Smart bokfabrik i förändringarnas tid

PUBLICERAD: 29 maj 2024
UPPDATERAD: 29 maj
Müller Martinis vd, Bruno Müller, säger att det är avgörande att göra anpassningar i takt med att den grafiska industrin förändras. Foto: Anja Degerholm

Den globala trenden är att volymerna inom tryck minskar, men med det kommer möjligheter – så länge man är beredd att göra förändringar. Det säger Bruno Müller, vd för Müller Martini.

Vid en presskonferens tog han upp såväl utmaningar som möjligheter i en allt mer föränderlig bransch. För Müller Martinis egen del har det bland annat inneburit ett samgående med ett annat schweiziskt företag, Hunkeler. Det ska stärka Müller Martini Group på flera sätt, framför allt inom bokproduktion.

– Vi driver den digitala transformationen, inledde Bruno Müller med att säga.

– Vi tror på det tryckta budskapet och att det har en framtid, men det kräver nödvändiga förändringar, fortsatte han.

Müller Martini var tidigt ute med innovationer för inkjetbaserad bokproduktion och Bruno Müller visade hur utvecklingskurvorna pekat uppåt för denna produktionsmetod de senaste åren. En trend som verkar fortsätta uppåt på bekostnad av offsettrycket.

Med SigmaLine Compact är det möjligt för tryckerierna att binda mindre serier av böcker.
Mer effektiv produktion

Företagen måste ta nya vägar för att hitta affärer och göra jobbet mer effektivt. Det är där Müller Martinis produkter kommer in i bilden. På Drupa visar de SigmaLine Compact Antaro Digital Digital Binder med inline trekantstrimning. Fokus är på variabel bokproduktion för serier så små som en enda bok. Böckerna kan produceras oavbrutet även om de har olika storlek och tjocklek, upp till 2 000 exemplar per timme.

För att demonstrera detta körs en hög med olika böcker som passerar systemet på under åtta minuter. Hjärtat i produktionen är mjukvaran Connex som styr de olika momenten. Mottot är ”PDF in, book out”.

Müller Martinis blå maskiner hade förstärkts med ett blått ljus i montern.
Premiär för Hunkeler-lösning

I montern visas även en världspremiär: Hunkelers StarBook Sheetfolder med Müller Martinis Vareo Pro Perfect Binder. Med denna lösning är det möjligt att producera upp emot 1 000 färdiga böcker i timmen, antingen softcover eller hardcover med limmad rygg. Precis som SigmaLine kan man jobba med variabeltryck, med böcker som har varierande storlek när det gäller såväl sidantal som rygglängd.

En världspremiär på Drupa: Hunkeler StarBook Sheetfolder med Müller Martini Vareo Pro Perfect Binder. Foto: Pressbild

Läs vidare

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Iskall precision när storsäljare får efterträdare

Nya Epson SC-S7100 är en fyrfärgs eco-solventskrivare med bland annat ny teknik för skrivhuvudena och förbättrad produktivitet.

s7100_right-printsample-hires

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01

Senaste nytt

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Iskall precision när storsäljare får efterträdare

Nya Epson SC-S7100 är en fyrfärgs eco-solventskrivare med bland annat ny teknik för skrivhuvudena och förbättrad produktivitet.

s7100_right-printsample-hires

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom