
Sign&Print hängde med på en visning bland snabba jaguarer, örnar och kraftfulla drakar på Drupamässan. Vad vi pratar om? Ricohs nya maskinavatarer så klart!
Rundturen som ska bjuda på mycket nyheter som den nya inkjet rullpressen The Harpie Eagle, de tre arkfärgpressarna The jaguars och slutligen det nya inkjettmonstret The dragon, inleds i den ”Zengarden” som Ricoh anlagt i mässhall 8A.
– Här visar vi utskriftsprover vi gjort tillsammans med våra kunder. Vi visar också hur flödena kan fungera, säger Karl Elias, på Ricoh.

Arbetsflöden och automation är centralt när det kommer till Ricohs maskiner.
– Det spelar ingen roll hur snabba maskiner man har om man inte har arbetsflöden som fungerar.
Det övergripande temat för Ricoh på årets Drupa är det japanska ordet ”Henkaku”.
– Det betyder innovation genom samarbete och utveckling. Utvecklingen visas då inte minst genom det två stora Inkjetpressarna som båda gemensamt representerar helt ny innovation och teknikutveckling, säger Karl Elias.

Första stoppet blir The Harpie eagle, eller Ricoh VC80000, om man är mer traditionellt lagd.
– Den gillar att arbeta, det är ett odjur. Det är löpande bana, rulle till rulle. Det handlar om högkvalitativ produktion 150 sidor i minuten, säger Karl Elias. Det är vår senaste lansering tillsammans med B2+-pressen Pro Z75.
VC80000 passar bra för till exempel bokproduktion och direktreklam men är flexibel när det kommer till applikationer. Upplösningen är upp till 1200×1200 dpi. Den tar gramvikter upp till 300 gram på bestruket eller obestruket media.
Pressen kommer med förbättrad automatiserad produktion och kvalitetskontroll. Maskinen har AI-, maskininlärnings- och dataanalysfunktioner som ska säkerställa förutsägbara och repeterbara utdata med minimalt behov för operatören att ingripa.
Bevingad maskin
The Dragon, Pro Z75 B2, är Ricohs nya digitala inkjetpress. Det är den första vattenbaserade inkjetplattformen för arkmatning med automatisk duplexhantering.

– Det finns redan nu två stycken installationer i Europa, säger Karl Elias.
Med Pro Z75 vill Ricoh hjälpa marknaden i sin digitala transformering. Maskinen fungerar bra för både stora volymer och kortare serier.

– Det är första gången vi visar den på en grafisk mässa. Vi pratar om en B2+ press, CMYK-färger, vattenbaserat bläck och vacuummatad pappersmatning från magasin eller från en pallinmatare för att få en bra kontroll på pappersmatningen, då vi hanterar material mellan 60-400 gsm, säger Marie Jonson de Sharengrad.

Draken, Pro Z75, ger ett nytt komplement till arkmattade tryckpressar med sin låga driftkostnad, flexibilitet och höga produktivitet. Den kan skriva ut upp till 4500 ark i timmen, simplex med en halvering vid duplexproduktion.
Maskinen har Ricohs egenutvecklade skrivhuvuden av senaste modell med inte mindre än 1200 dpi i upplösning med pigment- och vattenbaserat bläck för CMYK.

Maskinen körs via Fiery-controller.
– Den här typen av maskin ska inte stå still utan skall producera mer eller mindre konstant och möjliggör en naturlig transferering från offset till digitalt, säger Marie Jonson de Sharengrad.
Maskiner med bett
I en annan del av montern har de tre jaguarerna sina jaktmarker, Ricoh Pro C5300, Pro C7500 samt Pro C9500. Ricoh Pro C9500 är en digital färgpress för arkmatning som har funnits på marknaden sedan slutet 2023. Den hanterar allt från 40-470 gsm och med möjlighet att köra upp till 1260 mm longsheet.

Hur maskinen presterar färgmässigt övervakas via sensorer för automatisk upptäckt och korrigering av felaktigheter.
– Ricoh är marknadsledande i högvolymssegmentet C9500, säger Karl Elias.

Ännu nyare är torrtonerpressen Pro C7500. Den påminner i kapacitet mycket om sin storebror Pro C9500 men går att beställa med extra färger som till exempel vitt, klar färg, neonrosa, neongul, guld, silver och osynlig röd (säkerhetsfärg). En mycket kompetent press för medelhög volym.

Hur ser intresset ut från svenska marknaden för det ni visar?
– Alla vill se utvecklingen på inkjetsidan då de framför allt är nyfikna på vår B2+ maskin Pro Z75, som har fått riktigt bra feedback gällande kvalité och produktivitet. När vi som leverantör även visar på möjligheterna med efterbehandling för digitaltryck i B2 format från Duplo så ser vi spännande möjligheter att förändra traditionella arbetssätt. Vi diskuterar allt från DocuCutters, skärbord samt bookletmaker för att hantera B2-formatet i små korta serier. Men även VC80000 när det gäller högre volymen tillsammans med den kvalitet vi presenterar från pressarna, säger Karl Elias.
Så då är det lite större grafiska spelare som visar intresse?
– Ja, det är det. I huvudsak grafiska företag som letar alternativ till att flytta volym från sin offsetpress då upplagorna minskar.

Mitt i den österländska trädgården står ett japanskt hus där vi bjuds på en filmvisning i kombination med dans.
”Framtiden för kommersiellt tryck kommer att kräva ännu större flexibilitet, kortare svarstider och mindre spill. Snart kommer de flesta material, inklusive papper, att bli ännu mindre tillgängliga. Vi kommer alla att känna ett större tryck att förändra våra sätt att arbeta och utmana varje aspekt av vad vi gör. Men tillsammans kan vi fortfarande vara mer responsiva, mer produktiva, mer hållbara och mer livfulla än någonsin tidigare” förkunnade en röst medan en kvinnlig dansare i samklang med filmens visuella och österländska tongångar rör sig över scenen.

Enligt Ricoh kommer det finnas större behov av kortare och mer komplexa tryckkörningar, snabbare omställningar, men med hög kvalitet. Genom sin teknik, skrivare och automatiserade arbetsflödeslösningar säger de sig kunna arbeta med kunden för att navigera bland kraven och leverera hur mycket eller lite du behöver – när som helst.
”Vårt arbetsflöde, integration och ingenjörskonst gör det möjligt för våra kunder att strömlinjeforma processer och öka produktiviteten. Det gör att du ska skriva ut vid behov, på rätt plats, leverera rätt dokument, i rätt ordning, utan manuell inblandning och inkludera personaliserade budskap. Hos Ricoh utvecklar vi inte bara. Vi skapar det som behövs tillsammans med, och för dem som behöver det mest. Vi lyssnar noga när våra kunder säger ’om jag bara kunde’. Och vi tror att vår framtid tillsammans är ljus. Den verkliga magin skapas aldrig ensam, så följ med oss och låt oss tillsammans släppa lös saminnovationsandan.”
