Den globala trenden är att volymerna inom tryck minskar, men med det kommer möjligheter – så länge man är beredd att göra förändringar. Det säger Bruno Müller, vd för Müller Martini.
Vid en presskonferens tog han upp såväl utmaningar som möjligheter i en allt mer föränderlig bransch. För Müller Martinis egen del har det bland annat inneburit ett samgående med ett annat schweiziskt företag, Hunkeler. Det ska stärka Müller Martini Group på flera sätt, framför allt inom bokproduktion.
– Vi driver den digitala transformationen, inledde Bruno Müller med att säga.
– Vi tror på det tryckta budskapet och att det har en framtid, men det kräver nödvändiga förändringar, fortsatte han.
Müller Martini var tidigt ute med innovationer för inkjetbaserad bokproduktion och Bruno Müller visade hur utvecklingskurvorna pekat uppåt för denna produktionsmetod de senaste åren. En trend som verkar fortsätta uppåt på bekostnad av offsettrycket.
Mer effektiv produktion
Företagen måste ta nya vägar för att hitta affärer och göra jobbet mer effektivt. Det är där Müller Martinis produkter kommer in i bilden. På Drupa visar de SigmaLine Compact Antaro Digital Digital Binder med inline trekantstrimning. Fokus är på variabel bokproduktion för serier så små som en enda bok. Böckerna kan produceras oavbrutet även om de har olika storlek och tjocklek, upp till 2 000 exemplar per timme.
För att demonstrera detta körs en hög med olika böcker som passerar systemet på under åtta minuter. Hjärtat i produktionen är mjukvaran Connex som styr de olika momenten. Mottot är ”PDF in, book out”.
Premiär för Hunkeler-lösning
I montern visas även en världspremiär: Hunkelers StarBook Sheetfolder med Müller Martinis Vareo Pro Perfect Binder. Med denna lösning är det möjligt att producera upp emot 1 000 färdiga böcker i timmen, antingen softcover eller hardcover med limmad rygg. Precis som SigmaLine kan man jobba med variabeltryck, med böcker som har varierande storlek när det gäller såväl sidantal som rygglängd.