Scandinavian Print Group köper sitt första tyska tryckeri

PUBLICERAD: 8 augusti 2024
UPPDATERAD: 8 augusti
Schipplick & Winklers residens i Lübeck. Foto: Christel Dönitz

SPG:s vd Esben Mols Kabell har tidigare i år meddelat att koncernen ska återuppta konsolideringsarbetet genom att köpa olika tryckerier. Den här gången med fokus på Tyskland.

Esben Mols Kabell, vd på Esben Mols Kabell.

Det första tyska tryckeriet att ingå i SPG-koncernen är Schipplick & Winkler Printmedien, i Lübeck. Enligt Esben Mols Kabell är det ett ganska traditionellt tryckeri som främst producerar broschyrer och kataloger.

– Det är ett tryckeri som passar perfekt in i vår modell. De var pressade på grund av behovet av investeringar för att kunna erbjuda trycksaker till konkurrenskraftiga priser. Nu kan de fortsätta som ett välfungerande försäljningskontor och använda våra faciliteter i Aarhus eller Polen beroende på vad som passar bäst i de samlade planerna. De har i stort sett lika långt till de två produktionsställena.

Potentialen är stor

Esben Mols Kabell berättar att SPG:s spetskompetens är stordrift och att Schipplick & Winkler Printmedien kommer att uppleva en markant bättre konkurrenskraft.

– Vi ser en fortsatt utveckling mot mindre upplagor, vilket blir svårare och svårare att tjäna pengar på, om man inte verkligen har optimerat och systematiserat som vi har. Vårt genomsnittsutlag på offsettryck i Aarhus är 1 200 ark, vilket betyder att mer än hälften är under 1 000 ark.

I ett inlägg på LinkedIn skriver Esben Mols Kabell att det första tryckeriet har köpts och att det nu finns 6.299 kvar (att köpa, förstås. Red.) och han tillägger att den grafiska branschen är jättestor. På frågan om det verkligen finns så många säger han:

– Det är en siffra från en analys jag har sett, samma slags analys som säger att det finns omkring 200 tryckerier i Danmark. Det är nog lite överdrivet, men Tyskland har inte genomgått samma konsolidering som vi har här hemma, så potentialen är stor.

Läs vidare

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Stockholmstryckeri vinner Årets Lokala industriföretag

"Hos oss blir man väl bemött oavsett om det handlar om att trycka 500 kuvert eller om man vill beställa nåt jättestort."

Stefan-Ekblom

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens

Senaste nytt

Summa lanserar vinylskärare för DTF

Summa lanserar en vinylskärare för Direct to to film-applikationer. Den är speciellt byggd för att förhindra repor och rullmärken som kan uppstå vid transport av PET-film.

S-Class-3-TC75-DTF.27

”Ett skyltfönster för att få fler att upptäcka Addbrand”

Addbrand har som ambition att vara Nordens bästa grossist på papper, kuvert, lätt emballage och grafiska tillbehör. På Sign, Print & Promotion, 19–20 mars i Oslo, visar de ett urval av sin breda produktportfölj.

Addbrand kollage

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR