Epson vill ändra spelreglerna för små tillverkare

PUBLICERAD: 30 april 2024
UPPDATERAD: 30 april
Duncan Ferguson, Vice President för kommersiellt och industriell tryck på Epson, berättar att Epson kommer att förändra villkoren för små och medelstora lokala tillverkningsföretag. Foto: Messe Düsseldorf / ctillmann

Under temat ’Precision, kompakt och energibesparande’ lanserar Epson sina planer för Drupa. Det finns flera spännande nyheter att se fram emot.

Duncan Ferguson, Vice President för kommersiellt och industriellt tryck på Epson, berättar på en Pre-Drupa presskonferens att Epson kommer att förändra villkoren för små och medelstora lokala tillverkningsföretag. Detta kommer att ske genom att främja kompakt utrustning tillverkad med hög återvinningsgrad som kan uppgraderas och repareras på plats för ökad hållbarhet. Det kommer också att bli enklare att reparera och underhålla, och avfallet från till exempel bläckpatroner ska minskas till nästan ingenting.

Som en del i denna strategi kommer Epson också att förlänga skrivarnas livslängd när de når bortom det femte året. Detta kommer att göras genom en ny garantiförsäkran på ytterligare tre år, som successivt kommer att rullas ut i Europa under 2024. Epson planerar också att ha fler små lokala servicecenter för att stödja de små lokala produktionerna.

Kompakt med mindre miljöpåverkan

För att stödja detta budskap lanserar de två nya skrivare på Drupa. Det är SureColor T7700DM och P8500D, båda mycket kompakta skrivare som kan användas från framsidan och därmed placeras mot en vägg. Båda finns nu i en 64-tums version.

Epson har just lanserat SureColor SC-P20500, efterföljaren till SureColor SC-P20000 storformatsproduktionsprinter och bygger på dess ökande närvaro på marknaden för högkvalitativa foto- och konst- och affischmarknader.

Den nya 64-tums SC-P20500 inkluderar flera förbättringar, såsom ett 12-färgssystem som inkluderar orange, grön och violett, samt ett utbytbart belägg som ger förbättrad kontrast och minskning av bronsering på blanka medier. Färgerna levereras i 1,6 liters påsar, vilket ungefär halverar antalet färgbyten jämfört med föregångaren.

Textiltryck växer

En annan strategi som Epson har är att sätta agendan för framtidens textil- och sublimeringsmarknad. Det finns en betydande tillväxt inom digital produktion av textilier för olika ändamål och Epson vill vara den ledande leverantören.

Med sin textilskrivare Monna Lisa 13000 kan de trycka direkt på stora rullar av textilier. Beroende på vilken typ av textil som används erbjuder Epson olika för- och efterbehandlingsvätskor som eliminerar behovet av vanliga efterbehandlingsfunktioner som tvätt och torkning. Det minskar därför behovet av efterbehandlingsprocesser och utrustning. Med denna lösning förväntar sig Epson att främja textiltrycket i Europa.

DTF och G, etiketter, robotar och 3D-objekt

Epson är ett teknikföretag med många järn i elden. Det kommer att vara möjligt att se en mängd olika teknologier i deras monter.

Det kommer till exempel att finnas Surecolor F1000 som enkelt kan växla mellan att producera för DTG och DTF. En uppdatering av deras professionella etikettskrivare kommer också att visas och Epson är också med i utvecklingen av robotar. Det gör dem kapabla att skapa 3D-utskrifter på ett helt nytt sätt.

Slutligen fokuserar de på sina programvarupaket Edge Print (rip), Edge Color Lite (CMS) samt en helt ny skanningsbord för att skapa ICC-profiler.

Läs vidare

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke