Ljudkonstnärer tog reda på hur Lessebo paper låter

PUBLICERAD: 31 juli 2024
UPPDATERAD: 31 juli
En något annorlunda skivspelararm. Foto: Carl Ander

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.

Vi vet alla hur papper känns – den mjuka doften av trä och de rika färgnyanserna av djupt färgat papper. Men hur låter egentligen papper, och hur påverkar olika texturer dess ljudkvalitet?

– Vi producerar vårt papper i de djupa skogarna i Småland. Som du säkert förstår är det ganska tyst här omkring. Kanske är det därför vi ville utforska ljudet av vår texturerade papperskollektion Lessebo Texture, säger Jens Olson, VD på Lessebo Paper.

Ljudkonstnärerna Jesper Norda och Kristian Berglund från Rördrom designade Lessebo Paper Player.

Ljudkonstnärerna Jesper Norda och Kristian Berglund från Rördrom designade Lessebo Paper Player specifikt för detta experiment. Spelaren översätter de strukturerade variationerna på pappersytan till ljudvågor. Lessebo Paper Player, tillverkad av spillträ från produktionen, ger liv åt varje liten ojämnhet och skapar ett unikt ljud för varje textur.

– Detta projekt har öppnat upp en fascinerande ny dimension av vår förståelse för papper. Ljuden vi har upptäckt påminner om naturen själv och erbjuder en lugnande, nästan meditativ upplevelse, säger Kristian Berglund, Rördrom.

Samarbete bakom soniskt experiment

Lessebo Paper Player har utvecklats av Lessebo Paper, tillsammans med den svenska varumärkesbyrån F&B Happy som är en del av det kreativa kollektivet Forsman & Bodenfors.

– Lessebo Paper producerar ett av världens mest klimatvänliga papper. Genom att utforska andra kvaliteter hos pappret genom våra sinnen ville vi lyfta fram Lessebo Papers fokus på hantverk, hållbarhet och kvalitet, vilket kännetecknar deras arbete, säger Maria Glansén, Design Director på F&B Happy.

Det lär inte bli det här årets sommarhit, men det är spännade att höra hur ett papper låter. Via den här länken kan du lyssna:

https://lessebopaper.com/brands/lessebo-texture/

Läs vidare

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens

Mondi avvecklar pappersbruk efter katastrofal brand

Beslutet påverkar 300 anställda.

MondiStambo2

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.

FotoJet---2024-10-02T132714.194

Vår nya tjänst Packindx ger dig koll på prisutveckling på material

Nu lanserar AGI Media en helt ny innovativ tjänst för att ge företag chans att hålla kolla på prisutvecklingen på material.

adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Senaste nytt

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR