Storaffär för företaget som förlänger livet på tidningspressar

Foto: Privat
PUBLICERAD: 13 juni 2024
UPPDATERAD: 13 juni

 

Mattias Andersson är vd på DCOS Automation i Kinna.

DCOS Automation som tillverkar styrsystem för tidningspressar gjorde en affär på plus 1 miljon euro på Drupa. Företaget sålde också flera kamerasystem under mässan.

Closed deal! DCOS Automation ska hjälpa The Dallas Morning News i USA. Affären gjordes på Drupa.

Storaffären gjordes redan andra mässdagen när imPRESSions worldwide la till DCOS i projektteamet för en installation av en ny press på tryckeriet hos dagstidningen The Dallas Morning News i USA.

Affären innebär att tidningstryckeriet köper en begagnad press av en av DCOS samarbetspartners och köper ett kamerasystem av företaget som har sin bas i Kinna i Västergötland.

– Affären är på drygt en miljon euro, säger Mattias Andersson, vd.

Systemet är utrustat med Closed-Loop Density, register och totalt 56 kameror och fyra arbetsstationer.

Hur används kamerorna?

– Det är ett antal olika funktioner som traditionellt gjordes manuellt. Det är för färgregistret, färgdensitet, färgmängd och avskärningsregister, säger Mattias Andersson.

Sydamerikansk affär på mässan

Under mässan gjorde de också en affär med ett brasilianskt tryckeri.

– Det var väldigt överraskande. De hade fått tips om oss från en samarbetspartner i USA. Vi hade pratat ett tag med dem men trodde inte de var redo.

Det brasilianska projektet innebär att de ska byta ut gamla kamerasystem på två stycken GOSS Sunday 3000-pressar.

– De gamla systemen börjar bli svåra att hålla vid liv och de har behov av att effektivisera och minska makulaturen. Då finns det stora fördelar med vår moderna teknik jämfört med äldre system.

Att förlänga livet på en tidningspress kan vara en stor ekonomisk fördel jämfört med att investera i en ny press.

Företagets Drupamonter lockade besökarna.
Växer i krympande bransch

När DCOS startade arbetade de en hel del med nyförsäljning av maskiner men eftersom tidningsbranschen krympt så har det förändrats. Inom kommersiellt tryck, bokproduktion och förpackning är det dock fortsatt bra drag, berättar Mattias Andersson.

– Vi håller först och främst på med offset och flexomaskiner. Det handlar mer och mer om befintlig utrustning och hålla liv i maskinerna med nya styrsystem, drivsystem och kamerasystem.

En växande del av DCOS verksamhet är något de kallar för Retrofit. Det handlar om investeringar i befintlig utrustning. Syftet kan dels fokusera på effektivitet och kvalitetsförbättringar genom automation men inte sällan handlar det om att säkra produktionsstabilitet, tillgänglighet av reservdelar och support.

DCOS är ett globalt företag och gör installationer över hela världen.

– Vi är spridda men vi är mest aktiva i Europa och USA, var av USA växer starkt för oss. Jag tror att det beror på att automatiseringsgraden är högre i Europa från början och där är behoven inte lika stora som idag. USA ligger en bra bit efter.

De erbjuder lösningar för de flesta tryckpressar oavsett märke på befintliga driv- och styrsystem.

Växer inom förpackning

Samtidigt finns det fler ben att stå på för företaget. De växer inom kommersiellt tryck och förpackning.

– Där tycker vi att vi bara skrapat på ytan, säger Mattias Andersson.

Hur ser utvecklingen ut globalt för tidningstryckerier och offset?

– Det har varit en otroligt stor konsolidering väldigt länge i princip hela världen, med några få undantag. De allra flesta krymper medan vi går lite åt andra hållet. Vi ser fortfarande mycket potential. Vi ser lite annorlunda på det med vår flexibilitet. Det är ett mycket stort behov av att hitta nya lösningar för att hjälpa varje kund. Många traditionella konkurrenter är inte så starka på det, för de har inte den flexibiliteten. Vi växer fortfarande bra på tidningssidan även om branschen som helhet krymper. Även om den har ett slutdatum på sig tror vi det är ganska många år kvar till dess.

Lämnar inte grafiska skrået

DCOS har medvetet valt att fortsätta hålla sig inom den grafiska branschen.

– Jag tycker att vi kanske gör det lite annorlunda än konkurrenterna. Många söker sig helt utanför den grafiska branschen för att hitta sin framtid. Vi tror otroligt mycket på att göra det här på rätt sätt och försöka hålla fokus inom den grafiska industrin.

Basen för DCOS ligger i Kinna i Västergötland.

 

Fyller 20 år i år

Företaget grundades 2004. Idag består de av ett flertal bolag i Sverige och utomlands med totalt 35 anställda. De har en verksamhet i Chicago som bygger tryckpressar.

Förra året omsatte det svenska bolaget 58,5 miljoner kronor och gjorde 14 miljoner i vinst.

Vad har ni annars på gång framöver?

– Nu längtar vi efter semester. Det har varit två hektiska månader med Drupa som pricken över i:et. Annars håller vi på med stora tidningsprojekt i Norden. Vi har ett i Finland som löper till slutet av sommaren. Vi håller också på och bygger om Bold printings tryckeri i Malmö som Bonnier har. Det är ett stort projekt där vi bygger ut och bygger om. Vi har ett kul projekt i Las Vegas där vi ska byta drivsystem på en av två tidningspressar.

De har också ett större projekt i Tyskland och flera mindre projekt här och var.

 

Läs vidare

Signcore bjuder in till öppet hus

Maskinåterförsäljaren fyller ett år. VD Robert Nyblom om:
✔Programmet på Öppet hus ✔Den kaotiska starten ✔Bolagets egen DTF-film

IMG_6172wb

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom

Senaste nytt

Signcore bjuder in till öppet hus

Maskinåterförsäljaren fyller ett år. VD Robert Nyblom om:
✔Programmet på Öppet hus ✔Den kaotiska starten ✔Bolagets egen DTF-film

IMG_6172wb

Mystery wrap-tävling orsakade nervösa skratt

Under onsdagen hölls Spandex tävling ”The Spandex Mystery Wrap Competition” på Sign Print & Promotion i Oslo. När det mystiska objektet som skulle folieras blev avslöjat så var det många som drog på smilbanden.

Wrap-4

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus