Bonnier News har tagit över distributionsverksamheten från Tidningstjänst och driver den vidare i egen regi under varumärket Bonway. Förändringen innebär att Bonway blir den största distributören av morgontidningar i Sverige och når ut till närmare en tredjedel av alla hushåll i Sverige. Dessutom utökas tjänsteutbudet för e-handelskunder med morgontidiga leveranser.
– Det här ger oss bättre förutsättningar framöver att utveckla distributionsaffären och optimera distributionen, säger Stina Morlin, affärsområdesansvarig på Bonnier News Logistics & Production.
Tidningstjänst har delat ut Bonnier News tidningar från Dalarna upp till Västernorrland.
– TAB har varit en mycket kompetent och framgångsrik leverantör för Bonnier News under många år, och vi är oerhört nöjda med samarbetet. Men för ett år sedan öppnade sig en möjlighet att ta över verksamheten, och vi bedömer att det är ett bra tillfälle att göra det nu för att få bättre förutsättningar att utveckla distributionsaffären och optimera distributionen, säger Stina Morlin, affärsområdeschef på Bonnier News Logistics & Production.
Utökat tjänsteutbud inom e-handel
Bonways distributionsnätverk utökas och kommer omfatta sex nya regioner: Ångermanland, Gästrikland, Hälsingland, Jämtland, Medelpad och Dalarna.
– Det innebär att vi kommer att kunna erbjuda ett utökat tjänsteutbud till lokala och rikstäckande e-handelskunder inom ramen för Early Bird, säger Philip Widner, vd Bonway.
Förändringen innebär vidare att Bonway går från 50 till 80 distributionscentraler och att 370 medarbetare övergår i anställning hos bolaget.