Swissqprint visar hela produktlinjen

PUBLICERAD: 13 maj 2024
UPPDATERAD: 13 maj
Swissqprint kommer att visa de innovationer som utvecklats sedan förra Drupa-mässan 2016. Foto: Anja Degerholm

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.

Tillverkaren skriver i ett pressmeddelande att de kommer att visa hela portföljen av storformatsskrivare samt ett stort urval av applikationer.

Flatbädden Kudu, som lanserades på Fespa Berlin 2022, har enligt Swissqprint haft en flygande start och tagits emot väl av marknaden. Denna skrivare i high-end-segmentet har en helt nydesignad mekanisk struktur och ska kunna leverera högkvalitativa utskrifter i en rasande fart.

När det gäller rulle till rulle-skrivare är det Karibu 2 som får stå i rampljuset. Med denna maskin är det möjligt att skapa förädlade applikationer med till exempel relief, lack och neonfärger. Den har även det patenterade Tip Switch Vacuum-systemet med vakuumzoner samt integrerat Mesh Kit.

I montern visas även Swissqprints originalmodeller: Oryx, Impala och Nyala som numera finns i fjärde generationens utförande. Flaggskeppet, Nyala, har enligt tillverkaren sedan lanseringen för nio år sedan varit en av Europas mest populära skrivare i sin klass. Samtliga modeller har en modulär design för att enkelt kunna konfigureras för användarens specifika behov.

Besökarna kan även få kika på inspirerande exempel på applikationer som samlats i ett Application Gallery. Det kan handla om allt ifrån 3D-effekter till neon- och texturprint samt utskrifter i flera lager.

På Fespa gick Swissqprint ut med att man numera lämnar 36 månaders garanti på sina produkter, även skrivhuvudena.
Swissqprint ställer mangrant upp under mässans tio dagar med ett stort team inklusive personal från sex dotterbolag och företagets globala partnernätverk, bland annat från den nordiska återförsäljaren Nize Equipment.

Läs vidare

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Högpresterande inkjetpress i strålkastarljuset hos Kodak

Kodak kommer visa upp en mängd produkter som är konstruerade för att hjälpa tryckerier att bli mer lönsamma när branschen förändras.
Kodak_drupa-2024-booth_

Alvöen förstärker teamet efter ökad orderingång

Alvöen är inne på sitt femte verksamhetsår i Sverige och utvecklingen har gått i snabb takt. Nästa steg är att stärka serviceteamet och utöka lokalerna utanför Borås. 
alvoen_kennethnilsson ver 2

Vilda maskinnyheter från Ricoh

Med en drake, en örn och en jaguar låter Ricoh besökarna få en virtuell och högteknologisk naturupplevelse i österländsk miljö i sin monter på Drupa.
webb-ricoh

Storbildsbolaget vill synas mer mot detaljhandeln

Storbildsbolaget har under många år producerat olika typer av mässmaterial. Nu är det dags för Helsingborgsföretaget att själva ställa ut.
Jonas-Hellke