de senaste tjugo åren och att man har svarat på de utmaningar som de flesta i branschen står inför. Han säger:
– Förändringarna handlar om att det blir fler jobb i mindre upplagor, att kostnaderna ökar och att vi måste leta efter säkrare leveranskedjor. Bristen på välutbildad arbetskraft måste lösas genom att skapa mer attraktiva arbetsplatser, men också med mer integrerad AI och automation. Fler företag kommer att konsolideras och kraven på hållbarhet bara ökar.
Tre nyckelord
HP:s tre nyckelord för både Drupa, och de kommande tjugo åren i allmänhet, är automation, integration och hållbarhet, och de kommer att ta itu med detta med tre teknologier: Thermal inkjet, LEP och LEPx (liquid electrostatic print) som kommer att spridas till flera segment samt HP:s Intelligent Automation Platform baserad på AI.
Nyheter på Drupa
HP presenterar Indigo 120K, som är en B2-arkskrivare som producerar upp till 6 000 ark per timme. Den har AI-baserad färg- och kvalitetsstyrning och är byggd så att en man kan hantera två maskiner. Den har ett nytt ECO-läge som säkerställer lägre resursförbrukning, säger HP.
HP Indigo 18K är en ”schweizisk armékniv” som kan utföra dubbelsidig utskrift i ett pass. Den kan trycka på transparenta, plana media och tjocka pappersmedia. Som något helt nytt är den utrustad med Auto Alarm Agent som är ett maskininlärningsverktyg baserat på AI-bildkvalitetsdetektering.
Markus Weiss medger att det kommer att dröja fem till tio år innan HP:s Indigo-utskriftsteknik kommer att nå offsetnivå. Tills dess ser han att HP:s maskiner kommer att samexistera på offsettryckerier för att säkerställa att HP:s pressar kan lösa den ständigt ökande mängden uppgifter som kan utföras i mindre och personliga upplagor, samtidigt som de stora upplagorna körs utmärkt på offsetmaskinerna.
HP Pagewide är för närvarande den största transformatorn av uppgifter från analogt till digitalt i HP:s portfölj, säger Markus Weiss. Inom segmenten publicering, direktreklam och reklam har HP växt med elva procent, fjorton procent respektive tretton procent det senaste året. Tjugofem procent av alla böcker i USA idag trycks digitalt och 2/3 av dem är tryckta på HP Pagewide-utrustning, enligt HP.
Förra året lanserades Pagewide Advantage 220. Nu lägger den till nya funktioner som gör att den kan skriva ut med en högre gramvikt, ha MICR-kapacitet, kan utföra onpress profilering, trycka i ECO-läge, samt en rad andra smarta funktioner och givetvis med uppgraderingsmöjlighet för befintliga kunder.