I år fyller Skandinaviens största förpackningsmässa 60 år. Och det kommer att märkas! Utställare från hela värdekedjan visar de senaste lösningarna. Dessutom blir det en stor satsning på kostnadsfria seminarier och workshops.
– Vi vill bjuda våra besökare på lite extra i år, säger Monika Ölund, affärsansvarig för Scanpack.
Drygt 400 utställare, varav hälften från andra länder än Sverige, samlas på Scanpack 22–25 oktober på Svenska Mässan i Göteborg. Mässan, som startade 1964, firar 60-årsjubileum, vilket inte lär undgå någon. Sign&Prints systertidning Packnews är för övrigt jubileumspartner. Packnews har rapporterat från alla Scanpackmässor sedan starten.
– Vi introducerar bland annat ett nytt mötesområde med scen, Packaging Plaza, på plan två. Där sker en hel del spännande i anslutning till jubileet. Här kommer även flera prisutdelningar att äga rum, berättar Monika Ölund.
– Vi har också en rad jubileumserbjudanden, alltifrån kostnadsfria workshops och matchmaking till andra erbjudanden på plats. Och så förstås en storslagen jubileumsfest!
Hela värdekedjan finns på plats
Hon framhåller den stora spännvidden på årets mässa.
– Det unika för Scanpack är att utställarna, bland dem flera stora och tunga bolag, representerar hela värdekedjan. Här presenteras de senaste lösningarna, och visas produkter och tjänster i framkant.
Som besökare kan du upptäcka de nya förpackningsteknologierna, hålla dig uppdaterad om trender och nätverka med affärspartners. Utbudet är stort, det är mycket som händer. Samtidigt är mässan hanterbar, framhåller Monika:
– Mässan är stor, men inte för stor. Som besökare hinner du igenom mässan på de här dagarna. Att komma till Scanpack blir därför ett väldigt tidseffektivt sätt att hitta lösningar utifrån ditt företags specifika behov.
Storsatsning på seminarier
Kompetensutveckling står mer än någonsin i fokus på årets Scanpack. Det blir ett omfattande seminarieprogram från två scener, sammanlagt dryga 100 programpunkter. Alltsammans ingår i entrébiljetten till mässan.
Från jubileumsscenen Packaging Plaza delar branschexperter och företrädare för välkända varumärken med sig av erfarenheter inom i huvudsak två fokusområden, hållbarhet och förpackningstrender.
Från innovationsscenen Scanpack Pioneers utforskas makrotrenderna inom innovation, ny teknik och produktionseffektivitet för morgondagens förpackningslösningar.
Workshops öppna för alla
Utöver scenprogrammen arrangeras ett flertal workshops i anslutning till mässan.
– De adderar ett värde för kunskapsutveckling. Som del av jubileumsfirandet ingår även de i entrébiljetten, förklarar Monika.
Designbyrån Motherland genomför en workshop i hur man tänker kreativt kring förpackningar. SWIRA (Swedish Industrial Robot Association) visar potentialen i robotik och automation.
RISE Academy har fördjupande block kring återvinning, livsmedelsförpackningar, förpackningstillämpningar och e-handelsförpackningar.
Matchmaking
En nyhet för året är Matchmaking Area på plan två, en lugn miljö där man kan slå sig ned för enskilda samtal. Kontakten sker via Scanpack Matchmaking, där du kan förboka möten med potentiella partners och kunder.
– Även den här tjänsten har vi valt att göra kostnadsfri i år. Dessutom kommer verktyget att vara öppet i några veckor efter mässans slut. Tanken är att man i efterhand ska kunna hitta personer eller företag som man kanske inte lyckades fånga in under mässan, berättar Monika.
Många möjligheter att nätverka
På mässgolvet, i montrar, liksom i särskilda mötesmiljöer och aktiviteter, bjuder Scanpack på otaliga möjligheter till nätverkande med företag, branschorganisationer, medverkande talare, experter, forskare, med flera. Nätverkandet pågår även efter mässans stängning.
– Varje dag bjuder vi in till After Work i lobbyrestaurangen Twentyfourseven och det brukar vara ett uppskattat och välbesökt inslag, berättar Monika.
Och inget jubileum utan en stor fest. Den 23 oktober hålls jubileumsfesten i Kongresshallen, där såväl besökare som utställare är välkomna.
– Förutom att vi ska ha roligt är det ett ypperligt sätt att knyta nya kontakter. Konceptet ”all under one roof” innebär i sig unika möjligheter för fysiska möten. Mässanläggningen är helt integrerad med Gothia Towers, Skandinaviens största hotell med flera restauranger, barer och spa.
En unik mässa
Trots sina 60 år visar Scanpack inga ålderstecken.
– Det är ett styrketecken att en mässa under så lång tid haft en betydande roll för att främja innovation, utveckling och hållbarhet. Vi är stolta över att kunna ha den positionen och rollen för branschen, säger Monika.
Enligt Monika är en av hemligheterna tidsintervallet.
– Medverkande företag och besökare tar chansen att kraftsamla extra när det är dags, det är ju tre år till nästa chans att kunna träffa den samlade skandinaviska förpackningsmarknaden på ett och samma ställe.