Skicklighet, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning.
– Vi tar hellre tio beslut lite snabbt så är åtta bra och två dåliga, säger Ulf Dunér, vd.
Sign&Print åkte till Karlskrona för att försöka förstå vad företaget gör rätt och varför de är det självklara valet för många kunder när det ska beställas trycksaker, skyltar, arbetskläder eller kommunikationstjänster.
När tidningen kommer förbi anordnar Tryckcentrum sin tredje nätverksträff i det format som nu pågår i industriområdet i den norra delen av tätorten.
173 företag finns på plats och 33 partners ställer ut.
– Hela grejen är att bjuda in våra samarbetspartners och kunder. Och att erbjuda våra kunder att komma hit och synas. Sedan drar de hit sina kunder. Det är en nätverk- och minimässa. Det är något som växt år från år. Det här är tredje året, säger Ulf Dunér.
Den här dagen har 420 besökare kommit på besök.
– Det här ligger i linje med vårt sätt att marknadsföra oss. Vi köper inte så många annonsytor utan vi bygger nätverk. Det är så vi säljer in oss. Detta är en förlängning på det. Vi tycker att det är viktigt att människor träffas, nätverkar och knyter relationer. Vi lägger jättemycket tid och pengar på att göra detta bra. För vi märker att det är så vi får nya kunder och levererar mer till de vi har, säger Ulf Dunér.
Sedan är det så klart kul att visa upp maskiner och lokaler, fortsätter han.
– Men att ha massa skrivare och olika utrustning är inte det som säljer här. Det är mer vårt varumärke och att vara det naturliga valet.
Uppköp och satsningar
För tio år sedan omsatte Tryckcentrum 2,7 miljoner kronor. Förra året nosade de på nästan 50 miljoner kronor. Under åren har de bland annat växt med ett flertal förvärv.
Ulf Dunér tror att det är många faktorer som ligger bakom tillväxten men en viktig del är att de alltid vågar satsa.
– Vi är väldigt orädda. Vi provar och vi är snabba när vi tar beslut. Vi tar hellre tio beslut lite snabbt så är åtta bra och två dåliga. Då har vi i alla fall tagit tio beslut. Vissa tar två-tre beslut och då är dem alltid rätt. Vi tar fler beslut, även om det ibland blir lite fel. Men man måste våga, säger Ulf Dunér.
Tryckeriet som har ett 30-tal anställda har lyckats ta allt större andelar av jobben lokalt sedan starten.
– Vi har lyckats med jättehårt arbete och mycket tur. Men också fantastiska människor som låtit oss leverera till detta. Från början var vi inte det självklara valet för alla i den här stan. Men undan för undan fick vi förtroende att börja jobba med dem och har skött det mesta okej vilket gjort att vi fått mer och mer arbete av alla, säger Peter Carlsson, försäljningschef och personalchef.
Har det varit självklart för er att ta en samlande roll?
– Ja, för det är ingen annan som gör det, säger Peter Carlsson.
Vad tycker du är värdet i att träffas så här?
– Det är omätbart. Vi är till största delen ett lokalt företag och här är lokala partners, kunder och leverantörer. En stor del som vi tycker är fantastiskt är mervärdet att alla träffar alla. För oss så stärker vi vårt varumärke i alla sammanhang. Det är gratis och vi tar inget betalt. Det handlar om att vi ska stärka vår verksamhet utåt, varumärkesmässigt, säger Peter Carlsson.
Bland de besökande företagen finns även andra tryckerier.
– Någon har sagt ”tänkt om de stjäl era kunder”. Nej, det är ingen som gör. Så tänker inte vi. Det är bara roligt att träffas och ge varandra inspiration.
”Kan inte leva utan dem”
Utanför tryckeriet har det lokala företaget Dynapac ställt upp sina jordpackare och asfaltsvältar.
– Tryckcentrum ser till så vi har manualerna på plats när vi skickar maskinerna. Dekaliseringen, loggor, symboler och så vidare. Även körinstruktioner som hänger på maskinen. Mässmaterial, t-shirtar, vepor, demomaterial, utställningsmaterial, broschyrer och visitkort, säger Michael König, digital communications manager på Dynapac.
Idag är samarbetet mellan företagen starkt.
– Vi började rätt så smått med någon liten manual här och var. Nu kan vi inte leva utan dem. Om vi har panik på förmiddagen så har vi grejerna redo på eftermiddagen redo att skeppas, säger Michael König.
Avtal med Försvarsmakten
Peter Carlsson framhåller de starka relationerna de har till bolagen som var med när de startade sin resa och trodde på dem.
De framhåller att bredden av små och stora kunder är stor.
– Vi bryr oss om hela spektrat. Vi har jättemånga kunder som beställer en bildekor, ett par snickarbyxor och en skylt varje år, till att vi har avtal med Försvarsmakten. Vi vill ha mycket att erbjuda med alla våra avdelningar, skyltar, arbetskläder, bildekor, klassiskt tryck på papper, giweaways och merchandise. Vi försöker vara breda, säger Ulf Dunér
Planerar ni att fortsätta i den här takten?
– Ja, absolut. Så klart. Vi har redan planerar för det här eventet nästa år för att göra det ännu bättre. Vi gillar att tävla och det måste alltid vara rörelse framåt. Annars tappar man det i stället, säger Ulf Dunér.
Vad är nästa stora steg?
– Det är klart att det finns planer. Men det vi tittar på nu som är jätteviktigt men kanske inte är så roligt är hur vi gör internt och vad vi inte gör. Interna processer och certifieringar. Det kräver större kunder för att man ska jobba på ett bra sätt. Det sitter vi med nu och lägger mycket fokus på. Att personalen mår bra och att vi gör rätt.
Mjällby AIF en kund
Mest kända varumärket på plats under nätverksdagen är kanske herrallsvenska fotbollsklubben Mjällby AIF med bas i Sölvesborg. De är flitiga trycksaksbeställare och samarbetar med flera lokala tryckföretag.
Varför är ni här idag?
– Vi är ett starkt varumärke. Vi är enda elitlaget på herrsidan i Blekinge. Det är klart att man vill synas och höras. Mjällby är en liten ort så vi vill etablera oss i hela regionen. ”Regionens lag” är det vi jobbar mot. Vi är en förening så vi lever på företag och sponsorer, säger Selma Ernestrand, evenemangsansvarig på Mjällby AIF.
Hon är inblandad i allt som har med marknadsföring och profilering runt arenan att göra samt kring externa event där föreningen marknadsför sig.
Fotbollsklubben använder sig av tre tryckpartners lokalt, Tryckcentrum i Blekinge i Karlskrona, Roll up-kungen i Mörrum och Mixiprint i Olofström. De gör alla lite olika saker för föreningen.
Vad är viktigt när ni ska samarbeta med en tryckpartner?
– Det ska vara högkvalitativt. Klara sig utomhus och inomhus och i transporter för vi är ofta mobila. Fotboll är en utomhussport så det måste klara sig ute. Det är några av sakerna som är extremt viktiga, och att det är bra leveranstid. Behovet kan ändra sig snabbt i fotboll. Vi kan behöva 20 roll ups nästa vecka för att vi har gått vidare i någon final. Att få saker levererade är en väldig lyx, vi har inte alltid tid att hämta. Det är sådana saker jag har uppskattat, säger Selma Ernestrand.
I produktionsrummet trycks det bland annat t-shirts och storformat. Senast in i maskinparken är digitalpressen Xerox Iridesse Production Press.
Vad får tryckeriet med den här investeringen?
– De får en tillförlitlig fyrfärgsmaskin som klarar höga volymer, Magnus Folkesson på Xerox som servar maskinen.
Mer storformat
För tre år sedan köpte Tryckcentrum A-skylt i Kylinge utanför Sölvesborg. Efter sommaren har verksamheten med tre medarbetare flyttats till Tryckcentrum i Karlskrona.
Här finns planprinter, CNC-fräs och en del äldre maskiner ”från svunna tider”.
– Allt som står här är hitflyttat. Tidigare har vi varit en del av det som filial. Här är mer folk och möjligheter att samarbeta. Vi har samarbetat lite innan men det har varit svårt på grund av avstånden, säger Daniel Pettersson som är avdelningsansvarig och arbetar i produktionen.
Han har sett företaget utvecklas sedan förvärvet av A-skylt.
– Det är en bra period. Det utvecklas hela tiden, säger Daniel Pettersson.
Förvärv av webbyrå
David Altefur driver Tryckcentrums fjärde verksamhetsben, webbyrå/digital kommunikation.
– Tryckcentrum köpte upp mig och mitt företag i mars. Så vi tillförde Tryckcentrum med tre anställda.
Hur passar webbyrån in i det stora hela?
– Det passar fantastiskt bra. Man är ju inne i alla verksamheter och har olika kontakter. Det blir ännu mer totalbredd på allting, säger David Altefur.
Han har arbetat med Tryckcentrum under många år.
–Jag har följt resan från att det var ett litet bolag till att bli ett stort bolag och anlitat dem hela tiden. Det är ett fantastiskt bolag som hela tiden utvecklas och gör saker bättre och bättre, till vad det är idag, säger David Altefur.
Hur stora är ni lokalt jämfört med konkurrenterna?
– Vi är garanterat störst. Vi är nog mellan 5–10 gånger större än närmsta konkurrenten, säger Daniel Altefur.