Turnéposterspecial med Mander

PUBLICERAD: 20 augusti 2024
UPPDATERAD: 20 augusti
Turnéposter för Håkan Hellström. Foto på Mander av Alric Ljunghager/Grafiska Företagen.

I över 30 år har Mander skapat turnéposters till många av världens största artister och band. I den här artikeln berättar han om hur kärleken till scenen blev början på karriären som illustratör och hur det går till när han skapar sina posters. 

För Martin ”Mander” Ander har det visuella varit ingången till musiken sedan barnsben. Redan på mellanstadiet fascinerades han av de upptryckta affischerna som hängde i skolans uppehållsrum för att locka folk till punkspelningar på den lokala fritidsgården. 

– Jag visste inte vad det var, men det såg coolt ut och jag ville veta mer så jag gick på spelningarna. Som ung hade jag oftast sett en bild som jag fastnat för innan jag fick tag på musiken. Innan streaming och internet var det inte helt enkelt att komma över en skiva.

Som ett exempel tar han upp skivan Brick By Brick av Iggy Pop, som han köpte efter att endast ha sett reklamen för den i tunnelbanan. 

– Skivomslaget var så tilldragande att jag tänkte att musiken måste vara minst lika bra – och det var den, fastslår han.  

Manders turnéposter för Pixies – skiss och färdig version.

Några år senare började Manders kompisar starta band och så småningom även arrangera klubbar runt om i Stockholm. Eftersom han själv inte kunde spela något instrument, men ändå ville vara en del av scenen, blev den naturliga lösningen att börja illustrera skivomslag och affischer för olika spelningar och musikevent. 

– Där är jag fortfarande 30 år senare. Jag har dragits till turnéaffischer för att jag tycker att det är det ultimata formatet. Det är en hel reklamkampanj eller historia komprimerat till en enda bild. Den bilden ska fånga betraktarens intresse, vara spännande att se på, och vara både informativ och dekorativ, säger han och lägger till: 

– Man får jobba med allt: komposition, text och bild på samma gång. Man behöver sällan vara övertydlig, de som vet de vet och förstår ändå. Dessutom har artisten ju redan gjort halva jobbet – mitt jobb är bara att visualisera det.

Manders turnéposters för Blink-182.
Hur Mander skapar sina turnéposters

Även om varje poster har sin egen unika process (med tillhörande utmaningar) beroende på sådant som önskemål från kund, utgångsläge och format har Mander en grundläggande skapandeprocess han utgår ifrån i sitt posterskapande.  

– Först tar jag reda på vad affischen ska innehålla. Hur mycket text det ska vara, vad det finns för material att jobba med, storlekar och tryckteknik.

Något han menar har ändrats med tiden är just formaten, som gått från att oftast bara omfatta affisch och flyer till att nu även innefatta en massa olika format för sociala medier och gärna dessutom gå att animera. 

Turnéposter för Danko Jones. Foto på Mander av Alric Ljunghager/Grafiska Företagen.

– Det är sällan man kan rita en hel poster som en bild längre vilket är lite trist. Får jag ingen idé brukar jag intervjua kunden lite tills jag kommer på något. Gör en snabb skiss eller beskriver idén för godkännande. 

I nästa steg gör han en liten skiss som han filar på tills kompositionen sitter för att sedan skissa upp den i större skala. 

 – Här brukar jag behöva tänka om lite så detaljnivån funkar att tuscha. Om affischen inte är heldigital ritar jag konturerna i tusch och fyller alla svarta ytor för att sedan rita in detaljer, strukturer, toningar och dylikt. I nästa steg scannar jag originalet i 600-800 dpi och drar upp kontrasterna. Sen färglägger jag det digitalt på det sätt som passar bäst för trycktekniken. Om den ska screentryckas färgseparerar jag den och gör överlappningar för att undvika misspass i tryckprocessen.

Det här är en kortare version av artikeln som publicerades i vår systertidning Cap&Design. För att läsa hela artikeln och få tips på hur Mander gör för att få fram en lyckad affisch så klicka HÄR.

Läs vidare

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 
FotoJet---2024-10-29T111739.913

Nytt småländsk tryckeri med butik: "Vi satsar rejält"

Verksamheten fyller ett hål på den lokala marknaden.
– Många har velat handla av oss, säger Malin Lembke, delägare i Lembke brodyr och reklam som satsar stort på flera Mimaki-maskiner.
FotoJet---2024-10-18T095144.288

Vinnarna i Packnorth Award 2024 prisas

11 glada pristagare kunde hämta hem ära, diplom, champagne och blommor.
IMGL5166

Canon visar fotoutställning för synskadade på Fotografiska

Den 29-31 oktober kommer Canons turnerande fotoutställning World Unseen till Fotografiska i Stockholm. Men det är inte en utställning i mängden. Nej, man riktar sig nämligen både till seende och synsvaga. Med hjälp av Canons Arizona-skrivare har bilderna fått taktilt tryck i lager.
TPFW-42

Senaste nytt

Slutrensat för Bengans Reklamtryck med DTF-lösning från Mimaki

Bengans Reklamtryck i Eksjö har investerat i en storformatsskrivare och en DTF-skrivare från Mimaki.
– Jag ska inte säga att jag grät men jag var inte långt borta, säger ägaren Bengt Ljunggren som nu slipper det tidsödande pillet med skärtransfer.
FotoJet---2024-09-25T095735.262

"En sömnadskund kan gå härifrån med idéer inom DTF eller laser"

Under 2022 förvärvade Scantimagruppen del av ACP Systems. Tillsammans växte affärsområdet inom tillverknings- och märkningsindustrin mellan bolagen. Det har gett starka positiva effekter.
Induktatechnologies3

Matiga maskinnyheter under Marabus öppna hus

Maskinåterförsäljaren Marabu utlovar en dag full med inspiration, innovation och nätverkande under sitt öppna hus i Malmö. 
FotoJet---2024-10-29T111739.913

Så kan förpacknings- och etikettbranschen bli mer hållbar

Xeikon anordnar ett kostnadsfritt webbseminarium "Driving Sustainability Forward" som tar upp de förändringar som måste ske inom etikett- och förpackningsindustrin i kölvattnet av den nya EU-förordningen.
xeikon_webinarx