Tryckta tidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar.
– Det tvåsiffriga tappet som vi sett för tryckta tidskrifter tror jag fortsätter, säger Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM.
Av förra årets reklaminvesteringar på 88,6 miljarder kronor står kategorierna tryckta nyhetsmedier, tryckta intressemedier och direktreklam för endast sex procent av den totala reklamkakan.
Samtidigt står reklaminvesteringar på internet för 40,7 procent av totalen, det visar färsk årsstatistik från IRM.
– Den tydligaste trenden är recessionen på annonsmarknaden 2023. Vi har en marknad som backar, säger Madeleine Thor.
De totala reklaminvesteringarna har minskat marginellt, med 0,1 procent 2023 jämfört med året innan.
– En annan stark trend är att internet fortsätter att växa på totalen. Reklaminvesteringarna på totalen är 88,6 miljarder kronor och investeringarna i det digitala på 36 miljarder. Den kategorin fortsätter att växa med drygt tre procent och det hjälper till att hålla upp marknaden, säger Madeleine Thor.
”Väldigt tufft för tryckta nyhetsmedier”
Synar man siffrorna ser man att annonsinvesteringarna sjunker inom tryckta medier samtidigt som marknadsaktiviteter som eventmarknadsföring och butikspromotion ökar.
– Det är väldigt tufft för tryckta nyhetsmedier där dagspressen ingår och för tryckta tidskrifter. Det har varit en tuff utveckling för tryckta nyhetsmedier under många, många år. Efter pandemitappet såg vi en liten stabilisering men nu är vi tillbaka på stora tapp.
Annonsinvesteringar i tryckta nyhetsmedier (dagspress inklusive reklambilagor och gratistidningar) uppgår till 2,3 miljarder kronor. Det är en minskning med 17,9 procent jämfört med året innan.
940 miljoner kronor läggs på annonser i tryckta intressemedier (tidskrifter, inklusive gratistidskrifter). Det är en minskning med 11,4 procent.
Direktreklam som annonsinvestering omsätter över två miljarder kronor men minskar med 8,5 procent.
Eventmarknaden en raket
Det finns också färska siffror för andra segment som berör den grafiska industrin som eventmarknadsföring, mässor, butikspromotion och produktmedia.
– En annan stark trend är att eventmarknaden fortfarande håller på och återhämtar sig efter pandemin. Den växer med 30 procent men den är ändå inte på samma nivå som 2019.
Butikspromotion ökar med 3,3 procent. I reda siffror innebär det totalt tre miljarder kronor för eventmarkanden och 5,6 miljarder kronor för butikspromotion.
Det finns dock närliggande marknadssegment som backar något som till exempel mässor och produktmedia/presentreklam.
– Mässor är fortfarande lite back jämfört med innan pandemin. De har en del att hämta igen.
Vad ser du om du siar om framtiden?
– Vi ser en återhämtning efter ett lite svagare år, under 2024. Det ska nog bli en försiktigt positiv tillväxt 2024. Men det tvåsiffriga tappet som vi sett för tryckta tidskrifter tror jag fortsätter.