Det AI-baserade designprogrammet Canva har 185 miljoner användare över hela världen. Nu etablerar man ett samarbete med HP.
Samarbetet mellan HP och Canva som tillkännagavs på Drupa syftar till att gynna både HP Print Service Providers (PSP) och Canva-communityt, vilket gör det möjligt för alla som skapar visuellt innehåll på Canva-plattformen att designa och skriva ut i ett helt integrerat system.
– Detta fleråriga avtal gör det möjligt för Canva-användare att designa vad som helst och skriva ut var som helst utan att kompromissa med kvalitet och äkthet. Partnerskapet kommer att leverera ett enormt strategiskt värde och driva kundtillväxt i båda organisationerna, säger Cliff Obrecht, Canvas medgrundare och Chief Operating Officer.
Canva grundades 2013 och har över 185 miljoner användare som skapar cirka fem miljarder design om året. Endast en bråkdel av dessa (0,2%) hamnar i tryck idag. Det är HP:s och Canvas ambition att höja denna siffra till 0,5 %, men det är också 25 miljoner årliga utskriftsjobb som skickas i riktning mot HP-användare.
Lanseringen av Canva Print 2017 har gjort det möjligt för användare att designa och skriva ut ett brett utbud av produkter – från visitkort, broschyrer, flygblad, klistermärken, marknadsföringsmaterial och till och med kläder – som upplever exponentiell tillväxt med miljontals beställningar årligen.
Genom samarbetet kommer Canva-communityt att få utökad tillgång till professionellt tryckta produkter från HP PSPs runt om i världen. Canva siktar på att utöka sin utskriftstjänst till 150 länder till 2026, vilket möjliggör kortare handläggningstider och avsevärt minska sitt koldioxidavtryck genom lokala leverantörer.