Plockmatic firar jämnt med all time high

Foto: Pressbild
PUBLICERAD: 10 maj 2024
UPPDATERAD: 10 maj
”Marknaden förändras hela tiden och vi har försökt agera utifrån vad kunderna söker”, säger Plockmatics vd Jan Marstorp.

I år är det 50 år sedan Plockmatic startades. Sedan dess har företag växt till en stor global spelare inom dokumenthantering med en bred produktportfölj. Sign&Print har intervjuat vd:n Jan Marstorp om den resan och vägen framåt.

– Jag började 1998 och har fått vara med på en väldigt spännande resa, säger Jan Marstorp som kom in som civilingenjör och jobbade som produktdirektör innan han 2002 blev koncern-vd för Plockmatic.

– Det ena året har aldrig varit det andra likt. Marknaden förändras hela tiden och vi har försökt agera utifrån vad kunderna söker, fortsätter han.

Plockmatic grundades 1974 av Terje Söderberg. Han hade förvärvat ett patent på en sorteringsmaskin och började tillsammans med två kompanjoner att bygga prototyper hemma i tvättstugan. Verksamheten utökades efterhand med häft-, fals- och plockmaskiner.

En viktig milstolpe för företaget blev deltagandet på CeBIT-mässan i Hannover 1976. Det innebar viktiga kontakter med printleverantörer, agenter och distributörer, men även konkurrenter. Plockmatic kunde efter det utöka sin internationella närvaro.

Flera framgångsfaktorer

I början av 1980-talet utvecklades Plockmatics mest kända produkt, booklet makern, som är avsedd för att häfta, trimma och sammanfoga papper till broschyrer eller häften med ett professionellt utseende. En maskin som var kostnadseffektiv även för mindre volymer. Sedan dess har Plockmatic utvecklat och introducerat flera innovativa lösningar och genom en kombination av organisk tillväxt och strategiska förvärv etablerat sig som en stor aktör inom dokumentefterbehandling.

På frågan vad som bidragit till framgången för Plockmatic svarar Jan Marstorp så här:

– Framför allt tror jag det handlar om att vi kan erbjuda bra prestanda och prisvärda produkter som kan mäta sig med de dyra systemen. Vi jobbar även nära storbolagen för att kunna matcha våra lösningar med deras nya produkter. Dessutom skulle jag säga att vi alltid haft en proaktiv syn på våra kunder och jobbat för att få nöjda kunder och skapa förtroende.

Samarbetet med de stora printleverantörerna började med Xerox som köpte en fristående offline booklet maker, designad i Xerox karaktäristiska gråa färg. Det utvecklades senare till en integrerad lösning, AFS92, som lanserades 1991. Därefter har Plockmatic jobbat med flera andra stora maskintillverkare som Ricoh, Canon, Konica Minolta och Sharp. Bara i år kommer samarbeten med ytterligare tre stora leverantörer inom digitaltryck att presenteras: Fujifilm, Kyocera och Riso.

I början av 2000-talet beslutade Plockmatic att ta hem monteringen och en fabrik anlades i Riga, Lettland. I sommar invigs en helt ny monteringsfabrik i samma stad som blir den tredje i ordningen.
Ny fabrik i Riga

I takt med att produktionsvolymerna ökade togs beslut om att ta hem all montering och under åren 2001–2007 flyttades monteringen från en extern partner till en egen fabrik i Lettland. Parallellt med det byggdes en egen organisation upp för en effektivare leveranskedja.

I juni 2024 ska en helt nybyggd monteringsfabrik invigas i Riga, som blir den tredje i raden. I den 10 000 kvadratmeter stora anläggningen ska all montering samlas under ett och samma tak, med en layout som är anpassad efter ett effektivt produktionsflöde med hållbarhet som ledstjärna.

I samma veva som monteringen plockades hem köpte Salvatore Grimaldi Plockmatic av Terje Söderberg och det blev starten på en kraftig expansionsfas.

– Vi byggde en ny organisation för att vidareutveckla produktsortimentet med konkurrenskraftiga lösningar och gjorde senare förvärv av andra bolag som Morgana, Watkiss och Intec, berättar Jan Marstorp.

Jan lyfter även fram medarbetarna som en viktig del i framgången. Hållbarhet är ett annat tema som blir allt viktigare. I höstas anställde Plockmatic en egen hållbarhetschef som har fokus på just detta.

– Vi vill ta ett helhetsgrepp och kommunicera denna fråga tydligare till våra kunder.

Siktar mot toppen

Tidigare i år fick Plockmatic nya majoritetsägare i form av Accent Equity som förvärvade 60 procent av bolaget. Grimaldi kvarstår med 35 procents ägarandel och ledningen har också gått in som delägare motsvarande 4 procent.

Lönsamhet och tillväxt har alltid varit ett viktigt mål för Plockmatic, inte minst för att kunna investera och expandera. Tillväxtmålen har formulerats bildligt med världens näst högsta berg K2 som referens. Först var det K2 500 och 500 miljoner kronor i omsättning, ett mål som nåddes 2019. Och efter det blickade man mot nya höjder: K2 750.

– Det räknar vi med att vi bräcker i år, säger Jan Marstorp.

I skrivande stund har inte 2023 års siffror presenterats offentligt, men under 2022 var det en ökning med ungefär 30 procent och det ser ut som att det landar där även under 2023. Omsättningen låg på ungefär 740 miljoner kronor förra året.

– Första kvartalet i år har varit väldigt starkt, det bästa någonsin i bolagets historia.

På Drupa kommer Plockmatic att visa en rad produktnyheter.
Produktregn på Drupa

Framåt då, vad väntar för Plockmatic? Närmast är det Drupa-mässan i Düsseldorf med ett rekord av nya produktlanseringar inom flera produktområden.

– Booklet makern är vår ryggradsprodukt och på Drupa presenteras en ny generation av denna plattform. Det kommer även en ny generation av Morganas Digifold, nyheter inom fals och big samt en ny plattform för limbindning för tre olika limsorter.

En nyhet från Intec som rör förpackning presenteras också. Ett område som Plockmatic tror mycket på de kommande åren.

– Vi ser en god tillväxt inom förpackningssegmentet och bedömningen är att det är ett område som kommer att fortsätta att växa.

Överlag är expansion och tillväxt begrepp som återkommer, och med den nya monteringsfabriken i Riga är det riggat för ytterligare volymökningar.

– Ambitionen är att fortsätta att stärka vår position på marknaden. Geografiskt är vi redan starka i USA och Europa, men vi vill öka vår närvaro i Asien och där har vi stora möjligheter genom våra samarbeten med de stora printleverantörerna som redan är starka på den marknaden, avslutar Jan Marstorp.

 

Viktiga händelser i Plockmatics historia

1974: Plockmatic grundas av Terje Söderberg, då under namnet Guternik.

1976: Medverkan på mässan CeBIT i Hannover vilket ledde till en ökad internationell närvaro.

1985: Den första booklet makern blir tillgänglig, kapabel att hantera upp till 20 papper i både A4- och A3-format.

1991: Den första integrerade Xerox-märkta booklet makern lanseras.

1998: Plockmatic inleder ett samarbete med Ricoh om inline booklet maker.

2001: Monteringen flyttas till en egen fabrik i Riga, Lettland.

2002: Jan Marstorp tar över som koncern-vd.

2005: Salvatore Grimaldi förvärvar Plockmatic av grundaren Terje Söderberg.

2006: Ett amerikanskt dotterbolag etableras, PDF Inc, som följdes av flera dotterbolag på andra marknader.

2013: Förvärv av Morgana Systems, fals- och bigprodukter.

2016: Stärkt sortimentet inom limbindning genom förvärv av KGS.

2018: Watkiss köps upp med produkter inom häft och fals.

2022: Förvärv av Intec Printing som stärker utbudet inom förpackning och etikett.

2024: Invigning av en ny monteringsfabrik i Lettland. Lansering av rekordmånga produktnyheter på Drupa-mässan.

I dag erbjuder Plockmatic Group för- och efterbehandlingslösningar för mellan till högvolymsproduktion med moduler som feeders, interposers, booklet maker-system med full bleed trimmer och fyrkantsrygg, stackers, limbindning och LED-coating. Även offline- och nearlinelösningar inom fals och big, slitter och cutter, booklet making, limbindning och förpackning och etikett.

Läs vidare

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Summa släpper ny version av mjukvara för flatbäddsskärare

Nu kommer en ny version av programmet Go Produce Flatbed Edition 3.0 som är skräddarsytt för skärmaskiner av flatbäddsmodell i F-serien.
_DSC0105

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke