Hon profilerar husse och matte med 260 olika hundrasmotiv

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 15 oktober 2024
UPPDATERAD: 15 oktober
Linnea Ewaldh driver Liwa Design från hemmet i skånska Eket.

Liwa Design gör transfertryck med djurmotiv. Genom smart marknadsföring i Facebookgrupper för specifika hund- katt och hästraser i kombination med besök på hundtillställningar har Linnea Ewaldh nått fram till djurägare som vill profilera sig.

Linnea Ewaldh bor i en villa i Eket som ligger intill E4 några mil från Helsingborg. Här har hon sin verksamhet i husets källare. När tidningen hälsar på är det mycket att göra inför den nya hemsidan som nu lanserats.

– Skillnaden blir att du får en förhandsvisning på alla dina val. I grund och botten handlar det om att du får lov att designa själv. Du får välja vilken färg du vill ha på produkten, vilken ras du har på din hund, häst eller katt. Sedan får du välja färg på motivet och om du vill ha en egen text, säger Linnea Ewaldh.

Företaget erbjuder 250 hundrasmotiv.

Hon har alltid velat bli företagare men inte riktigt vetat med vad hon vill jobba.

– Jag hjälpte min mamma som är trädgårdsingenjör med sociala medier och tyckte det var roligt. Sedan hamnade jag på grafisk design-spåret. Jag har tidigare gjort skolkataloger på Exakta Foto.

Hon kom på att hon ville sälja produkter och startade något som heter Vikenkassen.

Fyren i Viken var det första motivet Linnea Ewaldh tryckte.

– Jag är från Viken i Kullabygden och de har en väldigt fin fyr ute i vattnet som vi är stolta över. Jag gjorde ett motiv av den och sålde i min webbshop. Det var där allting började. Det skulle bara bli en webbshop där jag sålde tygkassar med olika motiv.

Vid ett tillfälle fick hon inspiration att sätta hundmotiv på en tygkasse.

– Jag har alltid vetat om att det finns hobbyföretagare som gör samma sak som vi. Men det är aldrig någon som tagit det längre än så. Det är där vi försöker satsa på att bli stora.

Ritar motiven

Till en början köpte hon färdiga siluetter. Men efter mycket synpunkter började hon rita motiven själv men med mycket mer detaljer.

– Det blev så efterfrågat och jag fick så mycket önskemål om nya raser.

Liwa Design besöker ofta agilitytävlingar eller hästsportevenemang för att marknadsföra sig.

I dag har Liwa Design motiv med 260 hundraser, 25 hästraser och 25 kattraser att välja på. De har också börjat med motiv på hund- och hästsporter.

– Här är ett agilityhinder och en border collie. Man ser tydligt vad det är för ras. Våra kunder är passionerade över sina djur och tränar ofta väldigt hårt, antingen i sporter eller att de har djuren i arbete. De älskar att ha allt med sina djur på.

Själv har hon en svart schäfer och en amstaffblandning.

Idag har de nio olika produkter med tygkassar, t-shirts, hoodies, mössor, kepsar, dekaler.

De trycker också i reflex.

– Jag har märkt att det inte är jättevanligt, så de kan få alla de här trycken i reflex. De säljer jättemycket. Speciellt mössorna på hösten.

Hundägarna tycker om att visa upp vilken hundras de har på kläderna.
Vill trycka mer

Linnea Ewaldh är inte den första i familjen i branschen. Hennes farfar hade ett tryckeri och hennes far är utbildad tryckare och jobbade med det några år innan han blev projektledare på reklambyrå.

– Det är min pappa som lärt mig det mesta om tryck.

En del av produktionen lägger hon ut som till exempel storformat medan annat trycks på plats.

– Jag vill börja med posters och allt möjligt.

Linnea Ewaldh arbetar med skärplottern Graphtec cutting plotter CE7000 som hon köpt via återförsäljaren Folier.

I maskinparken finns en kepspress, en värmepress och en skärplotter där hon producerar textilvinyl.

– Vi började med en Silhouette cameo 4, skärplotter, men vi körde slut på den.

Idag har de en Graphtec cutting plotter CE7000 köpt av Folier, som skär motiven. Maskinen är rullmatad och tar mediebredder upp till 60 centimeter. Med benställning finns den i tre olika modeller med bredderna 60, 130 och 160 centimeter.

Transferfilmen värms på textilen i en värmepress.

De som inte ska tryckas rensar hon bort.

– Det sitter lim på ena sidan av vinylen och när vi använder värmepressen så värms det på textilen. Limmet sitter på den matta sidan och den blanka sidan visas utåt.

Pluggade e-handel

Linnea Ewaldh har drivit Liwa Design som enskild firma sedan 2021. Hon sa upp sig från sitt tidigare jobb i december förra året och var föräldraledig fram till i maj i år. Sedan dess har hon arbetet heltid med företaget.

Hon har läst ett år på E-Commerce Park i Helsingborg som har ett program som heter Inkubatorn.

– De hjälper e-handlare att komma i gång. Jag har fått lära mig mycket om e-handel, nyhetsbrev, marknadsföring och AI. Det hjälpte mig jättemycket. Det gjorde jättestor skillnad för företaget.

Linnea arbetar i källaren på sitt hus.

Nu vill hon att företaget ska växa.

– Jag har jättestora planer. Vad jag har sett finns det ingen som har gjort det här till en stor grej. Så vi satsar på att bli störst och bäst.

Riktad marknadsföring

Hon har varit flitig med att marknadsföra sig.

– Jag var inte duktig på annonser. Men någon sa att man ska dela i Facebookgrupper. I och med det började vi göra det i grupper för specifika raser. Vi kunde få sålt för några tusen på bara ett par dagar. Det första året mellan oktober och december sålde vi för 250 000 kronor.

Företaget marknadsför sig också på tävlingar och sammankomster för hundar och hästar. Då tar de med sig all tryckutrustning ut på plats. All produktion är print on demand.

Liwa Design trycker på allt från väskor till kepsar, mössor och reflexvästar.

– Det senaste året har jag varit i väg varannan helg på olika agility-tävlingar framför allt. Vi letar inte efter tävlingarna själva utan har egentligen sponsrat tävlingar sedan vi började och då är det dem som har hört av sig till oss. Senaste året har vi börjat åka dit och sälja.

Öppen med diagnoser

Linnea Ewaldh har varit öppen med sina diagnoser, adhd och autism.

– Det har påverkat både positivt och negativt. Jag hade nog inte startat företag utan mina diagnoser. Efter att jag fick mina diagnoser har jag insett att nästan varenda företagare som finns har nog antingen adhd, autism eller både och. Det är en helt annan kreativitet och fokus när man har diagnoser.

”Jag hade nog inte startat företag utan mina diagnoser” säger Linnea Ewaldh.

Linnea har medelsvår adhd och högfungerande autism. Sedan hon började medicinera har det blivit lättare att komma igång med saker och behålla fokus.

– Jag fungerar socialt. Det är väl det att jag blir väldigt insnöad på saker. Jag är kreativ och har alltid undrat hur saker och ting fungerar. Hela anledningen till att jag började trycka själv var att jag tyckte att det var onödigt att lagerhålla och då får jag lista ut hur det fungerar. Det har jag gjort med allting. Allt från att sitta med det grafiska till att renovera mitt hus. Jag har aldrig sett något som omöjligt utan det handlar bara om att lära sig.

Hon visar en text tatuerad på armen: “Dream big, work hard and make it happen”.

 

Läs vidare

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

Inkjet i höga hastigheter är framtiden för Ricoh

Arkbaserad toner är fortfarande ett viktigt segment för Ricoh, men det är inom inkjet som det finns verklig potential för både utveckling och tillväxt. Det säger Eef de Ridder, vice vd för Ricoh Europes segment för grafisk kommunikation, i en intervju med Sign&Print.

Ricoh Eef 2

Köpsugna kunder när NIZE Equipment höll öppet hus

Den grafiska återförsäljaren NIZE Equipment demonstrerade nya swissQprint Nyala 5, två skärbord från Elitron och en kompakt flatbäddsskrivare från Direct Color Systems under sitt Öppna hus.

nize-open_01

Nytt upplägg gav inblick i automatiseringens fördelar

Under Grafiska dagarna hos Gibon Borås visades automatiserade flöden tillsammans med flera maskinnyheter. Besökarna fick se sina skapelser vandra från design och tryckbeställning genom maskinparken fram till färdig produkt i ett strömlinjebaserat flöde.

DSC_9698

Senaste nytt

Canon-chefen: ”Inkjet är rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Stort logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker med ett komplett erbjudande av avancerade verktyg och digitala tjänster.

Fredrik_Ringstrom

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

SPG investerar i automatiskt skärprogram

Scandinavian Print Group (SPG) har nyligen investerat i det automatiska skärprogrammet CompuCut från Polar. CompuCut är ett program som automatiskt ställer in skärmaskinen och vägleder operatören genom hela processen.

PolarCut_01