Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Infowerk är en sajt där konsumenter kan beställa trycksaker via olika mallar. Sedan ett år tillbaka säljer de även insatsvaror till den grafiska industrin.
– Vi pratar papper och plåtar. Eftersom vi själva är en stor tryckproducent så har vi väldigt fördelaktiga inköp på det. Pappret kommer från olika bruk i Asien, säger Toivo Persson-Travesset, som är ansvarig för den svenska marknaden för Unitedprints varumärken.
Infowerk erbjuder papper på gramvikter upp till 400. De jobbar med ett brett nätverk av tryckproducenter.
– Dels underleverantörer med egen produktion. Vi behöver säkerställa att de har papper. Sedan började vi sälja papper till vilket tryckeri som helst som kan köpa papper, säger Toivo Persson-Travesset.
Billigare inköp
Materialinköp via Infowerk ska kunna bli upp till 30-40 procent billigare. Men kunderna måste vara beredda att köpa en hel container som levereras från Asien.
– Idag är det många tryckerier som ropar av per pall. Men har man en produktion där man vet hur det ser ut så kan man ropa av en container. Det kan vara olika format och kvalitéer. Det är i realiteten 30-35 procent billigare. Det är en väldig prisfördel om du kan lagra en container med 24–30 pallar, säger Toivo Persson-Travesset.
Pappersförsäljningen i Europa har gått bra för Infowerk under det dryga året de varit igång. Det blir snabbt stora volymer när något nytt tryckeri blir kund.
– I Sverige säljer vi kopieringspapper på pall. Nu jobbar jag mycket med svenska tryckerier men det är inte jättemånga som har kapacitet att köpa in per container men de som finns är intressanta, säger Toivo Persson-Travesset.
Där handlar det om de större tryckerierna efter som de måste ha lagringskapacitet.
– Sedan har jag en känsla av att det är invanda köpmönster man måste bryta. Det är många långa relationer med befintliga pappersleverantörer så det är klart att det kan ta lite tid, säger Toivo Persson-Travesset.
Infowerk håller också på att börja sälja material inom förpackningssegmentet. Men det är ännu i sin linda.
– Vi har också fått upp ögonen att det trycks mycket på förpackningssidan. Det rör sig lite där och det betyder att det behövs en hel del insatsvaror, framför allt kartong och wellpapp. Det är ett segment där vi inser att det finns mycket att hämta om vi kan komma in där, säger Toivo Persson-Travesset.
Han tror att efterfrågan på förpackningsmaterial kommer öka när de blir mer etablerade som en leverantör av papper.
Holm Winkler som är CFO på Unitedprint slår sig ner vid bordet och förklarar satsningen på förpackning.
– Vi handlar stora pappersvolymer så vi får tillgång till material av god kvalité på kartongen. Vad vi förstår kommer huvuddelen av kartongmaterialet från Asien ändå. Därför är det logiskt att utöka med också det. Det är den bästa kvalitén du kan köpa i Asien. Vi är mycket konkurrenskraftiga prismässigt. Vi har folk, kunskap och resurser. Vi erbjuder det här i stor utsträckning i länder vi är verksamma i.
Det sägs ofta att kvalitén på förpackningsmaterial från Asien inte är bra. Är det något ni får diskutera med kunderna?
– Vi arbetar bara med containrar och det exkluderar många kunder. Bland de stora inom den delen av industrin så är det redan många som handlar från Asien och bland dem finns de största namnen. Det används redan i stor utsträckning. Jag vet att Europa inte kan producera tillräckligt med pappersmassa för det industrin behöver så de behöver handla från Asien eller Sydamerika ändå. Vi genomför test och vi skickar folk till testanläggningarna och vi vet hur materialet behöver vara sammansatt, och när kunderna inte vill ha det, säger Holm Winkler.
Print24 hjälper andra tryckerier
Unitedprints största varumärke är onlinetryckeriet Print24 som arbetar med BTB i 22 europeiska länder, däribland Sverige. De flesta kunderna är andra tryckerier.
– Jag brukar beskriva Print24 som en kompletterande underleverantör till trycksaksproducenter. Vi har en stor bredd med allt från enkla trycksaker till hårdbundna böcker och storformatsvepor. You name it, säger Toivo-Persson Travesset.
Han förklarar Print24:s roll på marknaden. När enskilda tryckerier ser att det blir billigare och kanske även snabbare att lägga ut jobbet hos dem så är steget inte långt. Extra intressant blir det för mindre tryckerier eftersom maskininvesteringar kräver mycket jobb och är en stor kostnad.
Flera produktionsenheter
United Print har huvudkontor i tyska Dresden. Även små serier blir lönsamma eftersom det handlar om web-to-print med fullt automatiserade flöden.
– Du kan köpa 250 visitkort och det kostar 150 kronor med frakt. Det är en plusaffär för oss eftersom du som kund laddar upp ett färdigt original och det är en helt automatiserad process från filkontroll till att det ligger i paketet. Det är web to print på riktigt, ingen hybrid web-to-print. Det sker i verkligheten.
Produktionsenheterna ligger i huvudsak i Tyskland, Österrike och Holland.
– Du kan få leverens till 140 länder i världen. Du som företag beställer, det skickas direkt till kund med dig som avsändare. Vi syns ingenstans. Det är inga följesedlar eller märkningar.