Lessebo Paper har klarat av att minska sina koldioxidutsläpp med stor framgång. Ett ton papper hos dem ger 11 kilo CO2.
– Det ska jämföras med konkurrenter ute i Europa som ligger på cirka sexhundratjugo kilo, säger Jens Olson, vd för Lessebo Paper.
I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö.
De bägge sjöarna Läen och Öjen i närheten av Lessebo ligger på olika nivåer vilket skapar en naturlig fallhöjd och ett idealiskt förhållande för att dra nytta av vattenkraft. Det var orsaken till att Lessebo Bruk startade år 1658 med järntillverkning. År 1693 började man även att hantverksmässigt tillverka papper. Flottan i Karlskrona behövde ett kvalitetspapper för förvaring av krut så redan där kom kvalitetsbegreppet in i bilden. År 1719 fick man rättigheten att kommersialisera papperstillverkningen. Det innebär att man för fem år sedan firade trehundraårsjubileum och att Lessebo Paper är ett av Sveriges absolut äldsta företag.
I slutet av 1800-talet upphörde järnproduktionen och fokus lades på papperstillverkningen. I dag producerar man mellan tjugo- och tjugofem tusen ton kvalitetspapper årligen och har nittiofyra anställda.
– Vi är ortens största arbetsgivare och ett nära samarbete med kommunen, säger Jens Olson.
– Bruket är privatägt sedan år 2013, det ägs av Göran Johansson, Vigo Edberg och Tom Olander, tre engagerade ägare som drivs av småländsk entreprenörsanda och som även har andra verksamheter. Vi är ett storbolag som drivs som ett familjebolag.
Vidareutvecklat nischen
Jens Olson har varit vd för Lessebo Paper i tre år, han var tidigare vd på Rappgo som tillverkar exklusiva trägolv. Uppdraget var tydligt, och inte särskilt ovanligt, se till att företaget har tillväxt och lönsamhet, och så har det blivit.
– Vi har analyserat var tillväxten finns på marknaden, vilken nisch vi har som våra konkurrenter inte har och hur vi ska vidareutveckla för att hitta nya kunder, inte särskilt märkligt, men det har fungerat, säger Jens Olson.
Med en så lång tradition av papperstillverkning är det naturligt att man också har utvecklat en unik kunskap i ämnet, det sitter i väggarna. Bruket tillverkar obestruket finpapper i gramvikter mellan sjuttio och trehundrafemtio gram med olika varumärken, opräglat eller präglat, vitt eller färgat. För den som behöver högre gramvikter kan de leverera laminat.
Björk lägger grunden
En bidragande faktor till den höga kvaliteten och vitheten i pappret är Lessebos val av råvara, björk från lokala leverantörer.
– Björkmassan ger fördelar, speciellt om man jämför med papper tillverkat av snabbväxande eukalyptus. Pappret blir vitare och starkare och många tryckerier upplever att det är mer ”stuns” i pappret. Den pappersmassa vi använder är dessutom helt klorfri.
Tillverkningen sker i två pappersmaskiner av modell äldre, från 1960-talet, men självfallet kontinuerligt uppdaterad till modern status. Den ena kör vita kvaliteter, den andra de färgade. En tredje maskin finns tillgänglig och står beredd att tas i bruk vid behov.
Viktigt miljöargument
Den höga kvaliteten på pappret är en viktig del av Lessebo Papers erbjudande, den andra minst lika viktiga är miljöargumenten. Bruket drivs av en ångpanna som eldas med flis och grot, det vill säga restprodukter från skogen. Den ånga man inte använder själv går till fjärrvärme i Lessebo.
– Vi har lyckats med att nå unikt låga CO2-siffror, säger Jens Olson. Ett ton papper producerat hos oss genererar elva kilo CO2, det ska jämföras med konkurrenter ute i Europa som ligger på cirka sexhundratjugo kilo, med andra ord en oerhörd skillnad.
– Det finns ingen i världen som slår den siffran. I de elva kilona finns även leverantörernas generering inräknat. En fördel är att våra leveranser är mycket lokala.
Lessebo Papers låga miljöpåverkan har också inneburit att man fått ta emot priser och certifieringar, till exempel är man det enda pappersbruket i världen som fått ”Cradle to Cradle Gold” certifiering vilket visar att man har säkra, hållbara produkter för cirkulär produktion.
Återvunnet papper
En stor spelare i Sverige som uppmärksammat brukets kvaliteter är Bonnier som man samarbetar med sedan några år. Många av förlagets högkvalitativa böcker trycks på papper från Lessebo. I ett samarbete mellan Bonnier, Livonia Print och Lessebo Paper har parterna tillsammans tagit fram Livonia Zero Offset. Ett papper som Bonnier har använt i över tre miljoner böcker på, plus att andra förlag tryckt minst en miljon.
– Det innebär att Bonnier har minskat klimatpåverkan av deras bokproduktion med 1400 ton än om de istället hade fortsatt med deras ”gamla papper”. Nu har vi precis lanserat en ny kvalitet, Livonia Recyled by Lessebo Paper, där vi använder otryckt spillpapper från tryckerier till att göra nytt papper. Det fungerar utmärkt och bidrar till det cirkulära engagemanget.
– Det återvunna papperet blir någon nyans gulare och vi måste tillsätta lite nyfiber för att få styrkan i det. Det här vill vi gärna utöka men det gäller att hitta tryckerier som skapar tillräckligt stora mängder spill för att det ska fungera.
Luxepack väckte intresset
Jens Olson menar att man får väldigt mycket gratis genom att man nischat sig så tydligt, inte minst ur miljöaspekten och det är viktigt säger han.
– Miljöfrågorna kommer ju inte att minska och om man i en nära framtid kommer att behöva redovisa sin miljöpåverkan krävs att man som varumärkesägare tar aktiva steg.
– Att ha en så tydlig och övertygande USP är ett måste för oss eftersom vi är ett lite bruk. Och det gäller även mot förpackningar. När vi var med på Luxepack i Monaco för ett par år sedan var det många som fick upp ögonen för oss när man såg våra siffror och förpackningsindustrin är viktig för oss idag. Runt hälften av vår produktion går dit, främst färgade kvaliteter men även vita.
– Det papper som går till förpackningsindustrin har en mindre inblandning av tallfiber för att ge rätt styrka.
På produktpaletten finns fyrtioåtta olika kulörer samt att man har möjlighet att skapa kundunika färger. Lessebo Colours har fått priser både nationellt och internationellt, i konkurrens med jättar som Pepsi och Apple. Enligt Jens Olson är man smått unika på att som svenskt pappersbruk kunna producera färgade volymer.
– Vi har fått ett väldigt fint gensvar från förpackningsindustrin. Miljösiffror och alla kulörer talar för oss även om vi också levererar en del vitt papper. Nu är vi på gång med en kampanj för präglat papper riktat mot förpackningsindustrin.
Premiumförpackningar
En orsak till tillväxten mot förpackningar är den ökande e-handeln som även gäller premiummärken. De vill ha snygga förpackningar som ger premiumkänsla även om det handlar om e-handel. Trenden mot att ersätta plast med papper hjälper också till.
– Dagens slutkonsumenter är mer pålästa vilket gör att företag har lättare att marknadsföra miljö som en extra kostnad, det blir allt viktigare och som kund ska du ha möjlighet att göra ett aktivt val.
Det är med andra ord främst premiumkunder som finns på Lessebo Papers kundlista i förpackningsindustrin. Det handlar om papper med hög kvalitet vilket gör att det blir lite kostsammare. Typiska kunder finns inom vin och whisky, kosmetika och parfym.
– Vi har också kunder som uppskattar närhet, mindre bolag som till exempel mikrobryggerier. Det finns många som vill ha svenskt papper. Vi har hittat bra nischer med bra kunder med tillväxt.
– Förpackningar blir allt viktigare för oss, men samtidigt är bokbranschen så klart viktig, vi har en bra blandning i dag. Vi har fördelen av att inte vara så stora och kan därmed vara mer på tårna och flexibla än de stora jättarna.
Här har vi bara pratat om svenska kunder, men faktum är att åttiofem procent av Lessebo Papers produktion går på export. Leveranserna går till Asien, USA och Europa, i stort sett till hela världen och det handlar både om papper till tryckerier eller till förpackningsindustrin.