Konica Minolta: "Vi kommer visa de största maskinerna någonsin"

PUBLICERAD: 3 maj 2024
UPPDATERAD: 3 maj
Carina Allfors och Mikael Wennerberg på Konica Minolta kommer vara på plats på Drupa.

Konica Minolta planerar att visa upp ett 20-tal europeiska premiärer på Drupa. Med 2 400 kvadratmeter kommer de ha en av de största montrarna på mässan.

– Vi kommer visa de största maskinerna någonsin live. Vi kommer definitivt att synas, säger Carina Allfors, nordisk marknadsföringsansvarig för Production och Industrial Printing.

Det övergripande temat är ”Se potentialen i framtidens tryck” under filosofin ”Industri 5.0” som är Europeiska kommissionens koncept för en vision där människor står i centrum för samarbete med maskiner.

– Det är ett europeiskt koncept som Konica Minolta har anslutit sig till. Visionen är att människan ska stå i centrum av allt som sker i industrin med maskiner, flöden och system och Konica Minoltas sätt att se på människan i sammanhanget, säger Carina Allfors.

För Konica Minolta innebär det att utveckla unika digitala trycksystem och lösningar för att förverkliga effektivare produktion genom att låta människor och maskiner arbeta hand i hand.

Bjuder på automatiserad uppvisning

På Drupa kommer Konica Minolta visa helt automatiserade produktionslinjer som drivs med med AI, en modern webbshop och ny användning av robotik och programvarulösningar. Företaget kommer demonstrera allt från kommersiellt tryck till etikettryck, förpackningar, industriellt tryck, produkter och lösningar. Tillverkaren stöttar övergången från analogt till digitaltryck, särskilt inom etikett och förpackning.

B2+ UV inkjetpressen AccurioJet 60 000 ska avtäckas under mässan.

Den nya generationens B2+ UV inkjetpress, AccurioJet 60 000 kommer att demonstreras. Den ökar kvalitén och definitivt hastigheten och tekniken hos AccurioJet KM-1 och KM-1e-serien. Den har vidareutvecklats för att maximera kundvärdet och förbättra användbarheten. Enligt tillverkaren är den utvecklad för ledande produktivitet inom branschen och ska vara designad för att minimera driftstopp och säkerställa enkel användning och kontinuerlig övervakning.

– Den kommer kunna köra upp till 6 000 B2+-ark i timmen, säger Mikael Wennerberg, Nordic Product Manager Sales Specialist, Industrial Printing.

Dessutom utlovas enastående kvalitet och stabilitet. Med hjälp av inlinesensorer och spektrofotometer övervakas tryckkvalitén automatiskt. AccurioJet 60 000 kan också fjärrövervakas via tillverkaren för att upprätthålla maximal upp-tid. Maskinen trycker duplex automatiskt.

Multifunktionell maskin

Konica Minolta ska också visa upp hur separata processer som foliering, partiell lackering och tryckning kan kombineras i en enda maskin. MGI’s AlphaJet är en helt integrerad produktionslinje från tryck till förädling. AlphaJet utför alla processer som krävs för att producera exklusiva förpackningar, från tryck med vattenbaserat bläck till digital partiell lackning och digital foliering.

MGI Alphajet är en integrerad produktionslinje med utskrift och efterbehandling.

 

Allt produceras in-line i en och samma maskin utan behov av verktyg som klichéer eller schabloner. Det förkortar processtiden avsevärt, minskar behovet av golvyta då en maskin ersätter tre, och reducerar makulatur samt ger, enligt Konica Minolta, en renare arbetsmiljö.

Toner som sticker ut

En produkt som visas för första gången är digitala tonerpressen AccurioPress C84hc.

Mats Pettersson kommer också finnas på plats i montern.

– Det är en maskinmodell som vi tagit fram under säkert femton år. Nu kommer den i ny version, säger Mats Pettersson.

Den använder högkroma toner som skriver ut ljusa, livliga färger.

– High Chroma-toner är att man förändrar färgen på framför allt cyan och magenta. Det i sin tur ger enormt effektfulla, livliga färger som du inte kan få ut i en vanlig CMYK-maskin. En maskin med de magenta- och cyantonerna ger mycket vidare färgrymd, säger Mats Pettersson.

Det ska vara den enda plattformen i världen som använder den nya tonern utan de begräsningar som finns i färgomfånget hos vanliga tonermaskiner.

– Finurligheten här är att man kan köra maskinen i normalläge och då når man en vanlig CMYK-maskins färgrymd. Vill man vrida på ordentligt så använder man sig primärt av RGB-bilder. Det är en maskin som passar perfekt för kalendrar, fotoböcker och almanackor om man vill ha fram naturliga hudtoner. Det tror jag kan bli en liten ögonöppnare för alla tryckerier som vill leverera det som inte alla andra levererar, säger Mats Pettersson.

Den digitala tonerpressen AccurioPress C84HC.
Högvolymsproduktionen står stark

Carina Allfors berättar att företagets högvolymsproduktion inom toner har haft ett rejält uppsving.

– Det kommer vi självklart satsa på i och med vår AccurioPress C12000 och 14000. Vi visar hur man kan bestycka maskinen med olika efterbehandlingslösningar. Vi har IQ-enheten IQ-501 som verkligen hjälper operatören att hantera maskinen på ett bra sätt. Vi jobbar på att ta bort de momenten som tidigare har krävts för att justera färger och göra förinställningar innan man ska köra jobbet. Passet, fram och baksida. Allt det sköter vår IQ-enhet automatiskt, on the fly, säger hon.

AccurioPress C14000e är en av Konica Minoltas högvolymsmaskiner inom toner.
Inlinetrimning pockar på uppmärksamhet

I montern kommer också det egenutvecklade systemet för trimning och skärning visas, Inline Trimming Unit TU-510.

Konica Minolta har ett egenutvecklat system för trimning och skärning inline. På bilden syns sorteringen till Inline trimming Unit TU-510.

– Vi har en trimmerenhet som sitter inline med vars hjälp du alltid kan få trycksakerna utskurna med fullt utfall. Du kan få ut färdiga visitkort helt utan handpåläggning. Den kommer man säkert göra ett nummer av för där är vi unika. Det ligger i linje med att ta bort handpåläggning för efterbehandling manuellt. Nu kommer det ut färdigt ur maskinerna, säger Mats Pettersson.

Omfångsrik förpackningsmaskin

En stor del av montern kommer vara inriktad mot förpackning. Även där spelar etablerade KM1 en viktig roll.

– Styrkan i den maskinen är omfånget, att du kan köra från papper till kartong. I gramvikt är det från 50 gram upp till 600 gram i samma maskin. Den lämpar sig väl för förpackningsapplikationer som ryms inom formatet B2, säger Mikael Wennerberg.

– Man kommer inte ha med sig några trycksaker till montern utan allt ska produceras on demand när kunden själv går fram till en skärm och väljer ut vad den ska ha, berättar Mats Pettersson.

Materialet skrivs ut på de automatiserade linjer som körs live. Alla produktblad och marknadsföringsmaterial som produceras på begäran på Drupa kommer tryckas på återvunnet papper.

Läs vidare

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke