Cloudlab vill hjälpa tryckerierna med e-handel

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 3 juni 2024
UPPDATERAD: 3 juni
Anders Eriksson, som är nordisk försäljningsansvarig på Cloudlab, ser en mognare e-handelsmarknad inom den grafiska branschen.

Tyska Cloudlab Solutions är en etablerad leverantör av web-to-print-lösningar inom både tryck och förpackning. Med nya versionen X3 tar företaget hjälp av AI när det gäller bland annat design och prissättning.

Anders Eriksson är sedan ungefär ett år tillbaka nordisk försäljningsansvarig och han berättar om företagets produkter under Drupas första dag.

– Vi fokuserar bara på en sak: e-handelslösningar för grafisk produktion. Det som skiljer oss mot konkurrenterna är att vi är förhållandevis många anställda, runt 80 personer varav 40 utvecklare.

Cloudlab erbjuder två lösningar som hjälper kunderna med online-sälj.

– Den ena är printQ som är utvecklad för kommersiella tryckerier, allt ifrån små företag till de riktigt stora som Flyeralarm, Exakta och Stibo. Den andra är packQ som riktar sig till förpackningsmarknaden där det sker en otroligt snabb utveckling och där vi inte har samma konkurrens som för printQ, säger Anders Eriksson.

AI-drivna funktioner

Vad är då nytt i X3-versionen? Som så många andra mjukvaruföretag använder Cloudlab AI, bland annat för att göra programmen snabbare och för förhandsvisning av produkterna i 3D. Företaget har även utvecklat en AI-motor, Market Price Radar, för jämförelser av marknadspriser bland de som har öppna butiker.

– Den analyserar marknaden och hur prisläget ligger, så kan företagen bestämma att de till exempel vill ligga 5 procent över snittet.

Bakgrunden är att prissättningen digitalt är mer priskänslig än vid traditionellt sälj, men även att kunderna förväntar sig ett erbjudande inom några sekunder. Market Price Radar kan söka av den lokala marknaden och ge tryckerierna ett högsta, lägsta och genomsnittspris. På en presskonferens innan Drupa drog igång ville Cloudlab inte gå in på detaljer hur det fungerar, men jämförde det med hotels.com, booking.com och liknande sidor.

Gratis tillgång till bilder

AI används även som designverktyg, AI Designer Suite, för att göra sådant som att ta bort en bakgrund, höja skärpan eller upplösningen i en bild. Och genom ett samarbete med Depositphotos får användarna tillgång till 1,4 miljoner stockfotobilder helt gratis. Både printQ och packQ kan köpas antingen som en licens eller som prenumeration (SaaS), som numera står för över 90 procent.

Vilka trender ser du inom branschen?

– AI är något alla pratar om. En annan sak är att e-handeln inom den grafiska branschen har mognat. Det har tagit lite tid eftersom många företag har ett så otroligt brett erbjudande. Nu finns det bra sätt att göra det på, men vi är alltid tydliga med under säljcykeln med att det krävs engagemang och tid för att det ska bli bra, säger Anders Eriksson.

Läs vidare

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

Nya produktionspressar från Konica Minolta

Konica Minolta lanserar nästa generations AccurioPress. De två arkmatade femfärgspressarna C14010/s och C12010/S är utformade för att stärka företag med bra tryckkvalitet, hastighet och mångsidighet vilket gör det möjligt att utnyttja fler möjligheter inom digitaltryck.

FotoJet---2025-03-11T102957.247

HID 2025: Innovationer inom efterbehandlingsledet

I takt med att tryckpressarna producerar allt snabbare ställs också högre krav på en effektiv efterbehandling. Vi har tittat närmare på några utställare som specialiserat sig på just detta.

Kollage efterbeh

Stor tryckerikoncern avvecklar produktion i Sverige

Tryckmaskinerna har i huvudsak sålts till tryckerier som bolaget har samarbeten med.

bernt-scaledbeskuren

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01