Skärbord återfinns hos allt fler grafiska företag. Flatbed-skärteknologin rymmer många möjligheter för efterbehandling av specialmedier. Effektiviseringen och automatiseringen ger snabb tillväxt.
Där det i början mest handlade om mindre skärbord för tillverkning av prototyper av förpackningar eller små produktionsserier av dörrhängare och liknande, har storleken, hastigheten och inte minst automatiseringen gjort att teknologin nu kan användas även vid volymproduktion.
På Drupa tittade vi på en rad olika lösningar för att se vart utvecklingen är på väg.
Zünd
Zünd använde mässan för att visa sin nya Q-Line för första gången. Och även om det var en första visning, så har de redan en handfull maskiner i produktion runtom i Europa, berättar Jacob Hansen, ägare och direktör för Zünd Scandinavia.
– Målet är en helautomatisk display- och förpackningsproduktion, som med hög volym kan köra 24-7. Det kräver robusthet, stabilitet och en massa automation, säger han.
Q-Line är utrustad med två bommar, som vardera har plats för två verktyg. Accelerationen på skärhuvudena är bland de högsta på marknaden och verktygen kan bytas automatiskt under produktionen. Sidorna, där bommarna vilar, är fyllda med ett mineralgjutmaterial som påminner om betong. Det gör att du inte känner några vibrationer på maskinen ens vid den högsta produktionshastigheten. Bommarna är gjorda av kolfiber.
– Den kommer i 20 lådor och tar cirka 2 veckor att montera, så det är inte en maskin vi tar med till vanliga mässor som är några dagars långa.
De uppgifter som typiskt utförs på en Q-Line ska skäras och bockas på baksidan (display- och förpackningsmaterial). Därför ligger de med bildsidan nedåt när de behandlas. Zünd har utvecklat en så kallad ”Undercam” som läser tryck och koder nedifrån. Så det är inget problem. Om koden eller motivet är skadat, så att arket inte kan identifieras, skjuts arket bara igenom maskinen och läggs förskjutet i högen. Då kan man se att här är ett ark som inte har behandlats.
Q-Line kommer med ett automatiskt matnings- och avläggningssystem, men kan alternativt utrustas med robotar för på- och avläggning. Det ger ännu större flexibilitet för möjligheten att blanda material i produktionen.
Martin Roed Nielsen säger att Q-Line enligt honom är det yppersta som finns inom flatbed-skärteknologi. Allt är gjort av de bästa materialen och med toppspecifikationer. Men liksom i formel 1-världen, kommer några av de saker de utvecklar i toppmodellen att ”sippra” ner i de mindre modellerna, vilket bland annat har visat sig genom att G3-serien nu också är utrustad med Undercam-systemet.
Zünd hade också en ny kniv (Vuto) som automatiskt kan positioneras mellan 0 och 60 grader beroende på vilken skäruppgift den ska utföra. Under den gemensamma rubirken ”Textile Touchpoint” visade de också sin nya gripare för robotsystemet, som kan lyfta textilier från skärbordet.
Elitron
Elitron, som ursprungligen har utvecklat lösningar för läderindustrin, visade sitt största och mest imponerande skärbord Kombo Tav. Själva skärbordet är en relativt liten del av maskinen när den är utrustad med ett pallhanteringssystem från Harris & Bruno. Flera pallar kan köras fram i lastaren, som sedan matar in arken i skärbordet. Upp till sex pallar kan vara i drift i maskinen. När en pall är tömd transporteras den automatiskt från lastningsenheten, under maskinen och till avlastningsstationen.
Skär- och passmärken läses underifrån av en rad fotoceller innan arket förs in på skärbordet, där det hålls fast av vakuumzoner på bara 40×40 cm, som automatiskt anpassas efter arkets storlek och identifieras av deras patenterade Seeker System, som både ser arket på avstånd för att registrera den övergripande placeringen, och som också kommunicerar med en precisionskamera på själva skärhuvudet, som berättar var det ska hitta pass- och skärmärken. När delarna är skurna lyfts de upp av ett patenterat vakuumsystem kallat AIRO Panel med 80 små vakuummunstycken som säkerställer att alla delar följer med.
Skärbordet är utrustat med två skärbommar för högre hastighet. Varje skärbom kan hålla tre verktyg. Det finns totalt sju verktyg att välja mellan i Elitron-paketet, men som Lars Bomgren från NIZE equipment säger, behöver man sällan mer än tre verktyg i vardaglig produktion. Lars Bomgren berättar också att varje bom har en motor på varje sida för både stabil och precis drift.
Summa
Summa presenterade en ny brädmatningsenhet för sitt skärbord F1612, som är det minsta i serien som går upp till F3232 (320×320 cm). Mataren är i första hand cirka halv bordbredd av F1620, men de förväntar sig att det kommer större modeller under det kommande året, som kan användas för alla modellerna. I kombination med en samarbetande robot som kan ta de utskurna delarna från bordet, har de lyckats skapa ett helt obemannat system.
Summa 1612-skärbordet kan genomskära, konturskära, fräsa, V-skära och göra viklinjer. Du kan arbeta i folie, papp, plast, akryl, MDF, sandwichplattor, trä och många fler material men inte metall.
Summa hade också en liten överraskning i rockärmen, som jag tyvärr inte fick fotografera eftersom den inte är officiellt släppt ännu. Men det är en ny skärkniv som är omgiven av två hjul, formade som halvkupor. De trycker exempelvis ner pappen på varje sida av kniven, så att själva snittet blir mycket rent. Det nya skärhuvudet lanseras i september och får namnet TC75.
Valiani
Valiani, som nu också ägs av Summa, härstammar från inramningsmarknaden och har utvecklat sin expertis på skärning av passepartout och fotoramar. De har fyra maskiner i sortimentet, men hade mest fokus på den helautomatiska Omnia EVO, som visades med en prototyp av en ny utläggare.
Omnia EVO kan hantera ark i B1-format eller parallellt mata och skära två SRA3-ark. Den har en skärhastighet på 1,6 meter per sekund och kan skära upp till 600 ark per timme. Ark läggs efter skärning ut i en stacker.
Även om Valiani-skärbord är i den billigare änden av skärbordssegmentet, ger de ändå fem års garanti på de tre skärborden Invista, Oprtima och Integra. Omnia EVO, som är arbetshästen i sortimentet, har dock bara två års garanti på mekaniska delar och ett år på elektroniken.
Kim Harris från Vikiallo, som säljer både Summa och Valiani i Danmark, berättar att Valiani under flera år har lidit av en mycket icke-intutiv programvara, men att de, efter att ha blivit köpta av Summa, fått tillgång till Summas välutvecklade och intuitiva programvara.
Det är tydligt att det finns stort fokus på automatisering kring skärbord. Det beror på en rad olika tendenser som handlar om att få ut så mycket som möjligt av sin investering, men också att belasta medarbetarna mindre och överhuvudtaget att kunna hitta medarbetare till den typen av uppgifter. Oavsett var skon klämmer finns det numera många lösningar att överväga och i många olika priskategorier.
Utvecklingen mot mer automatisering, men också en större diversitet i de uppgifter som kan produceras, öppnar en rad affärsmöjligheter som grafiska företag bör titta närmare på.
Det finns naturligtvis fler skärbord på marknaden än de vi har haft tid att titta på här. Det gäller bland andra Aristo, iEcho och Kongsberg.